FASTER PUSSYCAT – Liverecension från Scandic Grand Hotel, Örebro 2013-07-24

fasterpussycat-örebro-sebastian

Datum: 2013-07-24
Plats: Scandic Grand Hotel, Örebro
Support: LEAP, The Art
Bäst: Taime Downes riviga pipa
Sämst: Taime Downes blasé scenuttryck

– GUNS N’ ROSES light, resonerade Fredrik Pålerud från nättidningen Örebrostad.se som precis som jag befann mig i den lilla loungedelen av Scandic Grand Hotel i Örebro för att bevittna FASTER PUSSYCAT. En något fördomsfull beskrivning av sistnämnda kultband då FASTER PUSSYCAT hade sin egen musikaliska identitet med tydliga AEROSMITH- och ROLLING STONES-influenser (kolla bara omslaget till bandets debutplatta, visst ser basisten Eric Stacy ut som Joe Perrys lillbrorsa?), trots att de kom från Hollywood-scenen som vid 1980-talets mitt var överbefolkad av band som kompenserade sina bristfälliga musikaliska färdigheter med ozonlagervådliga mängder hårspray och lika mycket smink som “Babsan” utan att vara ironisk.

Precis som sina kollegor dog de sotdöden i början av 1990-talet och, precis som många av sina kollegor, drog igång verksamheten igen i början av 2000-talet. Sångaren Taime Downe hade dock under tiden fått smak för industrirock och efter en dokusåpaaktig strid om bandnamnet där han avgick med segern, har han med ett gäng nya musikanter fortsatt att turnera under samma bandnamn och till och med släppt en skiva; den industridoftande “The Power & The Glory Hole” som kom år 2006, men som inte släppts i Europa förrän nu i år. Därför kuskar Taime och company Europa runt, där stoppen i Sverige har varit bland annat Nora (!) och igår var det Örebros tur.

Bandet inleder starkt med klassikerna ‘Jack The Bastard, ‘Cathouse’ och ‘Slip Of The Tounge’ och Taimes riviga röst är välbehållen. De tidigare katastrofala spelningarna, bland annat en ökänd sådan på Rocklahoma år 2007 där den nersupne frontmannen hånade den då cancerdrabbade originalmedlemmen Brent Muscat, verkar ha lärt karln flera läxor. Dock gör han inga större utsvävningar eller försök till publikintegration, utan kör den tillbakalutade stilen och auran som säger “tja, jag är en amerikansk rockstjärna på blixtvisit i er lilla stad”. Några trötta skämt om porr och Sverige (“Sweden, ja!”) drar också ner betyget.

Den tämligen skrala publiken, en blandning av unga sleaze-fans och äldre nyfikna på drygt 40 personer, svarade bra på både de gamla hitsen och överraskande bra även på nya låtar som ‘Number 1 With A Bullet’ och ‘Sex Drugs & Rock-N-Roll’. Tyvärr saknade de sistnämnda samma hotfulla känsla live som på skiva, kanske blir det skillnad när man får uppleva dem på en större festivalscen än i en liten hotellounge? Och att infoga SUPERSUCKERS-covern ‘Pretty Fucked Up’ mitt i mellan ‘Bathroom Wall’ blir en onödig bromskloss. Släng hellre in ‘The Body Thief’ eller ‘Poison Ivy’.

Kontentan blir att FASTER PUSSYCAT idag är ett kompetent band med hyfsade framtidsutsikter, då de fortfarande kan lira ‘Bathroom Wall’ och fanfavoriten ‘Babylon’ med stark pondus samtidigt som de inte räds att köra nytt material. Därmed undviker de att fastna i nostalgifällan som sina genrekollegor.