BON JOVI – Liverecension från Stockholms Stadion 2013-05-24

bon-jovi-janne-mattsson-rocknytt.net-03

Datum: 2013-05-24
Plats: Stockholms Stadion
Längd: Två timmar och trettio minuter
Bäst: (You Want to) Make a Memory
Sämst: Army of One och det löjligt låga ljudet

I Bon Jovis klassiska hemmavideo “Access All Areas: A Rock & Roll Odyssey” (1990) finns det en scen där en diskussion pågår mellan Jon Bon Jovi och bandets ljudkille. Jon är inte nöjd med ljudet. Han vill inte höra basen och trummorna – han vill känna dem. Den diskussionen borde även ha förts inför spelningen på Stockholms Stadion för ljudet är inte bara på tok för lågt, det är också i det klenaste laget. Nog för att de svenska ljudlagarna är åt helvete, men står jag inte mer än tjugo,trettio meter från scenen ska det kännas när bandet gör entré och det gör det inte när “That’s What the Water Made Me” sparkar igång kvällen.

Det imponerande scenbygget där scenen utformats till fronten på en jänkare och själva scenytan är i grillen är snyggt. Nästan lika snyggt är den larmiga avslutningen av inledande “That’s What the Water Made Me” från senaste albumet “What About Now” (2013) där slutet dras ut i tre minuter vilt rockande på bästa arenamaner. De efterföljande “You Give Love a Bad Name”, “Born to Be My Baby” och snygga “Blood on Blood” sätter sen ribban för kvällen och visar att publiken är där för hitsen och inget annat, något som drabbar det nyare materialet synnerligen hårt. Starka “Because We Can” och “What About Now” från senaste albumet möts av tämligen svag respons och när även svängiga “We Got it Going On” från “Lost Highway” (2007) möts av samma golfapplåder är det inte svårt att se att Jons frustration blir mer och mer påtaglig.

I “Keep the Faith” som snyggt avslutas med ett vilt solande av Phil X som för kvällen gör allting rätt och spelar brallorna av Richie Sambora, men ändå inte kommer att få den uppmärksamhet han förtjänar just för att han inte är Richie, kämpar Jon med de höga tonerna i refrängen. Förmodligen vore både jag och Jon lika nöjda om eländet ströks ur repetoaren för evigt. bon-jovi-janne-mattsson-rocknytt.net-02Efter Phils vilda solande står bandet ensamma kvar på scen och de verkar alla vilsna utan Jon som kapten. Ingen vill ta någon plats. Till och med den alltid så energiske David Bryan (synt) klunkar hellre i sig lite vatten än att söka kontakt med publiken. Men så när Jon dyker upp längst ute på catwalken blir det för första gången under kvällen lite trängsel i “Golden Circle” -avdelningen när alla vill komma så nära som möjligt med sina mobiltelefoner för att ta ett foto. Dessvärre blir inte engagemanget bättre än så och när Jon slår an de akustiska tonerna till “(You Want to) Make a Memory” (bandets bästa ballad sedan “Living in Sin” från “New Jersey” (1988) ) ekar det ihåligt och jag är nästan rädd för att sjunga med då risken för att överrösta musiken är påtaglig.

Konsertens första del rundas av med en lekfull “I’ll Sleep When I’m Dead” som kryddas med “Rocking all Over the World” till publikens jubel och “Bad Medicine” där Jon får leka av sig sina värsta Mick Jagger-influenser i mellansticket då bandet ger sig på Rolling Stones’ gamla elände “Start Me Up”. Det är med en fadd smak i munnen jag hoppas på att extranumret kommer bjuda på något bättre och visst blir det så.

Först ut av extranumren är semiballaden “Dry County” från “Keep the Faith” (1992)  och här om någonsin vinner Phil publikens gunst. Frågan är när bandet senast framförde en så musikaliskt felfri version senast. Varenda ton sitter där den ska! Jons sång däremot svajar betänkligt, men då han aldrig har varit en tekniskt perfekt sångare utan mer förlitat sig på känsla ror han ändå hem det hela och en av kvällens absoluta höjdpunkter är i hamn.
När sen roddarna kommer ut med en varsin akustisk gitarr till Jon och Phil vet alla vad som väntar.bon-jovi-janne-mattsson-rocknytt.net-01 Till det magiska gitarrintrot i “Wanted Dead or Alive” vaknar äntligen publiken upp ur sin dvala igen. Här är också enda gången jag saknar Richie under hela kvällen då samspelet mellan Jon och Phil inte på långa vägar känns lika äkta som det mellan Jon och Richie. Den efterföljande “Have a Nice Day” blir ingenting annat än en snabb transportsträcka till kvällens stora klimax där 30,000 munnar sjunger med i “Livin’ on a Prayer”. Tänk om stämningen hade varit lika bra under hela konserten, -vilket kväll det hade kunnat bli!

Som sista extranummer kommer bandet ut och river av Keep the Faith-plattans starkaste låt – “In These Arms”. Tyvärr får jag säga att Jon väljer att kvällen till ära sjunga hela låten själv. Synd och skam då David stod för något av det mest personliga framträdande jag hört när han sjöng den andra versen då jag såg Bon Jovi i Barcelona 2011. Inte för att Jon inte gör det bra, men David skapade en magi den kvällen som Jon aldrig kommer att komma i närheten av. Efter “In These Arms” finns det förhoppningar om mer, men snopet nog är kvällen till ända efter “bara” två timmar och trettio minuter. Å andra sidan, extranummer ska man göra sig förtjänta av, så jag antar att vi svenskar fick vad vi förtjänade…

Om två veckor är det dags igen – Bon Jovi i England. Hoppet om att de båda konserterna kommer sopa mattan med vad jag just har upplevt är höga. Jag är tämligen säker på att det kommer att bli just så för engelsmännen – de ger allt under en konsert.

Låtlista:

01. That’s What the Water Made Me
02. You Give Love a Bad Name