KVELERTAK – Liverecension från Bråvalla Festival, 2013-06-28

Kvelertak3 480
Band: Kvelertak
Scen: Red Stage, Bråvalla Festival
Datum: 2013-06-28

Sextetten Kvelertak från Stavanger i Norge är kanske ett av de allra mest hypade rockbanden just nu. Jag recenserade bandets senaste alster Meir nyligen och skrev då att den inte var lika bra som den magnifika debuten och att hypen kanske var lite oförtjänt trots allt. Live visade dock Kvelertak med all önskvärd tydlighet att man är värda alla lovord man fått. Energinivån är verkligen på topp från att sångaren Erlend Hjelvik kliver ut på scenen med någon typ av uggleliknande huvudbonad tills att han går av scenen efter den avslutande käftsmällen Blodtørst genom att helt sonika hoppa av scenen. Det var för övrigt inte första gången han lämnade scenen för en liten tur ut i publiken. Första gången han gjorde det och sedan skulle tillbaka upp på scenen höll han dock på att bli stoppad av en vakt som verkade tro att sångaren var någon random människa ur publiken. Som tur var kunde han dock komma upp på scenen igen och leverera fantastiska versioner av låtar som Mjød, Fossegrim och Bruane Brenn. Kvelertaks hybrid mellan black metal, punkrock och energifylld klassisk garagerock gör sig verkligen helt perfekt live och trots att Green Day spelar samtidigt har ändå en hel del människor tagit sig till den betydligt mindre scenen där Kvelertak spelar. Trots att publiken förmodligen varit större om Kvelertak inte hade krockat med Green Day så gör ändå bandet en ypperlig insats med att elda på publiken som valde dem istället för Green Day och om man får tro min eminente kollega Sebastian Norling Rauhala och hans recension av Green Days spelning så gjorde Kvelertaks publik helt rätt i att välja dem framför Green Day. Kvelertak imponerade stort och stod för Bråvallas näst bästa spelning.