VECKANS TOPPNYHETER
VECKANS MEST DELADE
FLER ARTIKLAR
Marcos

Möt mannen bakom pumpornas återkomst!

59 Shares

Marcos

HELLOWEEN har nu i dagarna släppt sitt sjuttonde studioalbum (‘Metal Jukebox’ och ‘Unarmed’ inräknat) och glädjande nog är de tecknade pumporna från förra albumet ‘7 Sinners’ kvar även denna gång. Rocknytts egna Helloweenfantast Janne Mattsson har tagit sig ett snack med den brasilianske konstnären Marcos Moura om hans arbete tillsammans med HELLOWEEN.

Marcos, först av allt, berätta för läsarna vem du är.


– Mitt namn är Marcos Moura, jag är 34 år gammal. Jag är född och uppvuxen i Sao Paulo i Brasilien. Jag är utbildad till och jobbar som grafisk designer. Jag har alltid varit ett stort fan av illustrationer, serietidningar och konst överlag. En dag slog det mig att jag ville leva mitt liv som jag vill ha det och ha det jobb jag verkligen vill ha. Det gör jag nu. Jag älskar tanken på att varje morgon får kliva upp och skapa något, någonting som jag kan vara stolt och glad över. Nu vaknar jag varje dag med ett leende på läpparna istället för med en svordom hängandes i luften över hur jobbigt det är att gå till jobbet.

När märkte du att måla var ditt stora intresse?

– Oj, det var redan under barndomen, – eller ja, så långt tillbaka jag kan minnas i alla fall. Jag höll alltid på att rita på saker och ting. Det spelade ingen roll på vad (ta bort: det var), till mina föräldrars förtret haha! Men de var också väldigt förstående. Jag fick rita på väggarna i mitt rum för jag blev glad av det och vem vill inte ha ett glatt barn? Sedan fortsatte det så under skolåren med. Jag ritade, av eleverna uppskattade karikatyrer av lärarna och klasskompisarna. Det drev lärarna till vansinne då svaren på mina prov ibland inte bestod av annat än fula och korkade gubbar. OpubliceradVärre var det när jag hade ritat av någon lärare på svarta tavlan. De förstod alla vem den skyldige var även om jag försökte hålla masken.

Jag och min bror ritade också mycket när vi var hemma och inte hade någonting att göra. Vi brukade tävla om vem som kunde rita av exempelvis THE RAMONES, MICHAEL JACKSON, AXL ROSE eller något annat utmanande bäst. Sedan dess var jag här hemmavid känd som “killen som målar” men det gjorde inte mig ett smack då målandet var och fortfarande är min största passion här i livet. Jag har alltid sagt “har man talang för något, utnyttja den” och det är precis vad jag gör i mitt jobb. Utöver att måla gör jag även grafisk design, produktdesigner, animationer och skapar material till hemsidor.

Kan du berätta lite om din teknik?

– Jag älskar den gamla “old school”-stilen och på så vis har det blivit helt naturligt för mig att måla på samma sätt jag med. Jag talar givetvis om papper och penna. Jag är väldigt influerad av den amerikanska motkulturen med tecknare som Robert Crumb, Sergio Aragones, Don Martin och alla de andra som bidrog till att göra MAD Magazine till världens bästa tidning. Vet du vad MAD Magazine är förresten? Har ni den tidningen i Sverige?

Givetvis vet jag det. Jag tycker själv om MAD väldigt mycket, men tyvärr la den svenska varianten ner för tjugo år sedan.

– Oj, det var tråkigt. Men den amerikanska finns ju alltid kvar, eller hur? Nåväl, som jag sa, jag använder den gamla stilen: penna och papper. När det är gjort för jag sedan över teckningen till datorn där all färgläggning sker. Men allt tecknande sker för hand med penna och papper, något som jag är mycket stolt över.

Så där ja. Då vet vi lite om ditt jobb. Men hur kom det sig egentligen att du började lyssna på hårdrock då?

– Jag har alltid varit väldigt influerad av min storebror som verkligen avgudade 80-talshårdrocken med band som GUNS N’ ROSES, MÖTLEY CRÛE, POISON och så vidare. När vi var små var en av våra hobbies att köpa på oss alla lp-skivor med hårdrock som vi kunde hitta här i Sao Paolo. Jag tycker själv att vi gjorde ett riktigt bra jobb och hade en stadig samling som imponerade på grannungarna haha! Jag som redan då hade mitt intresse för konst fastnade lite extra för skivor med snygga eller häftiga omslag. Naturligtvis föll IRON MAIDEN och HELLOWEEN mig i smaken. Det var och är fortfarande något speciellt med omslagen till ‘Keeper of the Seven Keys part 1’ och ‘Keeper of the Seven Keys part 2’ Det låter sjukt, men jag har ibland gått enbart på omslaget till lp-skivan och senare även på cd-skivorna, när jag köpt skivor. Jag kanske inte borde erkänna det, men så var fallet med ‘Keeper’- skivorna. Jag var ett fan av omslagen före skivorna haha!

