Liverecension: The Order Of Israfel – Sticky Fingers, Göteborg 2016-05-27

Nya "In Thrall To The Sorceress" är knäckande bra, liksom "Wisdom" från första plattan med samma namn. The Order of Israfel ger publiken en uppvisning i svintung doom spelad med imponerande finess och stil.

[media-credit name=”Foto: Bengt Persson” align=”alignnone” width=”500″]The Order Of Israfel Live 01 Foto Bengt Persson[/media-credit]

Medan tiotusentals backslickkids viftar med sina självlysande pinnar till uppblåsta DJs på Ullevis Summerburstfestival befinner jag mig på väg till en helt annan värld, närmare bestämt till en liten konsertlokal med kapacitet för endast några hundra individer, på övre våningen av Sticky Fingers. Jag ska på en riktig spelning och kolla in riktig musik.

När jag passerar några fulla brats utanför Ullevi vänder de sig om och säger något om en förbipasserande hårdrockares patchade jeansjacka. Det enda jag uppfattar är ett ironiskt påpekande om “stil”. Jaha, stil? Verkligen?

The Order of Israfel är inga ungdomar, och definitivt inga brats heller, men de kan det där med stil. Hur man framför stilfull Tony Iommi-riffande Doom närmare bestämt. The Order of Israfel består av Tom Sutton (Church of Misery), Hans Lilja (Lotus), Patrik Andersson Winberg (Doomdogs), och Staffan Björck (Wildebeest). För att få en uppfattning om hur de låter så kan namn som Witchfinder General, Lord Vicar, Goatess, Pentagram och – naturligtvis – Black Sabbath nämnas.

Kvällens spelning är en releasefest för nya plattan Red Robes (som inom kort kommer att recenseras i Rocknytt), och det är från den nya plattan som “Staff In The Sand” och “The Red Robes” lite trevande inleder kvällens konsert.

Efter ett par långa låtar in i vad jag helt enkelt skulle vilja kalla en kompetent spelning, saknar jag det där lilla extra, det som är mer än bra, en mer fantasifull approach, ett mer oväntat eller tungt riff som välter omkull folk i lokalen. Jag vill ha mer Satanistisk ockultism, lite mer Doom helt enkelt. Hittills har de bitvis stått och stampat, och det känns som om bandet inte uppfyller hela sin potential.

Just som jag står och tänker detta så händer det något. Det känns lite som en match där hemmalaget efter en lite trött men välspelad första halvlek plötsligt leker sig fram med bollen och till publikens stora glädje konstfullt smackar in mål efter mål. Den ena kanonlåten efter den andra avverkas, och jag vill att det aldrig ska ta slut. Nya “In Thrall To The Sorceress” är knäckande bra, liksom “Wisdom” från första plattan med samma namn. The Order of Israfel ger publiken en uppvisning i svintung doom spelad med imponerande finess och stil.

The Order Of Israfel

[yasr_overall_rating]
Datum: 2016-05-27
Plats: Sticky Fingers Göteborg
Bäst: In Thrall Of The Sorceress
Sämst: Lite ljummet inledningsvis

Staff In The Sand
The Red Robes
On Black Wings, A Demon
Swords To The Sky
Von Sturmer
In Thrall To The Soceress
The Noctuus
A Shadows In The Hills
Wisdom

Morning Sun ( Satanas )

FÖLJ ROCKNYTT 2023 – Den bästa spellistan på Spotify för dig som vill upptäcka ny musik. Här får du det senaste inom Rock, Hårdrock, AOR och Metal. Spellistan har över 4000 följare och uppdateras flera gånger i veckan!

VECKANS TOPPNYHETER
VECKANS TOPPVIDEOS