pretty maids live

Intervju med Ronnie Atkins från Pretty Maids

53 Shares

pretty-maids-live

Ron Atkins och hans mannar i “Pretty Maids” har under deras trettio år långa karriär levererat melodisk hårdrock av hög klass. 23 mars så släppte bandet sin första live-dvd någonsin. Rocknytt fick sig ett snack med den vältalige frontmannen inför nämnda release. Ett samtal som skulle komma att handla om det nya alstret och en djupgående flashback om deras musikaliska resa.


På fredag så släpper ni eran nya live cd och dvd. Berätta lite om plattan/dvd´n. Är den inspelad under en och samma konsert eller under flera kvällar?



Den är inspelad under några kvällar i Schweiz på våran senaste europa-turné då vi supportade “Pandemonium” – plattan.pretty-maids-it-comes-alive-cd Faktum är att vi spelade in en hel drös med gig i flera olika länder, och när vi satte oss ner för att disskutera upplägget på dvd´n och plattan så var vi oerhört noga med att vi tog oss den tid det  verkligen behövdes för att välja ut det bästa, speciellt då vi kommer med vårt första live-släpp någonsin på dvd i bandets historia, och vi tyckte att publiken i Schweiz var någonting alldeles extra, så därav fick nämnda land den äran (Skrattar).

Bandet firar trettio år i samband med den ny releasen. Var det svårt att välja ut låtar som omfattade bandets långa karriär?

Både ja och nej.  Der är alltid svårt att välja ut det bästa när man har elva studioalbum i bagaget. Sedan vet vi att låtar från de två första plattorna är självskrivna då de utgör den viktigaste tiden i våran karriär. Sedan blev det allt svårare ju längre fram vi kom i diskografin, för det är inte bara att välja ut sina personliga favoriter, utan den viktigaste länken är att få den rätta energin i ett liveset så att man inte tappar tråden under konsertens gång och då måste man så klart utgå efter det när man sitter och väljer ut, och då blir inte alltid ens personliga favoriter det självskrivna valet.

Har ni använt några referenser inför skapandet utav plattan /dvd´n?. Somliga band har inspererats utav “Live at Leed” med The Who, “Made in Japan” med Deep Purple bara för att nämna några?

Mina favoriter när det gäller live-plattor är en utav de du nämnde “Made in Japan” med Deep Purple. Den har verkligen allt som en live-platta ska innehålla. Den har en nerv och energi som få live-plattor har. Den har en dynamisk ljudnivå mellan musiken och publiken vilket skapar en känsla av att man själv står på plats, och givetvis ett grymt val av låtar som gör att energin kvarstår genom hela konserten. En annnan är “Live And Dangerous” med Thin Lizzy som även den fyller alla de kriterier som föregående platta gjorde. Men för att svara på din fråga så blir svaret nej. Vi använde aldrig några referenser, utan vi ville att det kort och gott skulle låta som “Pretty Maids”.

Och nu ska ni ut på turné för att fira trettio gångna år?

Både ja och nej! Vi ska ut på vägarna men bara för en kort period under sommaren som kommer. Vi kommer att göra ett par festival-gig. Ett hemma Danmark och ett i Slovakien. Det kommer med all säkerhet att dyka upp något i Tyskland ocksåSen har vi ett gig i Atlanta i september, så det kommer att bli lite strö-gig under sommaren, för att i höst omgående börja inspelningen på en ny platta, viket vi ser mest fram emot.
Jag tänkte backa tillbaka till de två första plattorna “Red Hot and Heavy” och “Future World”. De skiljer sig ganska markant rent soundmässigt då den första plattan är ett lite råare och hårdare alster gentemot uppföljarens mer pompösa framtoning. Vad blev anledningen till detta stora kliv?

Det blev de naturliga steget. pretty-maids-red-hot-and-heavy-cdJag har alltid haft en förkärlek till det mer melodiska och pompösa, där man dynamiskt pendlar mellan det tyngre och det mer harmoniska. Detta är ju ett signum som de båda live-plattorna vi pratade om tidigare anammareller rättare sagt hela sjuttiotalet var som en enda dynamisk ljudmatta då det över lag var en era där man var mera lyhörd än vad vi är idag. Men för att återgå till frågans huvudsyfte så var vi inte beredda att göra en “Future World” som debut-album. Men hungriga debutanter som vi var, gjorde vi istället en riktig käftsmäll till debut istället. Och idag anser jag att “Red Hot and Heavy” är vårat absolut viktigaste album även om “Future World” är vårat mest framgångsrika album.pretty-maids-future-world-cd Men saken är att hade vi inte gjort debuten först så hade alldrig “Future World” blivt så bra som den blev. Vi hade aldrig haft tålamodet som krävdes för att göra den plattan, då den tog drygt två år att fullborda.

Ditt sätt att sjunga är också annorlunda gentemot första och andra plattan. Hur mycket inverkan hade Eddie Kramer som producerade “Future World” på ditt sätt att sjunga?

