GRAVEYARD – Liverecension från Metallsvenskan 2013-05-25

graveyard-band-2012

Artist: GRAVEYARD
Plats: Metallsvenskan, Örebro
Datum: 2013-05-25

Efter Graveyards två raka vinster i kategorin “årets hårdrock” på Grammisgalan borde man väl utan att ljuga kunna säga att bandet är Sveriges bästa inom genren, rent faktamässigt. Om man är absolut bäst vet jag inte om jag tycker, men ett av de bästa är man helt klart både när det gäller skivor och liveframträdanden. Jag har sett Graveyard drygt tio gånger live nu och således har jag kanske blivit lite kräsen när det gäller mitt betygsättande av nämnda band. Låtmässigt kan det liksom inte gå fel med låtar som Slow Motion Countdown, Hisingen Blues, Evil Ways och så vidare. När det gäller det musikaliska framförandet borde inte heller någon människa som är vid sina sinnens fulla bruk kunna ha någonting att klaga på då detta helt tvivelsutan är ett otroligt tajt liveband. Det som drar ner betyget en smula för min del och som för övrigt var anledningen till att jag gav Graveyard ett lite lägre betyg sist jag recenserade dem också (då åt Sundsvalls Tidning) är dels avsaknaden av Rikard Edlund, vars energi saknas en hel del på scenen. Även om ersättaren är duktig rent musikaliskt så går det ändå inte att låta bli att sakna Rikards karaktäristiska röjande. En annan sak som drar ner betyget ytterligare ett snäpp är att det ibland känns som att Graveyard går lite på autopilot under vissa delar av spelningen. Det blir helt enkelt lite “en dag på jobbet”-känsla där bandet gör det de ska och det med bravur dessutom, men ändå inte riktigt går in för uppgiften helhjärtat. Graveyard har turnerat otroligt mycket de senaste åren, så jag förstår absolut varför det kan bli så vissa kvällar, men jag känner ändå att jag inte kan ge mer än en sjua i betyg då jag sett bandet betydligt vassare flera gånger tidigare och då har jag således också inte varit främmande till att bjuda på ett högre betyg. Nu var Graveyard bra, som vanligt, men jag kan inte påstå att jag tyckte att de bjöd på någonting utöver det vanliga. Man gjorde det man skulle helt enkelt, men det är ingenting som renderar i några toppbetyg hos undertecknad. En bra spelning dock, så missförstå mig inte. Jag har bara höga krav på Graveyard och det vet jag att de har på sig själva också och denna kväll kom man inte upp i de höga nivåer som jag vet att man besitter.

{youtube}ut6yK67qNmc{/youtube}