VECKANS TOPPNYHETER
VECKANS MEST DELADE
FLER ARTIKLAR
mmi rocknytt_artiklar

Intervju med Man Machine Industry

47 Shares

mmi rocknytt_artiklar

Man.Machine.Industry är bandet som med sin industriella framtoning även försöker anamma den klassiska eran från sjuttio och åttiotalets syn på musik som konstform. Med bandets nya alster “Lean Back Relax And Watch The World Burn” så har dessa herrar tagit ännu ett stort kliv ut mot den internationella scenen. Rocknytts Sven Mörén träffade bandledaren och visionären “Berget Bergman” och bandets nya bassist “13” på en kvarterskrog i Sundbyberg för ett samtal. Ett samtal som skulle komma att domineras utav musikens innebörd i dagsläget kontra när det begav sig.



Jag vill börja med att gå in på ert senaste alster. Jag blir mer och mer upprymd för varje gång jag lyssnar på skivan. Det som har slagit mig är att varje låt har sin egna lilla plats, sitt egna lilla sound. Är detta något som ni hade i åtanke när ni började arbeta på plattan?


Berget: Det bara blev så. Saken är den att de flesta idéer som kommer upp skapas nattetid, då jag har studion i lägenheten.

13: Under huvudkudden (Skrattar).

Berget: När väl idén grott färdigt så dokumenterar jag det hela med filmkamera då jag inte kan noter och vill kunna urskilja exakt hur jag spelade idén första gången. I och med att det är en process som jag går igenom dagligen så samlas det på en del, så vissa partier på senaste plattan är ett och ett halvt år gamla, och där har vi nog den avgörande orsaken till att plattan blivit så bred som den är. Man går hela tiden igenom olika faser när det gäller att hitta inspirationskällor. Man kan ha en period där man anammar ”Nine Inch Nails” mer än något annat, för att sedan gå in i en period där den stora källan blir åttiotals-metal som ”Judas Priest” och dylika saker.

13: Ibland så inspireras du utav ”Robyn” och ”Whitney Houston” (Skrattar).

Berget: Om man säger så här! Musik har alltid inspirerat mig att göra musik, och då är det framför allt den äldre rockmusiken från sjuttio och åttiotalet som inspirerat mig mest då jag anser att det finns en själ från den tidsepoken, ett sätt att skapa musik på som dagens musik inte kommer i närheten utav, och det är en process som jag försöker anamma på bästa sätt utan att kopiera vilket jag tycker att vi har lyckats med att på ett bra och förtroendeingivande sätt. Sedan kan vi ta den motsatta sidan som är kärleken till den mer industriella musiken, hur dessa två motparter möts och gör det hela till något nytt och fräscht.

Men det är du som skriver allt material?

Berget: I stort sett! Åttio procent i alla fall. Sedan är det de övriga i bandet som har kommit med idéer som jag har anammat och tagit med.

13: Förutom Jag! Själv har inte gjort ett skit när det gäller att bidra till låtskrivandet. Jag har bara halkat in på ett räkskal och flutit med (Skrattar).

Och hela plattan är inspelad i din hemstudio?

Berget: Allt utom trummor, dessa spelade vi in i en annan studio.

Det här blir eran tredje fullängds-skiva. Har ni jobbat på samma sätt när det gäller de tidigare släppen?

Berget: Det första släppet är en soloplatta rakt av, då det bara är jag som medverkar på hela skivan, och då snackar vi ren industriell musik endast inspelad med synthar och taggtråds-gitarrer. Den är oerhört ångestladdad då hela framtoningen på plattan levererar en grå framtoning uppblandat med ett rått mörker, precis som hederlig industrirock ska vara. Sedan gjorde vi en Ep som egentligen är en demo-inspelning, men som vi tyckte lät jävligt bra så vi släppte den som en färdig produkt men endast på nätet. Sedan gjorde vi en så kallad riktig Ep, ”Into The Circle”, så två Ep´s och tre fullängds-släpp har det blivit.

