AT THE GATES – Liverecension från Metallsvenskan 2013-05-24

at-the-gates-band-2011

Artist: AT THE GATES
Plats: Metallsvenskan, Örebro
Datum: 2013-05-24

Göteborgsdödsens tveklösa urfäder At The Gates är ett sådant band som jag faktiskt aldrig riktigt förstått mig på. Visst, jag har aldrig tyckt att de har varit dåliga, men jag har inte heller kunnat förstå varför de ses som sådana legender. Okej att de varit med som pionjärer inom en ny genre, men kvalitetsmässigt borde de inte ha hållit i så många år. Det var åtminstone så jag kände innan den här spelningen. Trots att jag tyckt att en klassisk platta som Slaughter Of The Soul absolut inte är så bra som sitt rykte så måste jag verkligen säga att låtarna från både nämnda platta och bandets övriga alster lyfte sig rejält live. Bandet är otroligt tajt och bjuder dessutom på en väldigt imponerande energi under hela spelningen och håller publiken som i ett konstant skruvstäd. Framförallt sångaren Tompa Lindberg visar att han är en frontman av mycket hög klass både när det gäller sånginsatsen och interaktionen med publiken som ständigt hålls på tårna.

Trots att jag alltid tyckt att Grotesque är bättre än At The Gates fick den här spelningen mig verkligen att inse att jag kanske borde damma av de At The Gates-plattorna som står i min skivsamling och ge dessa några nya chanser, för det finns en överhängande risk att jag kanske har varit lite för hård mot At The Gates tidigare. Ibland känns dock spelningen lite väl enformig, men jag kan ärligt talat inte säga om det beror på bandet eller den enkla anledningen att jag inte är något större fan av hela genren göteborgsdöds. Hur som helst så var detta betydligt bättre än vad jag hade förväntat mig och At The Gates växte verkligen i mina ögon med detta gedigna framträdande.

{youtube}DyUqViINctk{/youtube}