Nuförtiden lyssnar jag på fler genrer inom både rock och metal men jag håller nog fortfarande de klassiska banden HELLOWEEN, GAMMA RAY, METALLICA och IRON MAIDEN närmast hjärtat. Några av de nya banden jag gillar är för övrigt band från Sverige. Både CRASHDÏET och VAINS OF JENNA tycker jag är riktigt bra. Detsamma gäller även TOWERS OF LONDON och BASTARDZ.

Nu när vi är inne på HELLOWEEN så känns det fullt logiskt att vi börjar fokusera på varför jag huvudsakligen har det här samtalet med dig: ditt jobb med HELLOWEEN. Hur kom de egentligen i kontakt med dina teckningar?

– Jag har bara väntat på att du ska komma till saken haha! Det hela började innan alla de sociala medierna tog över helt, då forum och messageboards fortfarande utgjorde knutpunkten i fankontakt. HELLOWEEN hade skapat en tävling där de efterlyste förslag på t-shirtsmotiv till deras 25- årsjubileum. Jag gjorde en teckning som anspelade på alla albumen de hade släppt upp till den tidpunkten och det gick både snabbt och var roligt. Jag kände mig riktigt nöjd med vad jag hade skapat, men jag trodde aldrig att jag skulle vinna. Men i slutändan var det mitt bidrag som blev framröstat som vinnare av fansen. Eftersom det var fansen som röstade kändes det extra bra då det betydde att de var många som gillade vad jag hade gjort.
skiss-25 
trojorna 

Det var efter den här tävlingen som min kontakt med bandet, huvudsakligen mest med Michael ‘Weiki’ Weikath, knöts. Weiki är förresten en stor kännare och konstälskare. Efter mitt vinnarbidrag blev jag sedan tillfrågad om jag ville göra pumporna till den kommande skivan ‘7 Sinners’ och givetvis ville jag det. Som ett fan av bandet är det självfallet den stora drömmen att få jobba med dem. Jag fick även denna gång se hur mitt arbete hamnade som tryck på en t-shirt och det är en riktigt häftig känsla att folk går omkring med något jag skapat på kroppen! Då fansen gillar vad jag gör känns det också som om både bandet och deras management har fullt förtroende för vad jag gör, något som jag antar spelade in när jag nu också fick göra pumporna till den nya skivan ‘Straight out of Hell’.

Hur funkar det här med pumporna? Har du helt fria händer i skapandet eller får du förslag på idéer från HELLOWEEN eller deras management?

– Nästan all min kontakt med HELLOWEEN sker via Weiki. Vi har båda samma smak och tycke för serietidningar och Weiki har visat mig en massa 70- och 80-talsserier som jag inte hade en aning om. Han är den som alltid guidar mig och ger mig uppslag på hur de tänkt. Hans uppslag i sig ger mig ändå väldigt fria tyglar att arbeta med och det är det som jag gillar så mycket med det här arbetet. Om jag vill får jag läsa låttexterna innan jag börjar rita pumporna, men jag brukar låta bli. Det viktigaste för mig är att skapa något utifrån vad jag ser via låttiteln. Jag vill att folk ska kunna gissa sig till vilken låt det är bara genom att se på pumpan jag skapat. Jag brukar göra ett par skisser utifrån titeln. Sedan visar jag dem för bandet och de får komma med sina förslag. Det roligaste är att Weiki nästan alltid säger samma sak…
Straight-out 

Låt mig gissa. Han ber dig rita dit ett par sexiga kvinnoben eller dylikt va?

– Haha, jajamensan. Det var inte så svårgissat kanske. Markus Grosskopf däremot vill nästan alltid att jag ska slänga in en ölburk eller två i bilden, så jag brukar kompromissa och göra något sorts mellanting för att göra dem båda nöjda haha!

Vad tycker du generelt om HELLOWEENs skivomslag? Har du några som du verkligen gillar och något du kanske inte alls gillar? Jag personligen har grymt svårt för omslaget till ‘Pink Bubbles Go Ape’ som jag rent ut sagt tycker är horribelt.

– Jag föredrar som sagt var de gamla omslagen mer och är ett stort fan av Frederick Moulaerts omslag till ‘Live in the U.K’ och ‘The Best, the Rest, the Rare’. ‘Live in the U.K’ är troligen mitt absoluta favoritomslag med HELLOWEEN. Sedan är jag också ett stort fan av Rainer Laws omslag med. Jag har omslagen till både ‘Better Than Raw’ och ‘Metal Jukebox’ hängandes på min vägg och det är absolut något speciellt med dem.

Jag kan bara hålla med. Rainers omslag och i synnerhet det till ‘Metal Jukebox’ är nog HELLOWEENs absolut bästa i mitt tycke.