Det som slår mig när jag jämför de tidigare släppen gentemot nya plattan är att den känns mer internationell. Är detta något som ni kan hålla med om?

Berget: Absolut!

13: Det är internationellt man vill slå så det är bra att du tycker att den har en internationell framtoning (Skrattar).

Berget: Det har blivit ett naturligt steg i våran utveckling. Det är ingenting som vi har gått och tänkt medvetet på när vi har komponerat låtarna. Man skrev och så blev det vad det blev.

13: Men det känns verkligen som att den nya plattan har tagit ett par kliv utåt mot den vida världen, och personligen så känns det som att jag har kommit till en välfylld silverbricka då jag hoppade med i bandet precis när plattan var färdigställd.

Berätta hur du halkade in på det där räkskalet som du nämnde tidigare.

13: Saken är den att jag blev tillfrågad att gå med redan förra sommaren (2011), men då hade jag fullt upp med mitt filmproduktions bolag som jag driver, så jag blev då tvungen att tacka nej. Men så fick jag äran att göra deras live-dvd från ”Rockbitch-båten”, och under den resan så kom ”Berget” fram till mig och frågade om jag hade hört den nya plattan vilket jag inte hade gjort. Hur som helst så spelade han upp skivan och efter en stund så brast hela mitt känslospektra och jag bara vrålade rätt ut, ”Vad fan är detta! Är detta verkligen ni?”. Med andra ord, jag blev helt jävla rökt efter att fått tagit del utav plattan, så efter att fått erfara denna käftsmäll så tvekade jag inte en sekund på att hoppa med i bandet. Man kan säga att ”Berget” födde små monster inne i mitt huvud och då kunde inte jag säga nej (skrattar).

Berget: (Skrattar). När ”Jim” (Gitarr) kom med 2010 så hoppade våran dåvarande basist av skutan p,g,a tidsbrist då vi hade äckligt mycket spelningar under 2010. Samtidigt som detta hände så hade vi den nya plattan i våra tankebanor vilket resulterade i att vi blev lite villrådiga när det gällde vad vi skulle prioritera. Då tyckte ”Jim” att vi skulle ligga vilande när det gällde att söka nya medlemmar och istället koncentrera oss på att skriva färdigt den då kommande plattan, och så fick det bli. Men återgår vi till ”13” så hade jag tjatat på honom flera gånger tidigare på att han skulle bli en del utav bandet då jag tyckte och fortfarande tycker att han är en skön kille.

13: Visst fan är jag skön? (Skrattar).

eightiespromopic

 

Vad har du pysslat med tidigare inom musiken?

13: Jag har mer varit inne på ”Metalcore” stuket typ ”Soilwork” och dylika saker. Så det var lite åt detta håll mitt förra band ”Nothing Devine” var inne på.

Som basist! Vad är den stora skillnaden med att spela bas i ”Nothing Devine” och ”Man Machine Industry”?

13: I ”Nothing Devine” fungerade basen mer som en diskret matta som bara låg och mullrade i bakgrunden. Jag pumpade bas mer än spelade, så när jag hoppade med i ”Man Machine Industry” så kände jag mig nästan som en nybörjare då jag aldrig hade spelat bas på ett sådant sätt som jag gör idag (Skrattar).

Berget: Vi satt för en tid sedan och pratade om bandets utveckling sedan den nya sättningen tog form, och då sade du att det var först när du hoppade med i bandet som du verkligen började spela bas på riktigt.

13: Exakt. När jag körde i mitt förra band så följde jag nästan slavsikt gitarren. Så man kan säga att jag spelade gitarr på basen (Skrattar).

Berget: Och det intressanta med det vi sitter och pratar om nu är även det något som den äldre rockmusiken och då framför allt musiken från sjuttiotalet anammade. Man tog fram samtliga instruments individuella styrka och lyckades samtidigt skapa en enorm dynamik sinsemellan som majoriteten utav dagens band inte är i närheten utav att anamma. Man såg mer musiken som en enhetlig konstform förr, idag är det mer en renodlad produkt där man följer en mall.

