MURO – Liverecension från Muskelrock 2013-05-31

muro-logo

Artist: MURO
Plats: Muskelrock
Datum: 2013-05-31

Sist ut på fredagkvällen var inga mindre än Muro från Spanien. Detta kultband bjöd på tämligen trevlig speed metal på spanska och var faktiskt lite av en positiv överraskning för min del. Jag hade lyssnat en del på bandet innan, men inte mycket. Det jag hade hört hade låtit bra, men majoriteten av det materialet var ju inte direkt nytt, så risken fanns ju att det skulle låta ringrostigt. Dock var det oväntat vitalt måste jag säga, och framförallt sångaren Silver Solorzano imponerar stort med sin extremt välbevarade pipa. Precis som i fallet ARIA tycker jag att det är lite tråkigt i längden när man inte förstår så mycket av vad som sjungs, men jag lyckas åtminstone sjunga med litegrann i vissa refränger med hjälp av min minst sagt knackiga skolspanska. Det blir också lite mycket av samma sak rent låtmässigt ju längre spelningen går och publiken känns även den lite sliten efter en lång dag i solen.

Muro hjälper inte direkt till med att få publiken att låta mycket heller, då de lite för ofta manar till allsång samt call and response, vilket inte alltid går jättebra då majoriteten av publiken kanske inte känner sig helt säkra på det spanska språket. Detta gör att många tänkta allsångstillfällen dör av, vilket i sin tur drar ner stämningen på spelningen en smula.

Om Muro bara hade spelat sina låtar och inte försökt involvera den osäkra publiken så pass mycket hade nog detta känts bättre, men nu blev det lite svajigt här och där, även om spelningen överlag gav ett positivt intryck av ett band som kändes oväntat piggt och välbehållet när det gäller både det musikaliska framförandet och sånginsatsen.