Rocknytts fotograf Robert Hellström utvald som en av de 100 främsta musikfotograferna i världen

Rocknytts fotograf Robert Hellström har blivit utvald som en av de 100 främsta musikfotograferna i världen.

Boken som Robert medverkar i heter Live Metal – The World´s Best Music Photographers ges ut av förlaget Darkadya, ett förlag som satsar på att ge ut exklusiva bokutgåvor med konstnärer som verkar i en anda av kreativitet och mörker.

Grattis Robert! Kan du berätta vad det är för bok du är med i?
Ja, det är en serie om fyra böcker med tjugofem fotografer i varje. Jag är med i den första volymen som släpps nu i år. Förlaget heter Darkadya och är beläget i Georgia, USA. Bokserien är dessutom gjord så att vinsten går till fotograferna själva. Men då måste man som köpare klicka på mitt namn när man beställer boken.

Vad betyder det här för dig?
Det är skitstort. Jag har ju bara fotat i tre år och lite till och få en sån här topp 100 placering bland namn som Rob Fenn och Peter Beste är väldigt hedrande. Det är skönt att få bekräftelse på att man är på rätt väg, eftersom det kan vara ett otacksamt yrke. Man lever ju för att få respons och det är den största respons man kan få tycker jag. I samband med detta har band som Dark Funeral och Fleshgod Apocalypse backat upp mig och vill dela mina grejer.

Hur kom du med?
Jag såg att en sån här bok var på gång så jag chansade och skickade ett meddelande och bifogade några länkar med mina bilder. Det tog inte lång tid innan publicisten kontaktade mig. Hon tyckte klart att jag skulle ha en plats i boken. Så jag fick en dags deadline för att leverera bilder och skriva en kort självbiografi.

Vilka band har du fotograferat till boken?
Anthrax, Opeth, Arch Enemy, Black Label Society, Fleshgod Apocalypse, Dark Funeral, Transport League och We Dream Alone.

Vilka band tycker du varit roligast att fota? Och varför?
Dark Funeral måste jag säga, de var ruskigt roliga. De hade en jäkla bra scenshow, och är ju jävligt bra live. Annars var Anthrax jäkligt kul också. Men också Airbourne som jag fotade igår. Arch Enemy vill jag också nämna. Det är kul när det är en blandning av fart och rörelse. Mer renodlade rockband kan vara som duracellkaniner på scen. Estetiska band som som Dark Funeral är också kul med all rustning, eld och så vidare. Det vore en dröm att få fota Slipknot och Kiss.

Berätta gärna något om hur du jobbar.
Jag är alltid på plats i väldigt god tid. Jag kan stå i två timmar och vänta. Jag tittar runt på scen om det är något speciellt som faller mig i smaken, till exempel en viss bakgrund jag vill ha med i bild på något sätt. Annars jobbar jag mycket efter magkänsla. Man har ju oftast bara tillstånd att fota tre låtar. Hjärnan går på högvarv hela tiden. Man kan vara helt slut efteråt. Men det är viktigt för mig att vara där i god tid, för då kan jag slappna av. Jag brukar alltid gå igenom kameraväskan innan, kolla att allt laddat och rengjort.

Läs även
2017-12-22 STREAMLINE – Sticky Fingers Göteborg

När började du fota?
Jag har egentligen bara läst fotoutbildningen på Komvux. Jag fick väldigt god kontakt med läraren Kristoffer Sahlén som är en rutinerad naturfotograf. Han är fortfarande min mentor. Även när det gäller företagssidan. Jag började med naturfoto, men har alltid haft det i bakhuvudet att jag vill fota rockband. Det började på allvar när jag var Getaway Rock i Gävle det året när Airbourne och Motörhead spelade (2010). Frugan hade en Canon Compact som jag lånade. Jag tänkte direkt att ‘det här var ju jävligt kul!’ När jag såg bilderna tyckte jag att jag lyckats bibehålla konsertkänslan. Jag minns att vi satt och drack öl och kollade på folk som hade fotopass runt halsen, då tänkte jag att det vore ju skitkul om jag kunde vara en av dem.

Har du några värdefulla råd till den som vill jobba som fotograf?
Jag låter nog klassisk här, men det viktigaste är att fota massor! Fota band, vilken storlek det än är på dem. Var ute. Möt folk. Det är där man lär sig. Och har man roligt så lär man sig automatiskt mer. Rent kameramässigt så funkar med var du än har. Men skaffa gärna en kamera som har hög ljuskänslighet.

Boken Live Metal – The World´s Best Music Photographers beställer du HÄR.
Snabba på, för den 31 oktober är deadline.

Fotografer i boken:

Air Drift Photography
Bjorn Olsson
Burning Moon
Ester Segarra
Framednoise
Hans Van Hoof
Haste Malaise
Infernal Impressions
Jeremy Saffer
Katarzyna Cepek
Labrini Gouma
LVTHN SGHT
Metal Eye Witness
Metalion
Mina Wallace
Natalia Die Hexe
Necroblanca
Peter Beste
Photo Terco
Photophobia Art
Photophobic Reflections
Porta Atra
Rafal Kotylak
Robert Hellstrom
ST-Math!eu

Relaterat:

VIDEOPREMIÄR: We Dream Alone – Celestial
2017-11-26 – Ron Dahlgren

Scott Ian släpper ny bok
2017-10-22 – Tobias Andersson

Arch Enemy – Will To Power
2017-08-30 – Tobias Andersson

Dark Funeral – Liverecension Gefle Metal Festival 2017-07-15
2017-07-23 – Proppen

Opeth – Liverecension Gefle Metal Festival 2017-07-15
2017-07-23 – Proppen


Ämnen

anthrax | arch enemy | black label society | dark funeral | fleshgod apocalypse | opeth | Robert Hellström | transport league | we dream alone

CHEFREDAKTÖR

ANNONSANSVARIG

WEBB/SOCIALA MEDIER

Rocken är inte död!

Är du sugen på ny musik?
Här hör du de bästa rocklåtarna just nu!
Listan uppdateras varje fredag.

277 Shares
Share275
Tweet
Buffer2
X