KING DIAMOND – Liverecension från Metallsvenskan 2013-05-25

king-diamond-metallsvenskan-2013-thord-pettersson-rocknytt.net

Artist: KING DIAMOND
Plats: Metallsvenskan, Örebro
Datum: 2013-05-25

Efter att ha väntat som ett litet barn på julafton ända sedan det blev klart att kungen av Danmark skulle besöka Sverige och Metallsvenskan så stod han äntligen där framför mig och tonerna till The Candle började höras i Örebronatten. Ju längre in i spelningen man kom desto klarare blev det att Kingen är i sitt livs kanske bästa form, åtminstone när det gäller rösten. Nu är ju inte jag gammal nog att ha sett karln under 80-talet, men jag kan ändå tänka mig att han inte låtit så här pass bra sedan dess och enligt folk som däremot var med när det begav sig är jag inte helt ute och cyklar med detta påstående. Hitsen avlöser varandra och King Diamonds utomordentliga och karaktäristiska pipa i kombination med det löjligt tajta kompbandet med de två svenska gitarristerna Mike Wead och Andy LaRocque i spetsen skapar någonting som inte kan beskrivas med något annat ord än “magi”.

Förutom musiken så måste man ju verkligen också lovorda den fantastiska showen. Skådespelare, dansare och så vidare skänker verkligen en extra dimension till en spelning som hade varit någonting utöver det vanliga även utan dessa inslag bara på grund av låtmaterialet och de grymma musikerna. Även scenbygget är imponerande med diverse sataniska symboler, ett kyrkogårdsstaket och en trappa med en tillhörande “övervåning”. Lägg också till små snygga detaljer som att roddarna är klädda i svarta kåpor så har ni i princip en manual för hur man sätter ihop en snygg liveshow. Stämningen rubbas liksom aldrig av att det springer in en vanlig roddare och fixar undan någonting, utan den atmosfär som bandet skapar blir närvarande under hela spelningen just på grund av sådana till synes små och enkla medel som att även roddarna är en del av hela showen så att säga. Både showen och setlistan är dock i princip identisk med den vi bjöds på under fjolårets Sweden Rock Festival, så ni som precis som jag såg King Diamond även där kanske inte bjöds på så många stora överraskningar.

Det som var lite extra roligt under den spelningen var ju också det faktum att man fick se gästartister i form av bland annat gamla Mercyful Fate-medlemmar samt den gamle King Diamond och numer Motörhead-trummisen Mikkey Dee. Några sådana överraskningar bjöds vi alltså inte på denna kväll, men vad gör det när Kingen med band är i högform och bjuder på allt från egna klassiker som Voodoo, Sleepless Nights och Black Horsemen till de gamla Mercyful Fate-klassikerna Evil och Come To The Sabbath. Jag måste dock säga att jag saknade min absoluta favoritlåt med King Diamond, nämligen Halloween, men en sådan magisk kväll som det här var kan man absolut förlåta en sådan sak.

Det absoluta toppbetyget uteblir på grund av avsaknaden av det lilla extra som till exempel några balla gästartister hade kunnat vara, men trots detta gör King Diamond verkligen skäl för sitt namn och tar plats som den obestridda kungen av Metallsvenskan. All hail the king!