Nästan ingenting alls, förutom att han var inne och petade lite grand som är en producents jobb.pretty-maids-live02 Men i och med att det är tre år mellan första och andra plattan så fanns det gott om tid för mig att utveckla min röst. Jag är helt självlärd när det gäller sången, har aldrig någonsin tagit sånglektioner utan jag har alltid gått på ren känsla, och om man verkligen lyssnar på de fyra till fem första släppenså märker man att rösten utvecklats för varje platta. Jag har aldrig sett mig själv som någon typisk heavy metal-sångare då jag inte är någon som går upp i höga falsetter och dylikt.
Jag känner stundtals Steve Perry Vibbar (Journey) i ditt sätt att sjunga!

Vad roligt att du säger det. Steve Perry är en utav de sångare jag håller närmast intill mitt hjärta. Han är i mitt tycke ett praktexempel på vad som utgör en bra rocksångare. Joe Lynn Turner är en annan bland många fler som jag håller av oerhört mycket.
Jag skulle vilja gå fram till 1992 och plattan “Sin Decade”, vilket återigen blev ett stort steg framåt soundmässigt, med dess mer råare och mörka framtoning. Var det Grungens starka frammarch som satte sina spår?

Medvetet påverkade det oss inte. Men jag tror att de flesta utav banden påverkades undermedvetet precis som man påverkas utav samhällets utveckling, Man flyter bara med helt enkelt. Saken är den att vi ville förnya oss lite utan att tappa det grunläggande soundet, då vi inte kände oss nöjda med föregående albums som var “Jump The Gun” resultat. Och när det så efter den plattan och turnén blev en del avhopp i bandet så tyckete vi att det var läge att ta det vidare.

Det var Roger Glover som producerade “Jump The Gun”. Varför blev ni inte nöjda med slutprodukten?

Den påminner för mycker om föregående platta som var “Future World”, och så här i efterhand så insåg vi att man kan bara göra en “Future World”.pretty-maids-jump-the-gun
 Och lyssnar man på “Jump The Gun” så är den på tok för smörig gemtemot föregående alsters dynamiska mix av det tyngre och pompösa slaget. Vi vill absolut inte smutskasta Roger Glover för vad plattan blev till. Roger är en fantastik person som var oerhört lätt att jobba med. jag tror bara att vi för stunden bara var i helt olika sinnesstämningar. Roger var i ett läge där hans Deep Purple befann sig i ett ingenmansland, och de var i behov av att skapa en radiohit för att hålla sig framme i rampljuset. Och jag tror kanske att han tog med sig lite för mycket av detta när vi skulle börja inspelningen utav “Jump The Gun”. Men som sagt, vi klandrar inte Roger för slutprodukten, utan vi i bandet hade lika stor del i att det blev som det blev.

“Sin Decade” är mitt favorit album, och personligen så föredrar jag den eran före den så kallade klassiska sättningen. Blev er nya musikaliska inriktning den största anledningen till alla medlemsbyten?

Nej! Det vill jag inte påstå. Redan under Jump The Gun-turnén så hade jag och Ken Hammer (Gitarr) på känn att det skulle ske vissa förändringar efter turnéns slut, och det var långt innan vi visste vad vi skulle skapa på “Sin Decade”. pretty maids-sin-decadeDet hela föll sig natuligt när vi vläl kom till kritan, och allt skedde under vänskapliga förhållanden. Sedan tycker jag att det är roligt att du nämner “Sin Decade” som ditt favorit-album. Jag håller själv av nämnda platta oerhört mycket samtidigt som det är omöjligt för mig att utse en personlig favorit. Men jag gillar överlag hela nittiotals-eran. Där skapades den kreativa ådra som består än idag.

Var det tufft att vara en del utav Pretty Maids när grungen tog över musikklimatet?

Att det blev tufft kan jag inte sticka under stolen med. Men samtidigt så hade vi huunit bygga upp en trygg plattform med trogna fans som stannade kvar, så vi kände aldrig att det blev någon riktig baksmäll i vårat läger jämnfört med många andra band som i stort sett pretty-maids-live03var tvugna att lägga ner. 
Sedan att vi gick vidare i våran musikaliska utveckling där vi började leka med ett mörkare och råare stil, men utan att tappa bandets grund-sound blev också det en avgörande länk till att vi i stort sett kunnde stå kvar på samma plattform.

Vilket land är Pretty Maids hetast i idag?

Tveklöst Tyskland. Tyskland har överlag blivit lite som ett Europeiskt Japan, där de välkommnar både gamla som nya stilar med öppna armar.

När blir det ett Sverige-besök?

Det blir nog inte förens 2013 då den nya plattan har kommit ut. Nu gör vi endast några festival-gig som jag nämnde i början. Sedan är det raka vägen in i studion för att påbörja arbetet på den nya plattan.

Tips: Klicka här för att läsa Rocknytts recension av “It Comes Alive”.
{youtube}E23eGK20h5w{/youtube}

53 Shares
Magnus Byström

Magnus Byström

Webbansvarig

Relaterade artiklar

RELATERADE ARTIKLAR

VIDEOPREMIÄR

VIDEOPREMIÄR
VECKANS TOPPNYHETER
VECKANS TOPPVIDEOS
ALLA NYHETER
Ron Dahlgren

Ron Dahlgren

CHEFREDAKTÖR

Nina Dahlgren

Nina Dahlgren

ANNONSANSVARIG

Mange Byström

WEBB/SOCIALA MEDIER

Tipsa oss om nyheter

Rocknytt Logga 2019 heavy metal

Följ oss på Facebook!