ACCEPT – Liverecension från Sweden Rock Festival 2013-06-08

293 Shares

accept-srf-2013

Artist: ACCEPT
Scen: Rock Stage, Sweden Rock Festival
Datum: 2013-06-08

När jag recenserade Accepts senaste alster Stalingrad och då råkade göra misstaget att nämna att jag tycker att Accept är en smula överskattade, var vi på redaktionen lite lätt oroliga över att Rocknytts server skulle krascha på grund av alla hatkommentarer och mail som strömmade in för att förklara min totala inkompetens och fullständiga idioti. Nu kanske det kommer att hända igen, så jag får be om ursäkt till vår fantastiske webmaster Magnus redan nu, men det är faktiskt så att jag gillar Mark Tornillo mer än vad jag gillar Udo Dirkschneider. Dels sjunger han betydligt bättre än sin på något oförklarligt sätt legendförklarade föregångare och dessutom verkar Accept ha fått en riktig nytändning med amerikanen vid micken. Klassiker som Balls To The Wall, Restless And Wild, Fast As A Shark, Breaker samt Metal Heart har aldrig låtit bättre och även de nya låtarna från Blood Of The Nations samt tidigare nämnda Stalingrad håller mycket hög klass och står sig tämligen bra i jämförelse med bandets tidigare katalog. Wolf Hoffman, eller Henrik Hjelt som han kallar sig när han gör TV och film i Sverige, trakterar sitt instrument som den gitarrgud han är och det är riktigt härligt att se hur det riktigt lyser om honom när Sweden Rock Festival-publiken sjunger med till och med i hans gitarrslingor. Precis som band som Saxon och Motörhead är Accept ett av de där banden som verkligen passar in som handen i den berömda handsken på Sweden Rock Festival. Publiken avgudar de tyska heavy metal-hjältarna och Accept svarar med att bjuda tillbaka i form av en riktigt imponerande show som håller högt tempo och hög klass från början till slut.