BULLET – Liverecension från Muskelrock 2013-06-01

bullet-live-foto-thord-pettersson-rocknytt.net

Artist: BULLET
Plats: Muskelrock
Datum: 2013-06-01

När Muskelrocks husband Bullet får spela på hemmaplan i Småland märker man verkligen att det är något speciellt för både bandet och publiken. Kärleken som flödar mellan scenen och åskådarna är påtaglig och det är ingen tvekan om att Bullet njuter i stora drag av att få spela på den lilla folkparken Tyrolen djupt inne i den småländska skogen. Det verkar nästan som att frontmannen Dag “Hell” Hofers dialekt är grövre än vanligt när han håller sina mellansnack om att spela hög musik och om tractorpulling. Jag recenserade Bullet tämligen nyligen när bandet spelade på Metallsvenskan och precis som jag skrev i den recensionen så är varje spelning med Bullet en riktig hårdrocksfest. Det är otroligt klyschigt och fritt från allt vad ironi och självdistans heter, men det är också en av de charmiga sakerna med Bullet. Precis som fansen tar Bullet hårdrocken på allvar och bjuder således också sin publik på en orgie i bredbenta riff som andas AC/DC och Accept, pyroteknik som skulle kunna bränna ögonbrynen av E-type samt rockposer vilket band som helst hade kunnat offra en arm för.

Allt det man gillar med hårdrock bjuds man på under en Bullet-spelning och det är ingen tvekan om att publiken verkar vara ofantligt nöjd med vad man får se. Dock har jag sett Bullet så extremt många gånger live nu, minst tio gånger, så jag känner ofta under spelningarnas gång att jag vet vad som komma skall, så att säga. För att rendera i några absoluta toppbetyg skulle Bullet behöva överraska mig och skaka om mig litegrann med något utöver det vanliga. Nu vet man liksom vad man får av Bullet och även om det man får alltid är högklassigt blir det tyvärr lite för förutsägbart för min del ibland. Ett stort plus är dock att man återinfört Rambling Man i setlistan. Denna bandets bästa låt spelades inte sist på Metallsvenskan, men nu fick vi alltså njuta av detta mästerverk till raggarrock. Rambling Man är svängigt och opretentiöst riffande när det är som bäst och det är precis så jag vill ha mitt Bullet.