Liverecension: Stagman, Kronans Bed & Breakfast, Vara, 2021-09-25

Vad gör Sveriges egen ”Godfather of glam” egentligen en lördagskväll sent i september i nådens år 2021? Jo, han har en intim halvakustisk spelning med sitt soloband Stagman för en entusiastisk hundrahövdad och speciellt inbjuden publik. Det här är nämligen ingen vanlig spelning, och då menar jag inte bara att det fortfarande finns restriktioner att följa, utan det faktum att det faktiskt rör sig om något alldeles unikt. Bosse Stagman, mera känd för den breda massan som Zinny J Zan, frontman i legendariska Easy Action, Shotgun Messiah och Zan Clan, ser tillbaka på en karriär som närmar sig fyrtio år. Han gör det med mycket kärlek, värme och humor och dessutom på ett insiktsfullt och mångfacetterat sätt som sträcker sig långt bortom glam-metallens alla klassiska attribut av uppkäftighet, grälla kläder, fotbollskörer och gitarrakrobatik.

Bortsett från enstaka spelningar i Stockholm under 2019 samt ett utomhusgig för branchfolk i somras är det här den enda spelningen Bosse gör för fansen under dopnamnet Stagman. Under intima former får vi höra Easy Action örhänget ”We Go Rocking” och Zan Clans ”So Damn Good”, alltmedan Bosse berättar om den beryktade låtstöldsfejden med Poison och ser tillbaka på en fantastisk turné med Whitesnake. Självklart finns de vilda åren i Hollywood representerade, både i finstämt tillbakablickande hymnen ”Vykort Från Hollywood” och självklart i form av en för kvällen nedstrippad och något country & western doftande ”Don’t Care ’bout Nuthin’” (Shotgun Messiah).

Stagman hyllar sin första idol David Bowie med en inspirerad ”Ziggy Stardust” och sin hjälte Phil Lynnot i ”Borderline”. Han tillägnar ”Minnenas Allé” till sin framlidne fru och väljer något otippat Stone Temple Pilots genombrottshit ”Plush” för att illustrera när grungen skåpade ut hårbanden i början av nittiotalet. Alltmedan han gör underhållande nedslag i ett liv kantat av inte bara sex, drugs & rock’n roll, utan också om personliga höjpunkter och tragedier. Till och med vår statsminister uppmärksammas i ”Kejsarens Nya Kläder”, en låt som är ett långfinger och en känga rakt i plytet på den sittande regeringen.

Kvällens absoluta höjdpunkt kommer mot slutet i Pink Floyd doftande ”Resan Som Vi Gjort” där hela bandet presterar på topp. I synnerhet Stefan Bergström (Skintrade) får visa vilken oerhört inlevelsefull och innovativ gitarrist han är.

Trots en något trevande inledning och ett snabbt avhjälpt tekniskt missöde går Bosse Stagman, Stefan Bergström och välmeriterade trummisen Johan Kullberg (Wolf, Therion, Lions Share m fl) i mål med både känsla och ära. Det här var något alldeles speciellt både för band och publik. Något som står utom allt tvivel är att Stagman haft både mig och resten av publiken i sin famn från första ton.