VECKANS TOPPNYHETER
Hittade inga inlägg.
MEST DELAT I VECKAN
FLER Intervjuer
srf-12

Intervju med Martin Forssman – Sweden Rock Festival

169 Shares

srf-12

Med endast några dagar kvar till sveriges största rockfestival SWEDEN ROCK FESTIVAL går av stapeln tänkte vi kolla med Martin Forssman (Vice VD, Pressansvarig, bokningsansvarig) om hur stämningen i Sweden Rock-lägret är. Här avslöjas bland annat varför inte Aldo Nova dykt upp på festivalen än.

 



Endast några dagar kvar till festivalen och biljettförsäljningen verkar rulla på som vanligt, räknar ni med att det står “Sold Out” i luckan och på affischen innan festivalen drar igång den 6 juni?
Helt säker kan man inte vara, men det ser bra ut. Det är väldigt få biljetter kvar.

Har ni gjort någon förändring på festivalområdet jämfört med ifjol?
De största förändringarna i år är gjorda på produktionsytorna och backstageområdena, så publiken kommer inte märka så mycket av dem. Men några nyheter blir det även på de publika ytorna. Bland annat flyttar vi Rockklassikerscenen till det nya området närmast havet som vi öppnade i år. På det området kommer det även att finnas fler sittplatser och ännu bättre matutbud än ifjol. Och så flyttar vi signeringarna från Sweden Rock Shop, där de har gjorts tidigare, in på festivalområdet.

I år är det första året som ni låter en ledsagare följa med sin brukare på festivalen gratis, ett system som majoriteten av de övriga svenska festivalerna nyttjat i flera år – varför har det tagit så många år för er att anamma detta?
Ledsagare har i allmänhet rätt att få ersättning för den här typen av utlägg i efterhand, men inför förra årets festival insåg vi att vi behövde se över våra regler kring detta och tog beslut om att släppa in en ledsagare per brukare gratis. När beslutet togs var vi dock biljettförsäljningen redan ganska långt gången, och därför sköts det praktiska genomförandet av förändringen till årets festival.

Från och med i år är det fritt fram att ta med både avancerade kameror och videokameror in på festivalområdet. Det måste vara en dröm för varje festivalbesökare, men vad har artisterna haft för åsikter om det?
Ärligt talat så har vi inte fått några åsikter om det ännu, och får vi några så kommer vi inte att ta hänsyn till dem. Förbudet mot kameror och inspelningsutrustning är en kvarleva från 70- och 80-talen då det fanns en bootlegmarknad som motarbetades av den etablerade musikindustrin. swedenrock-poster2012Någon bootlegmarknad existerar knappt längre idag, och samtidigt har den tekniska utvecklingen sprungit ifrån förbudet eftersom man kan filma, fotografera och spela in ljud med vilken mobiltelefon som helst numera. Förmodligen låter bandens management och agenter den här typen av klausuler finnas kvar i sina standardkontrakt helt enkelt därför att de inte har funderat över dem, och/eller för att de bara använder samma kontraktsutkast år efter år utan att se över om de behöver uppdateras.

Det här var ett ensidigt beslut vi tog utan att förankra det med några band i förväg och det är möjligt att en och annan har synpunkter på det, men de kommer i så fall knappast att få någon praktisk konsekvens. Rent teoretiskt skulle vi ju kunna informera publiken via våra storbildsskärmar att band X eller Y inte tillåter fotografering under just sin konsert, men det skulle knappast följas och jag tror inte att något band skulle vilja utmärka sig på ett så negativt sätt.

En väldigt stor andel av era besökare kommer tillbaka år efter år. Är det betryggande eller frustrerande att veta att ni inte kan misslyckas. Varje år gnäller folk på banden men likväl säljer ni ut.
Som utomstående är det kanske lätt att dra slutsatsen att Sweden Rock inte kan misslyckas för att vi har haft ett antal goda år i följd, men så ser vi det absolut inte. Det finns gott om exempel, både i Sverige och runt om i Europa, på festivaler som har gått omkull från ett år till ett annat, och det krävs inte många procent i tappad biljettförsäljning för att vi ska hamna under break-even.

