Liverecension: Brian Downey’s Alive & Dangerous – Valand, Göteborg, 2021-10-21

Thin Lizzy trummisen Brian Downey behöver nog ingen närmare presentation för den äldre rock och hårdrocksorienterade publiken. Tillsammans med sjungande basisten Matt Wilson, gitarristerna Phil Edgar (båda från bandet El Dude Brothers) och Brian Grace har han satt ihop bandet Brian Downey’s Alive & Dangerous (uppkallat efter legendariska Thin Lizzy live-plattan “Live and Dangerous”, 1978).

Matt Wilson är hyfsat porträtt och röstlik Phil Lynott och trakterar dessutom bas, och visst gör Phil Edgar och Brian Grace ett utmärkt jobb i att imitera Brian ”Robbo” Robertson och Scott Gorham.

Som surmagad gubbrecensent skulle man kunna plocka billiga poäng genom att kritisera Brian Downey’s Alive & Dangerous för att vara ett simpelt coverband. Problemet med den här typen av band där endast en originalmedlem är kvar är ju att det, hur bra framförande och leverans nu än är, på gott och ont blir något av ett tribute band.

Inledningen är präglad av nerver. ”Jailbreak” är en smula trevande och visst är det stundtals en disharmoni och sura toner i gitarrstämmorna i ”Emerald”. ”Southbound” är rätt blek och saknar innerligheten som skulle behövas, men när ”Rosalie” tar vid lyckas man styra upp skutan. I ”Dancin’ In The Moonlight” har nerverna släppt. En inspirerad ”Massacre” och publikstödet i
”The Boys Are Back In Town” eldar upp bandet och bevisar att de inte bara kan spela, utan att de faktiskt älskar det de gör. En fantastisk ”Cowboy Song” och en rivig ”Don’t Believe A Word” håller den entusiastiska publiken i ett järngrepp och när ”Bad Reputation” gör entré som en väloljad maskin är alla tvivel som bortblåsta. Downey kan vid 70 års ålder fortfarande leverera med besked och av pandemin syns inte ett spår. Tack för det!

Liverecension: Brian Downey’s Alive & Dangerous - Valand, Göteborg, 2021-10-21 1
Brian Downeys Alive And Dangerous, Foto: Peter Johansson