GHOST – Liverecension från Bråvalla Festival, 2013-06-28

ghost-03-effie-trikili-rocknytt.net

Band: Ghost
Scen: Blue Stage, Bråvalla Festival
Datum: 2013-06-28

Jag har sett Ghost live ett antal gånger nu och den första gången var i oktober 2010. Det var ett av bandets allra första gig och då var man minst sagt obskyra och underground. Under åren har dock Ghost blivit allt mer populära och således har deras liveframträdanden även de skiftat lite i form. Nu när bandet är ett av de största i Sverige är det verkligen inte bara creddiga hårdrockare som syns i publiken. Tittar man ut över det stora publikhavet på Bråvalla kan man se allt från unga tjejer till gamla gubbar, hipsters, stekare och jeansvästbeklädda hårdrockare stå och trängas tillsammans framför festivalens största scen. Från att man tidigare sysslat med tämligen intima och mystiska mörkermässor står man nu på en stor scen och spelar när det fortfarande är ljust ute. Just detta tyckte jag personligen var lite tråkigt. En stor del av Ghosts magi är just den spöklika mysticism som omger bandet och just denna aspekt blir tvivelsutan lidande av att det både är för ljust och lite för stort. Det blir dock fortfarande en bra spelning då Ghost är ett ypperligt liveband med ett minst sagt fantastiskt låtmaterial, men karaktären på spelningen blir lite annorlunda då det handlar mer om att publiken hoppar jämfota till låtar som Year Zero och Ritual snarare än det dyrkas död. En annan sak som bidragit till den mystiska stämningen runt Ghost och deras liveframträdanden är att sångaren Papa Emeritus (både den förste och den andre) inte har pratat just någonting under spelningarna. Det har kanske västs fram ett litet “tack” någon gång, men inte mer än så. Den påve som stod på scenen på Bråvalla var dock inte lika mystisk i sina mellansnack, utan det pratades både ofta och ganska lättvindigt om att det var kul att vara tillbaka hemma i Östergötland och det uppmanades till allsång. Även detta bidrog till att den mörka stämningen dog av en smula och kombinerat med den stora scenen och det ljusa vädret kan man konstatera att det här nog var den minst onda Ghostspelningen jag har sett. Men bra var det absolut och det var kul att se att Ghost fungerar även på en stor scen och i ljuset, även om spelningen då fick en helt annan karaktär som gick ut på allsång och röj mer än på att tillbe mörkrets makter.