TROUBLED HORSE – Liverecension från Metallsvenskan 2013-05-25

troubled-horse-foto-jim-lundin

Artist: TROUBLED HORSE
Plats: Metallsvenskan, Örebro
Datum: 2013-05-25

Ett av de banden jag såg allra mest fram emot att se var Troubled Horse, som fick äran att spela på hemmaplan i Örebro. När man är en musiknörd som dessutom har privilegiet att få se och recensera en hel drös band kontinuerligt under åren så är det alltid roligt när man får se ett band man gillar för första gången (det känns ofta som att man ser alla band för minst tredje gången) och denna  Troubled Horse-spelning var alltså en av dessa sällsynta premiärtillfällen. Trots att bandet hållit på i inte mindre än 10 år släppte man inte sin debutplatta förrän ifjol (den fick för övrigt 8/10 av mig här på Rocknytt om jag inte missminner mig) och det kanske är därför bandet känns markant mycket tajtare än ett genomsnittligt debutband. Det märks att dessa herrar har lirat ihop länge, både i Troubled Horse och i till exempel Witchcraft där många av medlemmarna har huserat och som också är ett band vars musik kan liknas vid Troubled Horse dito, så det är ett otroligt sväng vi bjuds på. Rak och röjig rock blandas med jam och improvisation, vilket bildar ett näst intill perfekt symbios. Musicerandet håller mycket hög klass och när man tittar runt i publiken ser man att bandet lyckats locka till sig celebra gäster som både Graveyard, Witchcraft-Magnus och Millencolin som valt att spana in just Troubled Horse. Jag tror inte att någon av dessa blev besviken på den här spelningen och inte heller jag känner mig det minsta besviken.

Det enda som drar ner betyget en smula är att mellansnacket kändes något taffligt och är någonting som man kanske borde jobba lite på eller kanske skippa helt. Med en sådan låtskatt som Troubled Horse besitter i kombination med ett extremt talangfullt band skulle det räcka med att bara gå ut på scenen och lira, för det är det som det här bandet gör allra bäst. Man röjer på riktigt bra och framförallt basisten Ola Henriksson visar att han är en av de mest sevärda livemusikerna vi har i det här landet. Om jag inte hade varit nykter hade jag nog också varit tvungen att riva av ett och annat luftgitarrsolo under spelningen, men avsaknaden av alkohol gjorde nu att publiken slapp utsättas för detta. Lika bra var väl det, då Troubled Horse bjöd på en show som var betydligt mer sevärd än min eventuella luftgitarrsshow. Näst bäst på festivalen!