I dagsläget har vi sådana marginaler att vi kan klara ett lite sämre år, men det är ändå alltid lika nervöst varje höst. Då sitter vi med en budgeterad kostnadsmassa på över 50 miljoner och har inte sålt en enda biljett. Det finns otroligt mycket som vi inte vet och som kan påverka resultatet i det läget. Kanske får vi inte tag i tillräckligt stora/bra artister, kanske dyker det upp något konkurrerande gig eller någon festival i anslutning till våra datum, kanske viker intresset för vårt koncept eller rockfestivaler i allmänhet till förmån för något annat. Det finns även andra potentiella risker, som väder, myndighetsbeslut och liknande. Eller titta på Dynamo Open Air, som var Europas största metalfestival men dukade under pga mul- och klövsjukan.

Det här är en högriskbransch, så är det bara. Men givetvis är vi väldigt tacksamma för att många av våra besökare hittills, precis som du säger, har valt att komma tillbaka år efter år. Allt vi kan göra är att jobba för att de ska vilja fortsätta komma.

Vilket eller vilka av banden är du mest stolt över att ni lyckats boka i år?
King Diamond. Han tackade först nej, men vi gjorde ett försök till efter hans gästframträdande på Metallicas jubileumskonsert för att se om han kanske hade fått blodad tand. Det var ett långskott, men det gick hem. Han har ju inte stått på scen på sex år pga hälsoproblem, så det känns riktigt stort. Först var planen att han bara skulle spela hos oss, men sedan blev det Hellfest i Frankrike också. Men ändå, att ha ett av världens två enda King Diamond-gig under 2012 känns hur kul som helst.

{youtube}HX97_JOqpDY{/youtube}

Med tanke på eventuella sena avhopp, finns det en eller flera tillfrågade “bandreserver”?
Nej, jag tror inte att det skulle funka särskilt bra att jobba så. Publiken vill ju helst att det ska vara ett ungefär lika stort band i samma genre som ersätter, så vi skulle i så fall behöva 15-20 olika ersättare redo för alla eventualiteter. Skulle vi få några avhopp så får vi försöka lösa det där och då.

Aldo Nova lämnade ju återbud till Sweden Rock 2010 eftersom han hade genomgått en komplicerad operation och förbjöds då av sin läkare att spela live. Som plåster på såren lovade han att komma tillbaka 2011, men det gjorde han inte. Varför?
2010 fick Aldo ett förskott på gaget, som vi inte fick tillbaka när han ställde in. Han slutade svara på mail och telefonsamtal och vi fick jaga honom ganska länge innan vi fick tag på honom för att försöka få ihop det av honom själv utlovade ersättningsgiget på SRF 2011.

aldo-novaTyvärr visade det sig då att han hade gjort slut på pengarna han hade fått, och att han inte hade råd eller lust att ta sig till Sverige. Han lovade att betala tillbaka förskottet, men vi har inte sett till några pengar och nu har han gjort sig oanträffbar igen.

Så sent som härom dagen mailade vi honom igen och förklarade att om han inte hör av sig nu så kommer vi att gå ut med vad som egentligen hände. Vi fick inget svar på det heller, så nu tycker vi att det inte är mer än rätt att vi är öppna med vad som har hänt. Om han verkligen gjorde någon operation 2010 vet vi ärligt talat inte. Han skickade ett operationsfoto, men det gick inte att se om det var han på bilden.

Sammanfattningsvis får vi hur som helst tyvärr konstatera att han blåste oss, och vi avråder härmed alla från att jobba med honom.

Hur ser framtiden ut för SRF då många utav de band som varit festivalens signum börjar bli till åren och kanske inte existerar inom en tio-årsgräns?
Tittar man på de nedre tre fjärdedelarna av våra festivalaffischer så ser jag inga problem – där är återväxten god. Däremot är det ett problem för hela branschen att det finns för få riktigt stora dragplåster. De band som kommer fram idag blir helt enkelt inte lika stora som de största banden från förr. Det finns enstaka undantag i popgenren, men jag ser inga nya hårdrocksband som skulle kunna sälja ut Ullevi eller Stadion, eller ens Globen, på egen hand inom den närmaste framtiden. Vi ser redan idag hur ett fåtal band från 70- och 80-, och i viss mån 90-talen, drar allt mer folk och kan ta ut allt högre gager, medan det blir allt tuffare för band på klubbnivå.

