VECKANS TOPPNYHETER
VECKANS MEST DELADE
FLER ARTIKLAR

Göran Edman om Cry Of Dawn: “Låg rätt i tiden att göra en renodlad AOR-platta”

35 Shares

cry-of-dawn-logo

Inne på sitt fjärde decennium som sångare med både progg och hårdrock bakom sig gör Göran Edman efter 2013 års Covered Call skiva återigen en AOR-platta, denna gång med producenten Daniel Flores och Frontiers Records låtskrivarstab. Rocknytt tog ett snabbt snack med en av Sveriges bästa röster om blickar i backspegeln, skivans tillkomst och en hel del annat.

 

Hej Göran, till att börja med tror jag att det är många med mig som välkomnar dig tillbaka i AOR segmentet.


-Tack. Senast var det för Covered Call 2013 som jag var involverad i AOR genren så det var ju inte mer än drygt 3 år sedan. Den släpptes på AOR Heaven om jag inte minns fel.

Vad fick dig att göra just den här plattan?

-Jag blev tillfrågad av Frontiers records om jag var intresserad efter att Daniel Flores hade rekommenderat mig. Dom ville göra en renodlad AOR platta och hade flera låtskrivare involverade för att få ihop ett bra material.

Med tanke på resultatet lär fler förfrågningar dyka upp, hur kommer du hantera dessa?

-Det får jag ta som det kommer men förhoppningsvis kan detta generera en till skiva under samma epitet i framtiden om Frontiers tycker det är motiverat utifrån deras kalkyler.

Hur känner du Daniel som producerar skivan?

-Daniel har jag ju samarbetat tidigare med bla i XsavioR och sedan en skiva med Crash the System. Vi har känt varandra länge.

Vad var avgörande när du tackade ja till att sjunga på Cry Of Dawn?

-Först och främst gillade jag materialet och med Daniel som producent kan det ju inte gå fel: Som sagt det var ett tag sedan jag gjorde en renodlad AOR platta så det låg rätt i tiden för mig.

Hur ser du på skivan som helhet och din insats?

-Tycker att den är homogen och håller en bra standard. Genren är ju inte direkt nyskapande utan förväntas leva upp till vissa kriterier. När man ska laga till en specifik maträtt finns det vissa ingredienser som bör finnas med och det känns som vi fick in det mesta utan att utelämna den personliga prägeln som i detta fallet är min röst.

Har du några favoritlåtar?

-Chance, Tell It To My Heart, Light a Light och Building Towers men som sagt det är svårt att nämna någon specifik. Listen To Me som öppnar plattan är också bra men lite mer high pitch och rockig i jämförelse med de nämnda.

Berätta lite om hur jobbet gick till när skivan spelades in och hur stort var ditt inflytande under processen?

-Först fick jag instrumentala filer av Daniel som jag importerade till min arbetsdator i min studio. Ja, i princip var ju låtarna färdiga o inspelade med en demo röst som skulle ligga till grund för min insats. Jag ändrade lite här o där på vissa melodier där det kändes som att det placerade sig bättre i strupen.

Mycket magkänsla som styr under processen och så tillkommer kör-arr som man hör i huvet som inte finns med i demon. Givetvis kollade Daniel med låtskrivarna att dom accepterade alla små ändringar som tillkom under arbetets gång. När jag var nöjd skickade jag filerna till Daniel för mix. Så tog vi låt för låt i lugn o ro.

De flesta låtarna går i upptempo med några undantag, vilka typer av låtar föredrar du?

-Som sagt, de lite mer poppiga refrängerna med en liten melankolisk touch i verserna och som inte går för högt så det blir gällt. Vill inte låta metal när det är AOR. Två helt olika stilformer.

Med ditt breda register så behärskar du många typer av musik, var känner du dig mest “hemma”?

-Ja kanske i 70 tal o bluesrocken. Progressiv musik gillar jag ju och är uppvuxen med men den genren kräver mer originella röstklanger för att träffa rätt om man tänker Peter Gabriel eller Jon Andersson som är två stilbildande ikoner. AOR o bluesrock kanske mer smälter ihop med hur min röst låter.

I Listen To Me får vi en dos av ditt tonsäkra höga register samtidigt som du aldrig tappar kraft eller nyans, vad är nyckeln bakom detta?