Typ som ett avsnitt utav ”Dallas” och dylika serier, där man i varje avsnitt kunde urskilja vad som skulle hända i nästkommande scen.

Berget: Exakt! Och detta var något som redan började på åttiotalet. ”Rainbow” blev ett praktexempel när det gäller den biten. Från att med ”Dio” vara ett snudd på renodlat symfoniskt band så blev det raka motsatsen efter hans utträde, och då framförallt syftar jag på de tre sista plattorna med ”Joe Lynn Turner” på sång.

Men du som skriver det mesta utav allt material, hur tänker du när du bygger upp en låt?

Berget: Det ironiska är att jag har anammat ”Beatles” och deras sätt att skriva låtar när det begav sig, och då är jag det längsta man kan komma ifrån att vara ett Beatles-fan (Skrattar).

(Skrattar).Du får gärna utveckla begreppet lite mer!

Berget: Alla deras låtar, i alla fall nästintill, börjar med en refräng, och om du lyssnar på vår platta så börjar majoriteten utav våra låtar även dom med en refräng. Och jag kan inte säga att det är medvetet då jag som sagt inte är något större fan utav nämnda band. Men vad det återigen handlar om så är det ett tankesätt som vi anammar ifrån den klassiska epoken och även om jag inte är något Beatles-fan så kan jag inte förneka att deras poplåtar slår ut allt vad dagens pop-genre har att erbjuda.

Om vi går in på den nya plattans omslag så tycker jag att det är klockrent. Jag kan inte säga att det är vackert men det finns en obskyr ton i det hela som jag gillar. Det inhyser en känsla utav ”vägarbete” (Skrattar).

13: (Skrattar)

Berget: (Skrattar). Saken är den att vi fick en jävla fet-sågning utav en tidning när det gäller omslaget.

13: Omslaget var bajs och du kunde inte sjunga (Skrattar).

Berget: Han trodde till och med att vi använde oss utav ”Autotuner” (Skrattar).

13: (Skrattar). Det var helt sjukt.

Berget: Men man måste ta det med en nypa salt. Och om sanningen ska fram så kan även en sågning bli till en belåtenhet även om det handlar om ens egen produkt.

Jag tycker att det skriker”Rock and Roll” över det hela, med hela bandet på omslaget som ser arga och hungriga ut!

Berget: Kul att du nämner detta för det var den känslan vi ville få fram. Jag pratade med vår skivbolags-kapten om detta inför releasen, att det finns knappt några skivomslag idag där hela bandet är på framsidan. Man är själv uppvuxen med punk och rock and roll där band som ”Ramones” ”Kiss”, ”David Bowie” och en hel drös med andra band själva dominerade omslaget och det existerar knappt idag, så man kan väl säga att omslaget är en liten ”tribute” till en svunnen tid.

Men vad tror ni är den största orsaken till att fallet är så idag?

Berget: Jag tror det handlar mycket om hur branschen ser ut överlag idag då den har brist på fantasi. Jag tycker det fattas så mycket i dagens musik. Det fattas blues-feeling, karisma då alla band låter likadant, de klär sig likadant.

Det började med ”Grunge” där alla skulle gå runt i kängor, shorts och getskägg och må skitdåligt (Skrattar).

Berget: (Skrattar). Exakt!

13: (Skrattar).

Berget: Jag lider verkligen med med dagens yngre musikälskare då de inte alls har samma förutsättningar att skaffa sig förebilder som vi hade när vi var i tonåren. Den tiden är oförglömlig då man gick till skivaffären och bläddrade i backarna så att fingrarna blödde tills man hittade det där omslaget som blev till det stora blickfånget och sålde in sig själv. Typ, ”Wow! Dom ser ju as-grymma ut, det här måste vi kolla in lite mer.” Allt handlade om ett individuellt och personligt sätt att förmedla sin konst. Varenda detalj på skivomslaget från vilka färger man använde och hur man poserade hade sin egna lilla innebörd. Dagens ungdomar går inte och bläddrar bland backarna idag för det finns inga skivor att bläddra igenom då allt säljs via internet i form utav ljudfiler. Så man kan säga att för dagens ungdomar så stannade det hela upp efter ”Slipknot” och ”Marilyn Manson”.

