RUSH – Liverecension från Sweden Rock Festival 2013-06-08

107 Shares

rush-srf-2013-annicka-nilsson-rocknytt.net

Artist: RUSH
Scen: Festival Stage, Sweden Rock Festival
Datum: 2013-06-08

Det sista bandet ut för min del under årets Sweden Rock Festival blev lördagens headliner Rush. Denna kanadensiska trio är väl kanske mest känd för att medlemmarna Neil Peart, Geddy Lee och Alex Lifeson är så otroligt talangfulla på sina instrument och det är också just detta som kom till att imponera allra mest på mig under spelningens gång. När det gäller Rush musik kan jag inte påstå att jag är jätteinsatt. Visst, jag känner ju till hitsen som Tom Sawyer och Limelight etc, men jag har aldrig satt mig in djupare i bandets dignande katalog. Jag vet inte riktigt om jag blev så sugen på att göra det efter den här spelningen heller, det känns oftast lite för flummigt och progressivt för min smak. Visst att man är otroligt kompetenta musiker, men när det gäller låtmaterialet så lossnar det aldrig riktigt för min del. Jag vet att många andra av er därute fullkomligt avgudar Rush, så jag hoppas att ni inte hatar mig nu. Men alla kan ju inte gilla allt. När det gäller showen är det inte riktigt uppbyggt som en klassisk konsert, utan det händer mycket runtomkring själva spelningen och på storbildsskärmarna visas dels små filmsnuttar, men också en hel del psykedeliska inslag som förmodligen hade gått hem mer hos undertecknad om jag var hög på LSD eller liknande. Ett roligt och ovanligt grepp var det dock och en anledning till att konserten alltid kändes intressant och gjorde att man aldrig riktigt visste vad som komma skulle. Även om jag kanske inte riktigt kan ta till mig Rush musik så är det helt klart så att det här är oerhört kompetenta musiker som tvivelsutan kan bjuda på en riktigt bra och egen show. Årets bästa headlinerspelning stod Rush för.