PROCESSION – Liverecension från Muskelrock 2013-05-30

procession-band-2012

Artist: PROCESSION
Plats: Muskelrock
Datum: 2013-05-30

Den chilensksvenska kvartetten Procession är utan tvekan ett av Sveriges, ja kanske världens, mest underskattade band just nu. Man släppte nyligen sin andra fullängdare och förutom detta har man även släppt två EPs samt en split. Samtliga släpp har hållit extremt hög klass och även live har denna domedagsorkester visat gång på gång när jag sett dem att de minsann är ett av landets bästa band även när det kommer till liveframträdanden. Bandet spelar klassisk doom metal och jag är tämligen säker på att alla ni som gillar band som till exempel Candlemass även skulle digga Procession. Sist man spelade på Muskelrock framförde man dessutom en cover på Candlemass klassiker At The Gallows End tillsammans med ingen mindre än den gamle Candlemass-legenden Messiah.

Trots att man inte hade några balla gästartister denna kväll, visade Procession med all önskvärd tydlighet att man inte behöver hjälp från några andra än sig själva för att skapa högklassig musik samt en stämningsfull atmosfär. Den relativt nyrekryterade trumslagaren Uno Bruniusson (In Solitude) har gett bandet en extra dimension live med sitt tunga och svängiga trumspel och man kan konstatera att bandet bara blir bättre och bättre för varje gång man ser dem. I setlisten blandas det friskt från alla släpp, men de låtarna som sticker ut allra mest är Raven Of Disease samt Like A Plague Upon The Earth från debut-EPn The Cult Of Disease. En riktigt imponerande spelning, något som börjar bli en vana när man ser Procession, samt en perfekt avslutning på den första dagen av Sveriges i särklass bästa festival.