BULLET – Liverecension från Metallsvenskan 2013-05-25

bullet-live-foto-thord-pettersson-rocknytt.net

Artist: BULLET
Plats: Metallsvenskan, Örebro
Datum: 2013-05-25

Smålands stoltheter Bullet är ett sådant band som det känns som att de är överallt hela tiden, vilket också har medfört att jag har sett bandet otroligt många gånger. Under en period såg jag dem så ofta att det kändes som att jag skulle kräkas om jag fick höra ännu ett Accept/ACDC-doftande Bullet-riff. Nu var det dock ett tag sedan jag såg dessa herrar live senast, så nu kunde jag verkligen njuta av hur bra dessa heavy metal-kungar faktisk är. Man har en otrolig energi och spelglädje, dessutom sitter man på en riktigt gedigen katalog av hits, även om man kanske kan tycka att det är lite enformigt ibland om man vill vara lite negativ och se på Bullets musik med sina mest kritiska ögon. Dock är det svårt att inte charmas av Bullets opretentiösa hårdrock även om man är en sur och elitistisk musikrecensent. När Bullet poserar i sina hårdrocksuniformer bestående av tajta jeans, skinnjackor och sneakers samtidigt som eld och bomber exploderar i bakgrunden är det omöjligt att inte dra på smilbanden över den totala hårdrocksfest som är en Bulletspelning. Flying V-gitarrerna lyfts unisont, volymen höjs enligt parollen “everything louder than everything else” och i linje med detta river Bullet av låtar som handlar om saker som att spela högt och tractorpulling. Ja, ni hör själva. Det är helt fantastiskt. Fattar ni inte att man är helt jävla bäst om man gör en låt om tractorpulling finns det nog ingenting mer jag kan skriva som får er att förstå det heller, det är helt enkelt en sådan där “he gå int å förklara för dom som int begrip”-grej, som Ingmar Stenmark hade sagt. Låtmaterialet är främst hämtat från den senaste plattan Full Pull och eftersom att den är bandets svagaste på ett par år saknar jag några låtar från de äldre plattorna, men man kan ju inte få allting och samtidigt är det ändå ganska skönt att få höra lite nytt material också och inte bara de gamla örhängena som man redan hört så många gånger förut.

Bullets nostalgiska 80-talsrock är helt perfekt för att avnjutas i kvällssolen och när den sista låten Bite The Bullet ekat ut känner jag mig tämligen säker på att alla i publiken känner precis som jag – Bullet är ett riktigt glädjepiller och det optimala bandet när man vill skapa feststämning. Detta lyckades man verkligen med denna sommarkväll och jag lyfter således på hatten för ett band som det känns som att jag återupptäckte denna strålande lördag i Örebro. Visst, bitvis är det en orgie i hårdrocksklyschor, men det är ändå gjort på ett så bra och gediget sätt att man inte orkar vara ironisk utan bara ger sig hän totalt åt den enorma spelglädje och kärlek till musiken som Bullet förmedlar. Man märker verkligen att det här är grabbar som lever och andas hårdrock, vilket de sannerligen också lyckas förmedla till den månghövdade publiken.

{youtube}-0zAAGJ2xg0{/youtube}