JEX THOTH – Liverecension från Muskelrock 2013-06-01

jex-thoth-logo

Artist: JEX THOTH
Plats: Muskelrock
Datum: 2013-06-01

Sist jag såg det fantastiska bandet Jex Thoth live var ifjol då de spelade på det lilla stället Kungen i Sandviken. Då spelade man inför ungefär 30 personer, vilket gav en extremt intim stämning och resulterade i bland de bästa spelningarna jag någonsin sett. När Jex Thoth nu äntrade scenen på Muskelrock var det dock verkligen inte inför 30 personer, snarare hade man nog den största publiken av alla band under årets festival. Jag känner mig tämligen säker på att ingen av dessa personer i publiken lämnade spelningen med en känsla av besvikelse, för Jex Thoth var nämligen fullkomligt briljanta även denna kväll. Bandets atmosfäriskt tunga och långsamma doom är bland det mest hypnotiska du kan tänka dig och i kombination med sångerskan Jessica Bowens unika förmåga att försätta publiken i trans likt någon typ av spöklikt vackert väsen blir det en fullkomligt magisk stämning inne på dansbanan som jag nämnde tidigare är fylld till bredden med folk som vill bevittna denna orkester från Madison, Wisconsin. Det Jex Thoth bjuder sin publik på är mer än en konsert. Man skulle nästan snarare kunna kalla det för en ritual. En ceremoni fylld av mässande musik, en snudd på andlig stämning och ingredienser som rökelser och annat som verkligen hjälper till att skapa en sakral ambiens i lokalen.

När man väl lockats in i Jex Thoths värld är det dels omöjligt att inte bli förälskad i sångerskan Jessica Bowen (och detta gäller både män och kvinnor, en tjejkompis som var med mig och såg Jex Thoth i Sandviken ifjol funderade allvarligt på att byta preferenser efter att ha sett bandet live) och det är också fullkomligt omöjligt att uppfatta hur länge konserten har pågått. Jag vet fortfarande inte riktigt om Jex Thoth spelade i tio minuter eller i en vecka. Underbart, mystiskt och hypnotiserande vackert var det i alla fall. Det enda som drar ner betyget en smula var det faktum att det var lite för mycket folk för att få till den riktigt magiska stämning som jag och ett tiotal personer till fick uppleva i Sandviken ifjol.

Näst bäst på årets Muskelrock efter Imperial State Electric.