Om vi återigen går in på innebörden av ert omslag så domineras det utav gult och svart. Har detta någon form utav symboliskt värde?

Berget: Du tänker på det kristna hårdrockbandet ”Stryper” (Skrattar). Våran logga har alltid varit i dessa färger. Normalt så gillar jag lite mer mörka färger som svart och vinrött, men vi tyckte att svart och gult passade bättre in gentemot vad omslaget förmedlar så det blev mer ett instinktivt val.

Jag tycker omslaget inhyser en neutral atmosfär. Det utger sig inte för att vara ett typiskt omslag för ett industrirockband, förutom att du ”Berget” ser jävligt arg ut (Skrattar).

Berget: Men det är för att jag inte är så värst snygg, då får man kamouflera det hela med att se arg ut (Skrattar).

13: Du ser jävligt snygg ut när du är arg (Skrattar).

Berget: Man är uppvuxen med ”Venom ” och ”Slayer” så det är självklart att man har färgats utav detta. Vet inte hur många timmar man har stått framför spegeln som liten grabb för att försöka se lika grym ut som grabbarna i nämnda band. Sedan är industrirock en samhällskritisk genre som påminner mycket om punken. Man kan nästan säga att det är en vidareutveckling utav punken. Kolla på ”Nine inch Nails” som lirade på illegala manifestationer. ”Al Jörgensen” i ”Ministry” drev protestkampanjer mot ”George W Bush”, så visst har punk och industri mycket likheter gentemot varandra.

13: Jag tycker vi borde skriva en låt om att avskaffa biltullarna inne i city.

Berget: Vad? Klart vi ska ha biltullar. Vi måste tänka på miljön.

13: Miljön kan man rädda på många andra sätt. Som att slänga bananskal, konserver och tomburkar i separata tunnor (Skrattar).

Källsorterar ni hemma?

13: Absolut! Jag har ett bananskal i bilen som jag ska slänga när den här intervjun är över (Skrattar).

(Skrattar). Själv har jag ett knippe oanvända återvinningspåsar under diskbänken (Skrattar).

13: (Skrattar)

Berget: (Skrattar). Både jag och min fru är väldigt miljömedvetna, och många texter på plattan handlar just om miljön.

Jag tänkte precis gå in på texterna. Vilka ämnen dominerar texterna på det nya alstret, är det miljön som är det huvudsakliga ämnet?

Berget: Inte bara miljön. Om vi ser de hela ur ett lite bredare spektra så handlar texterna om hur vi lever överlag, visionen av hur det blir att leva när den dagen kommer då vi har drivit allting för långt vilket vi är på god väg att göra. Ta en låt som ”Let Go” som finns på plattan! Den handlar om vad jag skulle göra mina sista timmar i livet om jag skulle få erfara den dagen då någon trycker på knappen och förgör vår planet. Man kan säga att plattan har ett genomgående tema men ur olika synvinklar som miljöförstöring, och om mina sista timmar med frugan.

Så man kan säga att det handlar om ett världsligt känslospektra som inhyser både moder jord och människans personliga känslor.

Berget: Exakt!

Är detta något som har genomsyrat era texter på samtliga album?

Berget: Det kan man säga. Men på de tidigare släppen så är det anti-religion som varit det huvudsakliga temat. Framförallt den första plattan innehåller mycket kritik riktat mot religion rent generellt. Sedan anser jag att krig och religion tillhör samma fack. Jag tror att hälften av alla som dött i krig förmodligen inte hade stupat om religion inte hade varit inblandat.

