CIVIL WAR – Liverecension från Getaway Rock Festival, 2013-08-10

GRF-Civil-War-janne-mattsson-rocknytt

Datum: 2013-08-10
Plats: Getaway Rock Festival
Bäst: “First to Fight”
Sämst: Oskar Montelius är förmodligen hårdrocksvärldens absolut tråkigaste gitarrist!
Betyg: 5/10

Det dagens SABATON vann på att fyra sjättedelar valde att hoppa av var att det blev ett aktivare band på scen. Det CIVIL WAR vann på att de hoppade av är att deras låtskrivartalang är vida överlägsen SABATONs. Sedan får man själv välja vad man föredrar: ett rörligt liveband med sämre låtar eller ett stillastående dito med bättre låtar? För min del är det mixen av de båda som är det viktigaste. Därför blir jag fanimig till och med irriterad när jag ser en så själadödande tråkig scenpersonlighet som CIVIL WARs Oskar Montelius stå på en scen. Han är verkligen långfinger till alla som någonsin gnetat på i en replokal och drömt om att stå på scen!

Lyckligtvis är det mer fart, fläkt och intresse på de övriga i banden. I synnerhet Daniel Mÿhr bakom sin keyboard och Stefan “Pizza” Eriksson (bas), med sin egna pizzafanklubb i publiken, visar hur det ska gå till på en scen. Även Nils Patrik Johansson (sång) gör sitt bästa för att elda upp publiken. Oftast blir det minst ett par “aaallright” för många för att någon nämnvärd reaktion ska uppstå. När han nu också till stor del håller sig i den övre delen av sitt register istället för det lägre och mörka som han behärskar till 110% blir det inte alltid så snyggt. Men jag förstår honom. Det kanske är dags att försöka hitta något mer eget för att komma undan de ständiga liknelserna vid Ronnie James Dio.

Allt som allt gör nästan alla i CIVIL WAR vad de ska göra på scen och bättre än på skiva låter de också. Både jag och resten av publiken är nog nöjda efter att konserten har avslutats med BLACK SABBATHs “Children of the Grave”.