-Det är bara o ta i tills man nästan spricker. I studion kan man ju göra om vilket man ofta gör. Det är så många parametrar som inverkar inte bara att det ska vara i pitch o ha en bra klang o rytm utan även gain på preamp, kompressor, hur jag sitter i förhållande till mikrofonen o vid omtagning att det låter logiskt att klippa in o sätta ihop fragmenten så att det blir ett naturligt flöde. Det är mycket örat som man använder för att få ihop det.

Du har ju varit aktiv i Mårran fram till 2014, vad har du haft för dig sen dess med t.ex Karmakanic?

-Ja, Karmakanic släppte nyss en ny skiva o vi lirar ett gig i år den 11 nov på en progressiv festival i Stockholm. Headless som är ett progressivt band från Italien lite mer åt metal hållet släppte också en ny platta som jag ska följa upp i höst/vinter med en liten Europa turné. Crossfade ska snart mixa ihop sin 3 platta som jag varit över till Skövde i studio Fenix för att spela in i omgångar. Jag samarbetar även med Jayce Landberg i ett nytt projekt han driver som heter Bleckhorn.

Har du på mer på gång framöver?

-Utöver det som nämnts som kommer att uppta den närmaste framtiden så håller jag på med låtar som Michael Jessen skickar som ska bli en ny skiva o många andra men det är för tidigt att gå in på det.

[media-credit name=”Foto: Press” align=”alignnone” width=”500″]goran-edman-press-mab_7856[/media-credit]

Blir det mer AOR?

-Om det blir en uppföljning av Cry Of Dawn helt klart, så jag håller tummarna.

Du har spelat in skivor under de senaste 32 åren och då har man mycket minnen. Vad tycker du själv om din musikaliska karriär?

-Man får vara glad o nöjd. Jag är ingen turnerande världsartist men jag har ändå en viss omsättning och det berikar mitt liv i lagom dos. Livet är annat än musik.

När man sjungit under så pass många år tenderar kapaciteten sjunka men inte för dig?

-Det jag vårdar är kroppen genom att jag alltid gått på gym och hållit mig i någorlunda form. Genom att jag varit så aktiv med så olika projekt håller jag igång rösten automatiskt på nått vis. Jag röker inte o dricker inte heller nämnvärt många liter alkohol om dagen haha! Lever sunt helt enkelt.

Är det något musikaliskt som du fortfarande drömmer om?

-Det som hägrar mest är att sparka igång mitt Midi och lära mig hantera det så jag kan börja göra nått mer personligt i avskalad form. Jag spelar inga instrument vilket är en stor nackdel för att komma igång med det men man får väl ta ett ackord i taget. Skapa loopar o arbeta sig framåt . Skriva texter när man ligger i hängmattan o filosoferar över tidens gång i all sin ensamhet och kanske inom överskådlig tid få till ett material att presentera för producent o arrangör så det låter professionellt i slutändan. Göra embryon helt enkelt. Trösklar känns alltid så höga för mig men när jag väl sätter igång blir det maniskt .

Nackdelen med att jobba med så många projekt blir att den tiden krymper men å andra sidan handlar det om inkomst också för min del. Men jag ser sällan tillbaka på min karriär i backspegeln.

Vad har inspirerat dig mest under dessa år och om du fick välja att göra något igen, vad skulle det vara?

-Visst var det roligt att turnera jorden runt med Yngwie o spela in skivor i Miami men jag vet inte om jag skulle vilja göra om det. Det var en fruktansvärd press också att leva på det viset. Ett märkligt liv som kanske passar när man är ung och inte känner sig rotad med katter o hus som jag är idag. Tycker det känns som ett helt projekt att låsa ytterdörren numer.

Beställ Cry Of Dawns album på Ginza:
https://www.ginza.se/search/1?s=cry+of+dawn

RELATERADE ARTIKLAR
SENASTE NYHETERNA
VECKANS TOPPVIDEOS
ALLA NYHETER
Rocknytt
Ron Dahlgren

Ron Dahlgren

CHEFREDAKTÖR

Nina Dahlgren

Nina Dahlgren

ANNONSANSVARIG

Mange Byström

Mange Byström

WEBB/SOCIALA MEDIER

Tipsa oss om nyheter