Du är ateist med andra ord?

Berget: Ut till fingertopparna.

13: Det gäller samma för mig.

Men det finns människor som ser musik som religion i och med dess starka berörelsefaktor!

Berget: I och för sig. Men det finns inget fall inom musiken som har förändrat en världsbild. Musiken kan förändra en individ, men jag tror inte att musiken kan skapa sådana konflikter mellan människor så att det bringar fram ett krig. Musik påverkar inte en värdsbild, utan den speglar en världsbild. Ta en låt från förra plattan som heter ”Make the World Sleep the Sleep”. Den är baserad på en bild jag såg på nyheterna som svischade förbi bara på ett par sekunder. Det är en afrikansk kvinna som ligger död i ett dike med ett levande spädbarn i famnen. Dessa få sekunder berörde mig så oerhört mycket så jag satte mig ner för att skriva en låt om händelsen vilket blev ”Make the World Sleep the Sleep”. Det blev till en antikrigslåt baserat på några få sekunder. Och åter igen så kommer vi tillbaka till att återspegla en händelse från ett personligt intryck. Det finn så mycket man kan skriva om som berör människor, men det viktigaste är att det berör mig personligen. För mig är det a och o då det är en omöjlighet för mig att ge etthundra procent på scenen med någonting som jag själv inte har en fullskalig känsla för, och då går detta ut över showen. Nu låter det lite obskyrt att kalla musik med allvarligt budskap för nöje, men det är den närmaste benämning man kan komma.

Men det kanske är därför ungdomar anammar det allvarliga. Det allvarliga uppblandat med nöje blir ett lättare sätt att ta till sig och beröras utav till skillnad från ett nyhetsinslag på tv.

Berget: Det är inte helt omöjligt att det är så.

13: Är det därför du drämmer micken i pannan slutet på konserterna?

Berget: När det gäller den biten så handlar det om ren spontanitet. Jag brukar oftast slå upp pannan så det blöder. Men det var värre förr när jag bara sjöng och inte hade någon gitarr att hålla i. Men som sagt. Ibland går jag in så djupt i mina låtar att det bara händer. I slutändan så handlar musik om en instinktiv känsla.

{youtube}h963aTmu5mA{/youtube}

 

Om jag vänder mig till dig ”13”. Vad var det som fick dig att börja med musiken?

13: Det var när jag började lira mitt första instrument som faktiskt var saxofon till Bergets stora fasa (Skrattar).

Du gillar inte saxofon?

Berget: Jag har svårt för blåsinstrument överlag, och detta beror merparten på att jag har tinnitus.

Men är du ett Jazz-fan i och med att du började att spela saxofon?

13: Nej! Jag är mer ett Blues-fan, så det blev den största anledningen till att jag valde saxofon.

Händer det att du tar fram saxofonen ibland?

13: Nej! Jag lade av att lira när jag gick i mellanstadiet för att istället börja med innebandy och fotboll och sådant skit. Sen när jag lade utav med den biten så började jag att plocka upp gitarren.

Berget: Du drar ju en hel del blues på guran när vi repar!

13: Jovisst! Blues kommer alltid att ligga mig varmt om hjärtat.

Berätta om när du plockade upp gitarren första gången!

13: Jag fick en akustisk gitarr utav morsan, och hon lärde mig en del låtar utav den musik som hon lyssnade på. Men jag blev ganska uttråkad, så jag började ganska tidigt att anamma låtar med ”Metallica” och ”Alice Cooper”. Sedan så kom ”In Flames” in i bilden vilket jag blev helt sold på. Jag tror det var när de släppte ”Come Clarity-plattan som jag blev helt inne på metal. Sedan så fylldes det på med band som ”Soilwork” och liknande band. Och det var via den typen utav band som jag ramlade in på ”Coremetal”. Men går man endast in på vad jag lyssnar på så är jag bredare i min smak än vad många tror. Jag lyssnar på allt från hårdrock i olika stilar till sjuttiotals-disco.

