WITCH CROSS – Liverecension från Muskelrock 2013-06-01

witch-cross-logo

Artist: WITCH CROSS
Plats: Muskelrock
Datum: 2013-06-01
Betyg: 6/10

Muskelrock fick också besök från Danmark, då i form av heavy metal-orkestern Witch Cross. Bandets legendariska debutplatta Fit For Fight från 1984 spelades in av ingen mindre än Henrik Lund, som också rattade spakarna på Mercyful Fates två första alster Melissa samt Don´t Break The Oath. Jämförelserna mellan Witch Cross och Mercyful Fate slutar dock där, då de sistnämnda både är betydligt bättre och det faktum att Witch Cross bara släppte denna platta och Mercyful Fate gick vidare till att bli legender. Nu är dock Witch Cross tillbaka och detta dessutom med en färsk platta i ryggen. Låtarna från denna nya giv, som heter Axe To Grind, håller oväntat hög klass och det är svårt att avgöra vilka låtar som är nya och vilka som är gamla om man bara ser till stilen. Sådant gillar jag. Förutom att låtarna håller en bra klass så måste jag säga att även bandet visar på ett bra samspel och man verkar vara välrepeterade med tanke på hur tight det låter. Sångaren Kevin Moore däremot är den klart svagaste länken i bandet. Även om hans röst funkar så känns det aldrig riktigt som att han passar in i bandet. Stilen känns inte speciellt heavy metal och ju längre spelningen går kommer jag på mig själv med att irritera mig på honom mer och mer. Det är dock helt okej överlag för det mesta, men det känns lite ojämnt här och där och med detta i åtanke samt i kombination med den icke tillfredsställande insatsen från Kevin Moore stannar betyget vid en sexa. Snygg cover på Saxons Strong Arm Of The Law dock.