VECKANS TOPPNYHETER
VECKANS MEST DELADE
FLER ARTIKLAR
krönika rocknytt

KRÖNIKA: En av världens mest avskydda yrkeskårer

60 Shares

Hur tänker du egentligen, var du full när du såg bandet NN och vad har du egentligen för utbildning? Det är saker man kan få höra om man skrivit en recension som inte fallit läsaren på läppen. Oftast händer det när frågeställaren fått lite innanför västen. Likväl blir man lika överrumplad varje gång fast man borde vara van efter drygt 40 år i yrket.

Jag har skrivit om musik och varit publicerad sedan jag var 20 år. Du får själv göra matten men jag är idag 57 år gammal.


Jag började som nära på finnig tonåring på Östgöta Corren där jag skrev om konserter och skivor, mest hårdrock, i 25 år. Sedan har jag även arbetat för Close Up Magazine och en uppsjö andra publikationer. För närvarande skriver jag här på Rocknytt och sedan arbetar jag som kulturredaktör på Nerikes Allehanda i Örebro.

Hur blir man då musikskribent och vad krävs?

Det finns inget riktigt bra svar men ett stort musikintresse och kunskap om det man skriver om är viktigt. En vass penna, det vill säga, förmågan att formulera sig kort, rappt och så att budskapet går fram.

Numera är det lätt att kunna kalla sig kritiker eller musikrecensent då man bara kan starta upp något på nätet och köra på. Det är rättvist och bra på sitt sätt men att som ung och knappt skrivkunnig vart det fantastisk skola att hamna på en riktig redaktion där erfarna korrekturläsare, rubriksättare och journalister tog dej i hampan och med, ibland, med mild hand, lotsade dej rätt. Hade man gjort nåt bra fick man kanske beröm men hade man gjort bort sig lovar jag att det kunde man inte missa.

Numera kan jag sedan många år kalla mig journalist. Jag är dock inte utbildad utan vad man kallar, autodidakt, vilket är ett annat ord för självlärd.
Hur som helst. Hur tänker man när man recenserar en konsert och finns det någon objektiv hållning?

Att vara objektiv, vad nu det skulle vara, när man skriver om musik är bara trams. Likaså om musikerna är skickliga, ljudet bra eller lokalen fel. Det finns bara en faktor som är viktigt och det handlar om vad bandet/artisten förmedlar och hur man interagerar med publiken.

Personligen bryr jag mig inte om felspel eller dåligt ljud. Det viktiga är energin.

När det kommer till ett album finns det lite annat att tänka på. Hur står sig den nya plattan mot de gamla, har bandet utvecklats på något sätt, talar artisten till mig/ sin publik, bland annat.

Det här är självklart mina åsikter och erfarenheter och jag kan inte tala för någon annan men det viktigaste för mig är att beröra mina läsare. Blir du glad blir jag glad, blir du är blir jag också glad.

Att vara musikkritiker är nog längst nere på hackordningen bland bilhandlare, mäklare och advokater.

Jerry Prütz

Jerry Prütz

Foto: Johnny Gustavsson
RELATERADE ARTIKLAR
SENASTE NYHETERNA
VECKANS TOPPVIDEOS
ALLA NYHETER
Rocknytt
Ron Dahlgren

Ron Dahlgren

CHEFREDAKTÖR

Nina Dahlgren

Nina Dahlgren

ANNONSANSVARIG

Mange Byström

Mange Byström

WEBB/SOCIALA MEDIER

Tipsa oss om nyheter