LITA FORD – Liverecension från Skogsröjet, 2013-07-26

14 Shares

Lita Ford
Artist: Lita Ford
Scen: Tube Stage, Skogsröjet
Datum: 2013-07-26
Betyg: 5/10

Senaste gången LITA FORD intog en festivalscen på svensk mark var 2009, en spelning som inte lämnade en allt för god eftersmak då hon med ett mediokert inkört band levererade en smärre katastrof. Den gången turnerade hon på den ultraskruvade “Wicked Wonderland”-plattan, en skiva som lämnade en bitter eftersmak med dess industridoftande sound.

När hon så intog Tube Stage på SKOGSRÖJET 2013 så var det dags att bekänna färg, då hon med sitt senaste släpp “Living Like A Runaway” hittat tillbaka till sina rockrötter. Och jag måste erkänna att jag inte kände mig alltför orolig inför nämnda spelning, då händelsen 2009 ska ha varit en katastrof så till ruinens brant. Och visst inföll min övertygelse men dock inte fullt ut.

Det vilade ett markant mellanläge i nämnda artists sceniska agerande som både inhyste hunger och rutinmässig sparlåga. Hon tog med oss på en resa som mestadels blev till en enda lång raksträcka där låtar från den senaste plattan som ‘Reckless’ och ‘Living Like A Runaway’ kom upp till en nivå som är bra men inte mer, vilket genomsyrade större delen av konserten och det blev inte bättre när hon lämnade scenen fri till bandets trummis Bobby Rock som levererade ett trumsolo som inte lämnade några djupa spår efter sig mer än att det tog död på lite stämning.

Men hon räddade det hela till någonting drägligt på sluttampen, då hon gav oss en kavalkad av tidiga klassiker där de två THE RUNNAWAYS-dängorna ‘Cherry Bomb’ och ‘Black Leather’ blev till största belåtenhet då hon äntligen fick fram den rätta attityden både musikaliskt och i kroppsspråk, och när Lita drog sin underbara anekdot om hur hon sprang på OZZY OSBOURNE, ett spontant möte som resulterade till deras monster-hit ‘Close My Eyes Forever’ så blev nämnda låt till någonting en än mer tårdrypande att beskåda, som efter konsertens slut gjorde att man ändock gick därifrån med ett litet leende på läpparna.