EUROPE – Liverecension från Sweden Rock Festival 2013-06-07

europe-srf-2013-annicka-nilsson-rocknytt.net

Artist: EUROPE
Scen: Festival Stage, Sweden Rock Festival
Datum: 2013-06-07
Betyg: 4/10

Om man hade varit lite elak hade man kunnat säga att det kändes lite som att Sweden Rock Festival hade bränt hela sin headlinerbudget på Kiss och Rush och således var tvungna att boka ett i sammanhanget litet och billigt band som Europe. Dock var den officiella förklaringen att Europe skulle fira det faktum att det var 30 år sedan man släppte sin debutplatta, men om ni frågar mig kändes detta som lite av en efterkonstruktion. En sådan spelning hade lika gärna kunna framförts på antingen Rock Stage eller vid en annan tidpunkt på Festival Stage. Men nu var alltså Europe headliner och således satt man där och inväntade scenshowen som tydligen skulle bli något utöver det vanliga. Vad som var så speciellt med denna scenshow förstod jag dock aldrig riktigt, kanske för att jag sällan varit speciellt imponerad av… lampor?

Dock så skulle det tydligen bli några riktigt feta gästartister, så man kunde ju åtminstone hoppas på något utöver det vanliga där. Även detta moment blev en besvikelse. Att Scott Gorham gästade på Jailbreak var tufft, det kan jag hålla med om, men Michael Schenker?! Allvarligt talat? Karln lirade i Sundsvall några dagar innan den här spelningen. Även om han ses som en legend var det ändå ett tämligen trött och oinspirerat val av gäst.

Nog om gästerna, hur var Europe själva då, kanske ni frågar er? Jo, som vanligt var Europe otroligt tajta och samspelta när det gäller det musikaliska. Dock kan jag inte komma ifrån att jag tycker att det ofta är så provocerande tråkigt i övrigt. Det är väldigt snyggt och proffsigt, det säger jag absolut ingenting om, så ni behöver inte kommentera att jag tycker att själva framförandet är dåligt. Det är dock bristen på själ och hjärta som stör mig. Allt är så inövat och så… dött. De nya låtarna låter i princip likadana allihop och denna typ av cynisk uträknad radiorock tycks inte imponera mycket mer på publiken än vad den gör på mig. De gamla låtarna besitter ju åtminstone dock ett visst nostalgivärde och det är tveklöst under dessa nummer som publiken vaknar till. En annan sak som gör att spelningen känns så extremt seg ibland är det faktum att det sällan finns någon riktig fart och något riktigt tempo som för spelningen framåt och dessutom blir spelningen alldeles för lång och utdragen. Europe utnyttjar varje sekund av den speltid man fått, vilket resulterar i att det blir alldeles för långt mellan topparna och att stora delar av konserten blir till transportsträckor.

Att Joey Tempest håller större delen av sina mellansnack på engelska vet jag inte om det beror på storhetsvansinne, att karln precis fått en stroke på scenen eller det faktum att det spelas in en DVD just denna kväll. Om det är det sistnämnda kan jag dock informera farbror om att det numer går att få undertexter på filmer och således är det inte nödvändigt att du pratar engelska. Du kan prata svenska och således undvika att låta så urbota fånig. Jag är medveten om att jag kommer att halshuggas för den här recensionen, men det räcker inte med att vara kompetent i sitt i musikaliska framförande av radiorock och mediokra 80-talshits för att göra en bra spelning eller för att underhålla en publik.

När introt till The Final Countdown drar igång efter en konsert som känns som att den hållit på så pass länge att mitt hår och min ansiktsbehåring faktiskt har hunnit bli längre under tiden var det nog inte bara jag som kände en viss lättnad över att det äntligen var över, även om det som sagt var kompetent rent musikaliskt.