ANTICHRIST – Liverecension från Muskelrock 2013-05-31

22 Shares

antichrist-swe-band

Artist: ANTICHRIST
Plats: Muskelrock
Datum: 2013-05-31
Betyg: 5/10

Den överlägset märkligaste spelningen under årets Muskelrock stod thrasharna i Antichrist för. Det började som vanligt riktigt bra när det gäller Antichrist, men när sångaren Anton Sunesson börjar sjunga hör man direkt att det inte riktigt låter lika bra som vanligt. Men bandet kör på med en nämnvärt påverkad Sunesson bakom micken. Efter ett tag måste han gå ut en stund, men kommer sedan tillbaka. Bandet spelar en stund till och efter ytterligare några minuter tvingas Sunesson återigen att lämna scenen. Den här gången kommer han dock inte tillbaka. Gitarristen ursäktar sig med att säga ”vår sångare lever ett väldigt hårt liv” och sedan fortsätter bandet att spela en instrumental version av Necropolis. Efter detta följer ett kort bandmöte på scenen varpå man spelar en version av Coven Of Evil med ena gitarristen på sång. Efter detta är spelningen slut efter vad jag skulle uppskatta var ungefär 20 minuter. Minst sagt snopet alltså.

Jag måste säga att det är tråkigt att se ett sådant talangfullt band, eller rättare sagt Anton Sunesson specifikt, pissa bort en så lovande karriär med att vara så pass full att man inte kan genomföra en spelning. Visst, jag fattar att alkoholen är en del av hårdrockslivet, men är man ett professionellt band som Antichrist ändå är ska man inte supa till den milda grad att man inte kan göra sitt jobb, vilket är att spela musik. Enligt uppgifter hände samma sak även i Oslo när bandet spelade där. Om det stämmer känns det väldigt tråkigt, då Antichrist är ett av de absolut mest lovande banden vi har i det här landet och det vore tragiskt om de slarvar bort allt det på grund av att man inte kan hantera alkohol på ett vettigt sätt. Skärpning!

Dock var det helt okej så länge man väl spelade, så ett bottenbetyg känns orättvist att ge. Skulle jag betygsätta bandets attityd och professionalism hade det dock blivit 1/10, men för det musikaliska hann man åtminstone komma upp i en femma innan det tyvärr tog slut på ett abrupt och olustigt sätt.