STONE SOUR – Liverecension från Bråvalla Festival, 2013-06-28

47 Shares

COREY TAYLOR 480
BAND: STONE SOUR
Scen: Blue Stage, Bråvalla Festival
Datum: 2013-06-28
Betyg: 8 av 10

STONE SOUR 240Vem eller vilka kommer på en kortare festivalspelning undan med två ballader, en Black Sabbath-cover, ett rekord i antalet ”Thank You!” och årsbästa i antal kastade vattenflaskor ner i publikhavet?
Ja skulle det vara någon så är det väl ändå Corey Taylor med Stone Sour, men nu gör de inte riktigt det. Tyvärr.
Men vi tar det från början.



Stone Sour är ett av de banden som var absolut mest intressant för mig på Bråvalla, de har många bra låtar att luta sig emot och nu även två relativt nya album i ”House Of Gold & Bones Part 1 och 2” samt en riktigt bra frontman i form av nämnda Corey Taylor utan mask och röd scenkostym.

Spelningen startar förstås i ett högt tempo med låtarna ”Gone Sovereign” och ”Absolut Zero” från HOGAB part 1.COREY TAYLOR 240px Corey stormar ner från scenen mot publikhavet och sätter direkt tonen för konserten. Tre år gamla ”Mission Statement” följer upp och Corey hetsar publiken i takt med att han själv karaktäristiskt står lutad mot ena benet och headbangar i takt med musiken. Ett par låtar till avverkas i högt tempo där publikkontakten fortfarande är väldigt bra och Corey utstrålar glädje och tacksamhet över att vara på plats i Bråvalla. Allt eftersom presenteras övriga bandmedlemmar och jublet blir som högst när ”- The Tallest Nightmare” i form av James Root presenteras.
”Do Me A Favor” från HOGAB part 2 klappas igång av bandet och gensvaret från publikmassan är stort. När låten är färdigspelad kommer första lilla temposänkningen i konserten samtidigt som Roy Mayorga försöker hålla igång publiken med baskaggen. Corey kliver framåt scenkanten, upp med ena benet och headbangar igång nästa låt, RU486. I takt med att tempot åter sjunker en aning till ”Say You’ll Haunt Me” slår det mig av någon anledning vilken oklanderlig röst Corey har.
Efter det kliver bandet av scenen, en ny mikrofon riggas upp och fram kommer Corey med en gitarr hängandes framför sig. En känslosam version av ”Bother” från debutplattan rivs av som snabbt följs upp av ”Through Glass” där publiken hjälper till och tar ton.COREY TAYLOR 360 
Efter dessa blir det lite mellansnack och några andra band på festivalen hyllas, en hyllningskör som slutar med en hyllning till Black Sabbath där en version av ”Children Of The Grave” spelas upp. Publiken verkar tappa lite intresse trots att Corey ivrigt hejar på dem. Konserten lider mot sitt slut då han skriker ut;
”- You Aint Fucking Tired Yet!?” innan ”Get Inside” och ösiga ”30/30-150” rivs av.
Så varför klagar jag på ”Thank You”, vattenflaskor överallt och en Sabbath-cover? Jo, för att det var så nära att bli en helt perfekt spelning, det kunde blivit hur bra som helst. Men det blev det inte den här gången, men nära var det.

FOTO: Christian Larsson @ Rocknytt.net

 

47 Shares
Magnus Byström

Magnus Byström

Webbansvarig

Relaterade artiklar

Hittade inga inlägg.
Sweden Rock Magazine

Ron Dahlgren

Ron Dahlgren

CHEFREDAKTÖR

Nina Dahlgren

ANNONSANSVARIG

Mange Byström

WEBB/SOCIALA MEDIER

Tipsa oss om nyheter

Rocknytt Logga 2019

Följ oss på Facebook!