TROUBLED HORSE – Liverecension från Muskelrock 2013-05-31

troubled-horse-foto-jim-lundin

Artist: TROUBLED HORSE
Plats: Muskelrock
Datum: 2013-05-31

Då Purson fick ställa in med kort varsel kom örebrobandet Troubled Horse galopperande till undsättning. Ingenting som jag klagar på alls faktiskt, då jag gillar Troubled Horse betydligt mycket mer än vad jag gillar Purson. Dessutom bjöd Troubled Horse på en riktigt bra spelning härom veckan på Metallsvenskan, så förväntningarna var i topp inför denna spelning. Trots att man var en gitarrist kort för kvällen så bjöd man ändå på en storartad spelning. Musicerandet är bitvis briljant och Troubled Horse visar återigen att man är ett av rikets allra bästa liveband och inte har någon anledning att skämmas i sällskap med lite större band i genren, som till exempel Graveyard och Witchcraft.

Energinivån är på topp från inledande Tainted Water till den avslutande urladdningen med tokröjiga Another Mans Name. De enda gångerna det känns som att det dalar en smula är när det blir någon låt som känns lite tråkigare, men så har inte Troubled Horse direkt någon dignande katalog av låtar att ta av heller då man släppte sin debutplatta ifjol. När man har fler låtar att välja bland kommer man också att kunna höja genomsnittskvalitén på låtarna som spelas live, så ge Troubled Horse några år och några plattor till så har de potential att ta världen med storm på samma sätt som Graveyard gjort.

Låtar som Bring My Horses Home och Shirleen håller redan nu världsklass och låten som går under arbetsnamnet Weep Not Child och som kommer vara med på den kommande plattan vittnar om framtida stordåd. Det är bara att lyfta hovarna till taket och tacka Troubled Horse för en riktigt travlig spelning!