– Sedan kommer det här kanske som en chock för dig, men jag gillar även omslaget till ‘Pink Bubbles Go Ape’! Hela konceptet runt den skivan tycker jag är fantastiskt och Storm Thorgerson gjorde verkligen ett bra jobb med att fånga just det konceptet. Dessvärre kan jag fortfarande än idag inte se på omslaget med kvinnan och fisken utan att tänka på porr, haha, men det är absolut ett omslag som jag gillar.

Jag anar att du inte vill svara på om det är något omslag du inte gillar. Det är okej. Över till pumporna istället då. Har du några favoriter där? Mina är Rainers och jag har själv fyra av dem tatuerade på armarna.

– Har du!? Fasen, det var coolt! Får se hur länge det dröjer innan mina dyker upp som tatueringar då haha. Nåväl, ännu en gång, Frederick Moulaerts pumpor är speciella. Humorn är viktig för mig och hans är absolut roliga. Jag undrar om jag ibland inte ägnat mer tid åt att titta på pumporna än att lyssna på skivorna. Rainer Laws pumpor är också fantastiska, lite mörkare, lite elakare men riktigt snygga.

Jag köpte den japanska versionen av ‘The Dark Ride’ enbart för att få med pumporna i bookleten. Som du märker är jag ett stort fan av pumporna och när det inte fanns några tecknade med till bookleten till ‘Keeper of the Seven Keys – the Legacy’ kändes det verkligen som om någonting saknades. Det är för mig en stor ära att åter ha fått införa ett så kärt element till bandets musik. Fansens reaktioner har varit ett bra bevis på att HELLOWEEN inte kan komma undan sina pumpor.

Hur har fansens reaktioner på dina pumpor varit?

– Nuförtiden är det så lätt att se vad alla tycker och tänker hela tiden eftersom svaret bara är ett par musklick bort, men jag tycker att reaktionerna har varit fantastiska! Jag pratar med HELLOWEEN- fans över hela världen och de verkar alla gilla mitt jobb. I synnerhet japanerna verkar extra glad över mina pumpor och jag har fått många brev därifrån. Detsamma gäller här i Latinamerika. Många fans häromkring verkar tycka att det är lite extra skoj att det är en landsman till dem som gjort pumporna. Det är nästan så att de verkar känna en viss sorts stolthet över mig, om jag kan säga så utan att framstå som någon med storhetsvansinne.

Ingen risk alls. Latinamerikanerna är vida kända för sin passion och stolthet. Så på tal om det, jag såg nyligen en nytagen livebild på Weiki. Jag noterade bums att han hade en ny Gibson ‘flying V’, en med pumpor som motiv, – dina pumpor! Hur gick det till egentligen? Var det hans förslag och hur känns det?

– Oh, det är en obeskrivlig känsla! Nu finns mitt arbete verkligen överallt: i booklets, på tröjor och nu också på scenen. Weikis-gitarr-1Idén var helt och hållet Weikis och han frågade mig vad jag kunde tänkas hitta på för motiv till en av hans gitarrer. Vi var båda tidigt inne på att den skulle vara blå med orangea detaljer. Varför vet jag inte, det bara kändes rätt så. Jag fick nästan helt fria händer till både fram och baksidan på gitarren. Du må tro att det är mycket som händer på baksidan av den! Nu verkar det som om det är den här gitarren han kommer att använda sig av på scen i framtiden och ingen kan vara gladare än jag över det.

Jag tror vi ska börja runda av det hela, men först lär jag kolla lite snabbt. HELLOWEEN är inte det enda bandet du har jobbat med, va?

– Nej absolut inte. Jag har gjort väldigt mycket arbeten till inhemska band. Sedan gjorde jag ett par teckningar till GOTTHARDs nya skiva. Tyvärr användes de aldrig, något jag tycker är synd. Jag har även jobbat med BASTARDZ, YOUDOMETOO och BAD INFLUENCE. Det var allt jag hade.

Så ett stort tack till dig Marco för att du tog dig att svara på mina frågor.

– Tack själv. Det var kul och jag hoppas att dina läsare kommer bli nöjda. Jag hoppas på att kanske träffa någon av er läsare där ute på en konsert någon gång i framtiden. Tveka inte att komma och säga hej i sådana fall.

FOTO: Alla bilder kommer från http://www.facebook.com/stigmata.marcosm

Ron Dahlgren

Ron Dahlgren

Chefredaktör och grundare av Rocknytt
RELATERADE ARTIKLAR
SENASTE NYHETERNA
VECKANS TOPPVIDEOS
ALLA NYHETER
Rocknytt
Ron Dahlgren

Ron Dahlgren

CHEFREDAKTÖR

Nina Dahlgren

Nina Dahlgren

ANNONSANSVARIG

Mange Byström

Mange Byström

WEBB/SOCIALA MEDIER

Tipsa oss om nyheter