IMPERIAL STATE ELECTRIC – Liverecension från Getaway Rock Festival, 2013-08-09

ISE-logo

Datum: 2013-08-09
Plats: Getaway Rock Festival

Imperial State Electric är utan tvekan ett av Sveriges, kanske världens, mest kompetenta band rent musikaliskt. Samtliga medlemmar är oerhört skickliga på sina respektive instrument och när de väljer att byta arbetsuppgifter inom bandet låter det verkligen inte sämre, snarare skulle jag vilja påstå att bandet har sin absolut bästa vokalist i basisten Dolph de Borst som tar ton i den nya låten Reptile Brain. Förutom nämnda låt så bjuds vi också på ytterligare en ny låt och med tanke på hur bra båda dessa låtar låter, kan man konstatera att det kommande skivsläppet från bandet känns minst sagt spännande.

Trots dessa nya högkvalitativa låtar och även “gamla” klassiker som Deja Vu, Lord Knows I Know That It Ain´t Right och de obligatoriska boogie-covers som alltid framförs med perfektion samt med en enorm spelglädje, så tycks den segstartade publiken inte riktigt vilja komma igång. Den legendariske frontmannen Nicke Andersson verkar även han ha noterat bristen på energi hos publiken och kommenterar detta vid ett flertal tillfällen. Dock verkar det tyvärr inte spela någon roll vad han eller hans bandkamrater gör eller hur bra de spelar sina fantastiska låtar, hela spelningen genomsyras tyvärr av den loja publiken och betyget kan således inte bli mycket högre än en sjua då helhetsbilden av en konsert ju baseras mycket på samspelet mellan bandet på scenen och publiken – denna förmiddag kändes det som att Imperial State Electric höll konsert för ett gäng skyltdockor. Dock en väldigt bra konsert.