LÅNGFINGER – Liverecension från Getaway Rock Festival, 2013-08-08

107 Shares
langfinger-logo

Datum: 2013-08-08
Plats: Getaway Rock Festival

Göteborgstrion Långfinger är ett band som jag faktiskt upptäckte när de blev bokade till Getaway. Jag tyckte att bandnamnet lät ballt och således bestämde jag mig för att lyssna igenom några låtar. Jag gillade det jag hörde och investerade i någon skiva, men jag blev ärligt talat aldrig helt begeistrad, även om jag som sagt diggade bandets funkiga stonertoner. Således hade jag kanske inte skyhöga förhoppningar inför bandets spelning på Getaway, men att det skulle vara bra hade jag väntat mig – dock inte så här pass bra. Jävlar i min lilla låda så det svängde när det rockades på som bäst inne i Gasklockan! Långfinger rev av kvalitativa stonerdängor, 70-talsgung och blandade upp detta med partier av riktigt sköna jam samtidigt som man imponerade med ett minst sagt energiskt scenframträdande. Instrument kastades och fjäderbeprydda Robin Hood-hattar flög runt i ren eufori uppe på scenen. Det som drar ner betyget lite är att det ibland kändes lite segt och enformigt under vissa partier, men då detta är ett relativt nytt band kan man ju förstå att allt inte är helgjutet hela tiden.

När bandet bjuder på furiösa versioner av Eclectic Boogieland och Herbs In My Garden är det dock snudd på att betyget är uppe och nosar på en nia, men den här gången får Långfinger nöja sig med en stark åtta. Att Ragnar såg ut att avsluta spelningen kände jag spontant var lite tråkigt, då det är en lite seg låt att just avsluta en konsert med, därför kändes det verkligen klockrent att bandet fick komma ut på scenen igen och köra Clap Your Hands For The Troubadour och således avsluta denna grymma spelning med en riktig rökare.

Festivalens stora överraskning!