THÅSTRÖM – Liverecension från Bråvalla Festival, 2013-06-29

49 Shares

Thåström4 480
Band: Thåström
Scen: Green Stage, Bråvalla Festival
Datum: 2013-06-29

Efter ett suggestivt intro kliver Thåström ut på scenen i en stilig vit kostym. En fantastisk version av Djävulen Och Jag inleder konserten. Thåström staplar verserna på varandra och struntar i att köra refrängen, ända tills slutet av låten då han fullkomligt exploderar och vrålar ut “HIN HÅLE!” mot den kolsvarta natthimlen som bjuder Bråvallas besökare på ett ymnigt nattregn. Just regnet skulle i många andra fall kunna vara till en nackdel för artisten, men i Thåströms fall känns regnet enbart som en tillgång och en passande rekvisita till den tunga och stämningsfulla showen. Det är någonting med Thåströms numer industridoftande depprock  som verkligen gör att den passar att framföras samtidigt som ett renande regn försöker tvätta bort all synd som pågått under några dagar på festivalen. Folk är trötta, bakis, blöta, det ligger skräp, flaskor, papper och annat bråte överallt på marken. Denna misär som endast kan ses på en festival kan nog inte tonsättas på ett bättre sätt än av just Thåström.

Just denna kväll tycks han också vara extra taggad. Han har ett uttryck som är starkare och mer desperat än vad jag någonsin sett honom förut. Primala ångestskrik framkallar rysningar av välbehag längst min ryggrad och ibland känns det som att Thåström denna kväll bitvis besitter en slags djurisk energi och en nivå av besatthet som nästan hade passat in i ett black metal-band. Tillsammans med vad som måste vara ett av Sveriges absolut bästa kompband framförs fullkomligt magiska versioner av låtar som Axel Landquist Park, Kärlek Är För Dom, Från Himlen Sänt, Nere På Maskinisten, Höghussång, …Ingen Neråtsång, Kort Biografi Med Litet Testamente, St Ana Katedral, Miss Huddinge -72 och Samarkanda. Jag är medveten om att jag nästan räknade upp hela setlisten nu, men det kändes nästan som att varje låt var bättre än någonsin. En låt som Fanfanfan fick dock bland de största bifallen från publiken och även om det är en helt fantastisk låt så börjar den kanske bli lite uttjatad nu, åtminstone för oss som ser Thåström live så ofta vi kan. Att låta den vila ett tag och kanske plocka in den i setlisten igen någon gång i framtiden hade inte varit en jättedum idé, om ni frågar mig.

Det som får det absolut största och bästa mottagandet från publiken är dock den mycket oväntade avslutningen när Thåström kommer ut ensam på scenen med en akustisk gitarr och framför den gamla Ebba Grön-klassikern Die Mauer. Allsången i regnet till Die Mauer kändes som en väldigt fin och stämningsfull avslutning på vad som var den absolut bästa spelningen under den första upplagan av Bråvalla Festival.