ARIA – Liverecension från Muskelrock 2013-05-30

aria-band

Artist: ARIA
Plats: Muskelrock
Datum: 2013-05-30

Det mest legendariska bandet under årets upplaga av Muskelrock måste väl ändå helt klart vara bandet som kallats ”Rysslands Iron Maiden”, nämligen ARIA! Inför en tämligen entusiastisk publik bjöd ARIA på den längsta spelningen under Muskelrocks historia (nästan två timmar). Det är inte för inte som bandet liknats vid Iron Maiden – musiken är snarlik, sångaren har en hel del moves inspirerade av en viss Bruce Dickinson och likt de engelska hjältarna så har även dessa ryska herrar hållit stilen i många år nu och har kört på ända sedan 1985. För den som tror att det skulle vara någon typ av ära och ”lite stort” för ARIA att få komma till Sverige och spela, kan jag också informera om att detta enligt uppgift var bandets minsta spelning sedan 1987(!).

Det kanske säger någonting om bandets legendstatus hemma i Mother Russia. Det faktum att bandet är just ryssar gör att jag tyvärr inte kan återge några låttitlar till er. Den som hade varit lättast att återge och som också är min personliga favorit med bandet, nämligen Zombie, spelades tråkigt nog inte. Att man inte förstår ryska drar också ner helhetsintrycket av låtarna en smula, då det ju är trevligt att kunna förstå åtminstone lite av texten. All heder och respekt åt de som faktiskt lärt sig texterna och kan sjunga med i låtarna, det är riktigt imponerande och visar på en dedikation som är tämligen beundransvärd. ARIA visa att de är ett riktigt kompetent liveband och bjuder Muskelrock-publiken på en riktigt bra spelning, som jag dock måste säga kanske blev i det längsta laget. Det tyckte åtminstone jag, även om många andra som jag pratade med tyckte att de kunde ha spelat två timmar till. Men nu är det jag som bestämmer. Så det så.