THE KRISTET UTSEENDE – Liverecension från Metallsvenskan 2013-05-24

tku

Artist: THE KRISTET UTSEENDE
Plats: Metallsvenskan, Örebro
Datum: 2013-05-24
Betyg: 6/10

Som västernorrlänning är man mer eller mindre uppväxt med TKU, åtminstone om man är i min ålder och kanske lite äldre, således har jag sett bandet live så pass många gånger att jag tappat räkningen. Ibland har det varit rent ut sagt magiskt och andra gånger har det bjudits på riktiga kalkonspelningar, oftast på grund av ett överdrivet alkoholintag från bandets sida. Trots att det här var bland de nyktraste TKU-spelningarna jag sett landar den här spelningen någonstans i mitten rent kvalitetsmässigt om jag jämför med andra spelningar jag sett med bandet.

Betyget landar då rent logiskt också på strax över mitten. Som vanligt är det de gamla låtarna som är bäst, även om en av de nya låtarna som spelades inte lät helt oäven. En annan av de nya låtarna som jag tyvärr inte kan ge er namnen på lät dock som bland det sämsta TKU levererat, så den enligt bandet kommande plattan ska onekligen bli väldigt spännande att höra då det känns som att det kan gå precis hur som helst. Att bandet aldrig kommer komma upp i den kvalitet de hade när de levererade odödliga hits som Alien Brännvin, Quinna, Pang På Pungen I Portugal och Moffegreven känns dock tämligen säkert och det är just dessa klassiker som får det varmaste mottagandet från den toalettborste-viftande publiken. När det gäller framförandet så ska man väl inte sticka under stol med att TKU kanske inte är några virtuoser direkt, men när de är så pass nyktra som de var den här kvällen kan de helt klart göra sitt material rättvisa. En bra spelning som dock var lite ojämn och med de gamla klassikerna som solklara höjdpunkter.
{youtube}fccMhW3_q-Y{/youtube}