Berget: Det är detta som är så roligt med ”13”. När man först lär känna honom så får man intrycket att det bara är metalcore som gäller, för att sedan få erfara honom i replokalen stå och spela blues. Det värmer mitt hjärta i alla fall.

13: Jag tror att det är en oerhört viktig det utav ens musikskapande att ha en bred musiksmak då man oftast plockar bitar från sina influenser, och tittar man på rockmusiken generellt så härstammar mycket utav den ifrån blues. Även klassisk musik får vi inte glömma.

Berget! En utav mina favoritlåtar på nya plattan är ”We Are the Walking Dead”. Berätta lit om hur den kom till och vad den handlar om!

Berget: Det är Jim som har programmerat speldosan som finns med i låten. Sedan kom han även med riffet i början på låten som låter som sirener om du vet vad jag syftar på.

Absolut!

Berget: Man kan säga att det blev kombinationen speldosa och det malande riffet som gav mig idén till texten. Texten handlar om framtidens nyfödda barn som löper allt större risk att bli en så kallad walking dead i en allt för tidig ålder då vi lever som vi gör idag. Så speldosan symboliserar barnet medan riffet som jag tycker låter som sirener symboliserar larmet som meddelar att katastrofen är ett faktum.

Det du beskriver i texten, är det den huvudsakliga orsaken till att du själv inte har barn?

Berget: Det kan man säga! Vi är på tok för många på denna planet. Titta på Kina! Skulle nämnda land leva som vi gör här i Sverige så skulle det behövas ännu en planet lika stor som Jorden för att det överhuvudtaget ska kunna fungera. De dör ett barn var femte sekund, och oftast beror det på levnadsförhållanden som är sämre en sämst. Varför adopterar inte rika människor ett barn som är i behov utav hjälp istället för att gå den biologiska vägen. Då skulle det räddas liv och många utav barnen skulle till slut få ett drägligt liv. Missförstå mig inte! Jag älskar barn då jag under många år har jobbat med barn och gör fortfarande.

Vad är på gång i den närmaste framtiden? 

Berget: Vi har för närvarande sju gig inbokade under hösten, varav ett gig med “Raubtier” och två gig med “Mass Murder Agenda” vilker ska bli jävligt tungt. Sedan är det lite som ligger i luften som jag tyvärr inte kan gå in på ännu, men ror vi det hela iland så kommer det att bli jävligt tungt, det kan jag lova. (SEP 6 ÖREBRO, Live At Heart Festival SEP 7 GÖTEBORG, Bring Out Your Dead Fest SEP 8 LINKÖPING, Cure Cancer Festival SEP 29 VÄSTERÅS w/ Raubtier 27 OKT Rockbitch Boat Halloween fest. 40tim kryssning Sthlm/Riga 28 NOV STOCKHOLM w/ Mass Murder Agenda 30 NOV KARLSTAD ROCKNYTT LAJJV w/ Mass Murder Agenda).

Din fru är poet och jag misstänker att det är hon som avslutar hela plattan med den väldoftande dikten som uppläses?

Berget: Det stämmer bra det. Hon fick fria händer att skriva någonting som kunde knyta ihop albumets tema, och slutresultatet blev riktig bra.

Hon livnär sig som poet?

Berget: Yepp! Hon har blivit publicerad lite här och där och varit i svensk radio några gånger.

Avslutningsvis så vill jag gratulera till en riktigt bra platta, och det ska bli grymt intressant att följa er på den fortsatta resan.

Berget: Tack som fan

13: Säger detsamma

RELATERADE ARTIKLAR
SENASTE NYHETERNA
VECKANS TOPPVIDEOS
ALLA NYHETER
Rocknytt
Ron Dahlgren

Ron Dahlgren

CHEFREDAKTÖR

Nina Dahlgren

Nina Dahlgren

ANNONSANSVARIG

Mange Byström

Mange Byström

WEBB/SOCIALA MEDIER

Tipsa oss om nyheter