Om merparten av de allra största, som redan är ganska få, försvinner får vi en märklig situation där det blir ännu större glapp mellan de verkliga jättarna och övriga. Men så länge vi är öppna för vad vår publik vill ha tror jag att Sweden Rock har goda förutsättningar att möta framtida förändringar på marknaden.

Vilket är ditt bästa minne från Sweden Rock Festival?
Det är svårt att välja ut något enskilt, men jublet som uppstod på Sweden Rock Kick-Off på Draken i Stockholm när vi presenterade ett återförenat Judas Priest till 2004 års festival var fantastiskt. Det måste ha varit något hundratal plastglas med öl som flög rakt upp i luften samtidigt som de ca 1000 besökare som var där brast ut i ett öronbedövande vrål.

Vilket är ditt sämsta minne från Sweden Rock Festival?
Förra våren nekade vi ackrediteringar åt en lokalblaska för att vi tyckte att det var en skittidning som citerade fel, inte kollade sina fakta och knåpade ihop rena falsarier. De vände det till att vi försökte censurera den fria pressen och varenda nyhetsredaktion i landet hakade på. Jag fick som pressansvarig under ganska lång tid göra 10-20 intervjuer om dagen med reportrar som på förhand hade bestämt sig för att vi var ena riktiga svin. Det var inte så kul.

För en vecka sedan presenterade ni RUSH som en av huvudakterna till 2013-års festival. Hur kom det sig att ni gjorde ert första bandsläpp så tidigt?
Rush hade gått ut med delar av samma turné redan tidigare och ville få ut vårt datum också. sweden-rock-poster2013Personligen hade jag föredragit att vi hade väntat till festivalen och gjort en maffig överraskningspresentation från stora scenen där, men nu ville Rush prompt gå ut med det redan i måndags och då fick det bli så.

Har dom varit på tal tidigare eller lyckades ni dra vinstlotten på första försöket?
Jag minns att min företrädare Ingolf hade ganska långt gångna samtal med Rushs agent redan hösten 2001, när jag började jobba heltid med Sweden Rock. Och det har förts nya samtal om Rush i princip varje år sedan dess, så man skulle kunna säga att det har tagit åtminstone 11 år att få hit dem. Eller 12, eftersom de kommer först nästa år.

Tidigare har varenda försök utmynnat i att Rush meddelat att de helt enkelt inte vill spela på festivaler, men nu har de äntligen bestämt sig för att göra ett enda undantag just hos oss, så jag antar att det lönar sig att vara envis ibland, ha ha!

Till sist – Har du något du vill framföra till alla festivalbesökare?
Både jag och mina kollegor är som vanligt oerhört tacksamma gentemot alla som väljer att besöka oss. Jag hoppas att alla packar sina bästa humör så att den vänskapliga atmosfär SRF har blivit känt för bibehålls. Och så hoppas jag att fler upptäcker stranden intill festivalområdet. Det är bara 200 meter dit, men många av våra besökare har inte en aning om att de har varit vid havet när de åker hem.

Följ ROCKNYTT på Facebook >> www.facebook.com/Rocknytt
Följ SWEDEN ROCK på Facebook >> www.facebook.com/swedenrockfestival

169 Shares
Ron Dahlgren

Ron Dahlgren

Chefredaktör och grundare av Rocknytt

Relaterade artiklar

RELATERADE ARTIKLAR
Hittade inga inlägg.
VECKANS TOPPVIDEOS
ALLA NYHETER
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
Ron Dahlgren

Ron Dahlgren

CHEFREDAKTÖR

Nina Dahlgren

Nina Dahlgren

ANNONSANSVARIG

Mange Byström

WEBB/SOCIALA MEDIER

Tipsa oss om nyheter

Rocknytt Logga 2019 heavy metal

Följ oss på Facebook!

X