Jag och Warren DeMartini sätter oss ner i slutet av året och börjar skriva låtar till ett nytt album med Ratt

20 Shares


Ratt har funnits med under hela min period som hårdrockare och ska man ge sig till att tycka till om detta band så hamnar de på topp-10 bland mina favoritband. Stephen Pearcys speciella röst och Warren DeMartinis riffande har satt spår i mitt liv.

Därför så känns det oerhört häftigt att ringa upp denna sångare. Anledningen till samtalet är att Stephen Pearcy släpper sitt nya soloalbum “Smash” den 27 januari.

Hallå Stephen och välkommen tillbaka på platta. Är du nöjd med processen som varit och vad är dina förväntningar på nya plattan?



-Jag är mycket nöjd med slutresultatet och jag hoppas att människor som lyssnar på den får vara med om en resa. Vi skrev låtarna med följden början, mittparti och slut vilket inte är normalt för mig att jobba. Det är en hel del olika stilar där både blues, hårdrock och keyboards har fått plats och det är definitivt det bästa jag kan skriva för tillfället. Själva processen med plattan startade för cirka ett år sedan då vi började skriva låtar. Tanken var att släppa det hela på en egen label men Frontiers hörde av sig och var intresserade att bli involverade i detta.

Och ni fick hjälp av Ratts gamle producent Beau Hill också, eller hur?

-Beau mixade låten “I Can’t Take It” men tyvärr var det det enda han hade tid med. Resten av plattan har vi producerat själva.

Det finns en låt på nya plattan som heter “Jamie”. Den låten får mig att direkt tänka på låten “Can’t Wait On Love” från Ratts platta “Detonator” (1990). Fanns den låten med på demostadiet i början på 90-talet eller är det en ren tillfällighet att det blivit så?

-Den är helt ny och skriven av mig och gitarristen Erik Ferentino. Jag hör dock också likheterna men det är inget som gjordes medvetet utan det var mer slumpen som gjorde att det blev så. Vi har så mycket nytt material skrivet så det var svårt att plocka ut vilka låtar som till slut skulle finnas med på plattan.

I mitten av 80-talet så var Ratt ett stort band inom genren med plattor som “Out Of The Cellar” och “Invasion Of Your Privacy”. Saknar du dessa tider?

-Nej inte alls. Jag jobbar på som vanligt och i slutet av detta år så ska jag och Warren DeMartini sätta oss ner och skriva ny musik för en kommande platta med Ratt. Tanken är att det ska släppas en ny platta 2018 och det blir bandets tionde platta. Vi vill gärna åka ut på en världsturné med den plattan också som då tar oss till Australien, Europa och Sydamerika bland annat.

Men utan Bobby Blotzer förstår jag?

-Bobby är borta för all framtid. Han gjorde ett stort misstag som han får betala för nu.

Min tanke var att det gick väldigt smidigt för er att skydda erat varumärke. I fallet Queensryche tex blev det en stor process där man stred om rättigheterna till bandnamnet. För Ratt blev det knappt en notis överhuvudtaget att Bobby inte fick använda namnet.

-Vi försökte åtgärda problemet så fort som det bara gick och eftersom jag äger rättigheterna till bandnamnet så utvecklade det hela sig precis i den riktning jag ville och hade förutspått. En ny trummis behöver vi dock och där är Jimmy DeGrasso (Y&T, Megadeth, Black Star Riders mfl) ett intressant namn.

Om du jämför musikindustrin idag med hur den såg ut på 80-talet. Vilka är de största förändringarna?

-Den största förändringen är definitivt att du kan få ut din musik i så många kanaler dessa dagar. Du säljer inte längre miljontals plattor utan du måste ut på vägarna och spela live. Turnera och åter turnera är det som gäller och då måste du se till att du kan erbjuda den bästa showen som är möjlig inför dina fans. En annan stor skillnad nu är att många band kommer och går. Det är inte samma kontinuitet som det var på 80 och 90-talen. Tar vi en sån sak som streamingtjänster så ser jag det som väldigt viktigt att min musik finns tillgänglig för hör människor min musik så finns det alltid en chans att de dyker upp på mina spelningar

Om vi ser på den närmaste framtiden. Blir det turné på nya soloplatttan?

-Ja vi startar en soloturné den 8 mars som kommer att hålla på fram till den 2 juli tror jag det var. Det kommer att klämmas in några festivalspelningar med Ratt också till sommaren och sen börjar som sagt jag och Warren att skriva musik för en ny platta med Ratt i slutet av detta år.

Greg D’Angelo är trummis på “Smash”. Han var trummis på samtliga plattor med White Lion och min fundering är hur ni fann varandra?

-Vi och White Lion blev signade till Atlantic ungefär samtidigt och vi är goda vänner. Jag fick kontakt med Greg för fem år sedan ungefär då jag frågade om han ville spela in några låtar med mig. Det ville han och han har sen dess spelat på alla mina soloplattor. Dessutom så är bandet jag haft med mig i studion det band jag kommer att ha med mig när vi ska ut och spela live. Chris Hager som är andregitarrist i mitt band var med mig redan på Arcadetiden.

Till sist Stephen vore det kul om du kan nämna din favoritlåt med Ratt genom alla år?

-Åh herregud det är omöjligt. Men en av de bästa är “Sweet Cheater” som finns på vår EP som släpptes 1983. Det är en av de första låtar jag skrev så den betyder en hel del för mig.

Jag tackar dig Stephen för att du tog dig tid och lycka till med soloplattan och det kommande Rattsläppet.

-Tack själv. Jag uppskattar verkligen att ni tar er tid att skriva om min musik.

20 Shares

Relaterade artiklar

RELATERADE ARTIKLAR
Hittade inga inlägg.

VIDEOPREMIÄR

VIDEOPREMIÄR
VECKANS TOPPNYHETER
VECKANS TOPPVIDEOS
ALLA NYHETER
Ron Dahlgren

Ron Dahlgren

CHEFREDAKTÖR

Nina Dahlgren

Nina Dahlgren

ANNONSANSVARIG

Mange Byström

WEBB/SOCIALA MEDIER

Tipsa oss om nyheter

Rocknytt Logga 2019 heavy metal

Följ oss på Facebook!