NEWSTED – Liverecension från Sweden Rock Festival 2013-06-07

2 Shares

Newsted

Artist: NEWSTED
Scen: Sweden Stage, Sweden Rock Festival
Datum: 2013-06-07

Efter ett hiphop-intro, som tydligen var Lil’ Wayne och som enligt min minst sagt hårdrocksskeptiske assistent Alexander var det absolut bästa på årets festival, äntrade den före detta Metallica-basisten Jason Newsted scenen med sitt nya projekt som han så ödmjukt döpt efter sig själv. Förutom basen så sköter även herr Newsted sången i detta projekt, vilket han gör på ett tämligen imponerande sätt. När det gäller låtmaterialet så kan jag ärligt talat säga att jag inte hade hört en ton av Newsted innan den här spelningen och mest kollade in spelningen av ren nyfikenhet samt för er läsares skull, då ju detta förmodligen var en ganska intressant spelning för många av er med tanke på huvudpersonens tidigare uppdrag som basist i tidigare nämnda Metallica.

Jag måste verkligen säga att jag blev oerhört imponerad över det mesta när det gäller Newsted. Bandet kändes väldigt tajt och Jason själv verkade vara oerhört glad över dels att vara tillbaka och spela extremmetall, men också över den positiva responsen bandet helt välförtjänt fick mottaga från publiken. Låtmaterialet höll även det förvånansvärt hög klass och både låtarna från EPn Metal samt låtarna från den kommande fullängdaren Heavy Metal Music besatt en synnerligen varierad och högkvalitativ nivå av utsökta hårdrockstoner där allt från genrer som doom och heavy metal blandades med de kanske mer givna thrash-inslagen. Förutom det egna materialet bjuds vi även på små mellanspel från Metallicalåtarna My Friend Of Misery och Creeping Death samt en fullängdsversion av Whiplash och Motörheads klassiker We Are The Road Crew.

Jag ser verkligen fram emot både släppet av fullängdaren och till att få se Newsted live igen, för det här imponerade verkligen på mig och var utan tvekan Sweden Rock Festivals stora överraskning för min del i år. Jag väljer att avsluta recensionen med att citera min vän Per, som under konserten utbrast ”Jason is back!”, för det var verkligen så det kändes – och vilken imponerande comeback det var!