VECKANS TOPPNYHETER
Hittade inga inlägg.
MEST DELAT I VECKAN
FLER Intervjuer

Kill The Kong: Musik marinerad i Kongs blod

221 Shares

[media-credit id=2 align=”alignnone” width=”500″]Kill The Kong 2 Foto Stefan Borg och Kent Mathisen 500[/media-credit]

Sjumannabandet Kill The Kong från Västerås släppte den 29 februari sitt självbetitlade debutalbum i egen regi endast cirka tio månader efter att bandet bildats. Skivan har mottagits mycket väl i pressen och spelningarna. Energimatad melodisk metal med stor dos kraft och aggression som delvis består av 4/7-delar från bandet Seventribe, dubbla trummisar och sångare.

Rocknytt tog ett snack med den trevliga sångaren Timo Kumpumäki om bland annat vad som krävs för att lyckas, varför man släpper i egen regi, hur man behåller energin live och vad jetbränsle i röven innebär.



 

Er självbetitlade debut har varit ute sen slutet av februari. Hur tycker du responsen varit och vad har varit roligast så här långt?

-Responsen har utan tvekan varit över förväntan. Det är alltid tufft som ett helt nytt färskt band att övertyga folk att lyssna på just oss. Det gäller att fånga människors uppmärksamhet på ett eller annat sätt, t.ex. genom att ha svinbra låtar eller ha en helt jävla galen liveshow. När jag tänker efter så besitter vi ju lustigt nog båda delarna. Roligast så här långt har varit att gigga och få spela låtarna live för lyssnarna. Det tar alltid ett tag innan man hittar sitt flow i just given låt när man framför den live. När man väl börjar göra det så är det en högst tillfredställande känsla. Man är i symbios med låten.

 

Ni bildades så sent som juni 2015, så ni måste vara både effektiva och drivna. Vad kommer det ifrån? Ni är inte rädda att stressa fram för fort? Att på nio månader få fram ett debutalbum är imponerande. Hade ni med er idéer från tidigare band eller är allt nyskrivet för KTK?

-Vi har alla erfarenheter från andra band sedan tidigare vilket har gjort att vi förstår någorlunda vilket engagemang och hur mycket tid som faktiskt krävs om man vill spela på de stora scenerna och få bra spridning på sin musik. 99 av 100 band stannar som lokala just för att de inte lägger ner tillräckligt med arbete på att nå ut. Det går inte stressa fram musik. Då blir det helt enkelt inte bra. Just inför debutskivan hade vi alla jetbränsle i röven. Bland annat p.g.a. nedläggningen av Seventribe, då vi de mest drivna fyra medlemmarna gick vidare och startade KTK och kände att nu kan just vi fyra göra exakt vad vi ville och kreativiteten flödade. En del material kom till i slutet av förra bandet men låtarna är till 100% marinerade i Kongs blod.

 

Produktionen är enormt svulstig och passande.  Vem/vilka är ansvariga för den kraftfulla prodden och blev den som ni hade tänkt?

-Tack! Produktionen står den eminenta Dino Medanhodzic i Radionika Studios för. Jag och Dino har faktiskt spelat tillsammans i två band sedan tidigare och de andra grabbarna känner också Dino sedan förut. Så det var ett naturligt val att välja just Dino. Han förstod vad vi var ute efter och levererade efter de idéerna precisionssäkert och resultatet blev precis så tungt och svulstigt som vi hade visualiserat det.

4/7-delar är tidigare aktiva i hardcoremetalbandet Seventribe. Hur kom sig övergången till KTK? Vad berodde den på och vad är de största skillnaderna mellan banden?

-Det blev en väldigt naturlig övergång. Det var kaotiskt ett tag men vi förväntade oss inget annat med tanke på hur pass länge det förra bandet fanns. Vi växte och utvecklades åt olika håll och ifrån varandra, kort sagt. KTK är ett mer moget och genuint monster med mer substans i alla delar av väsendet.

 

Ni är ett sjumannaband. Var det medvetet och vad beror det till största del på? Många som ville vara med ?

-Det var medvetet. Vi kände att vi behövde ha en extra trumslagare för att få till tyngden och ge en extra krydda live. Två sångare kom också naturligt. Självklart ville ännu fler vara med, men där fick vi säga stopp!

 

Ni har släppt skivan i egen regi. Är det inga bolag som erbjudit kontrakt? Ni sköter promotion etc. själva. Vill ni vara så självständiga som möjligt? Vad är för och nackdelarna med det?

-Vi skickade runt promoskivan till ett gäng bolag för att se vad för feedback vi skulle få. Flera bolag hörde av sig med bra eller mindre bra (läs ruttna) deals. Vi var nära att signa med ett bolag men en stor anledning till att vi släppte själva var att vi hade lagt ner så mycket tid och hjärta under hela processen och därför kändes det bättre att också släppa skivan själva. Men i framtiden har vi nog mycket att vinna på att samarbeta med ett bolag så vi är alltid öppna för och intresserade av samarbeten. Den här gången tänkte vi dock att med hårt arbete och en genuin nyfikenhet kan vi nästa göra ett lika bra jobb på den här debutplattan själva. Bolag är också rädda för att signa ett i stort sett okänt band utan massvis med följare på sociala medier. Sociala medier spelar en oerhört stor roll i dagens musikbransch. Och det är naturligtvis på sociala medier vi lyckas fånga upp majoriteten av nya lyssnare. Det är en konst i sig att kunna marknadsföra sig på ett bra och rimligt sätt. Men som alla musiker vet, om man brinner för sin musik så kommer man automatiskt få fantastiskt mycket nöje av den oavsett mängden följare på medierna. Just nu samarbetar vi med HornsUp Management som agerar som vårat management och Bleeding Music Records som hjälper till att distribuera plattan.


Hur kommer man på idén att ha percussion i den här typen av musik? Il Nino är ett band sedan tidigare som använder detta koncept. Vad tycker du det tillför till helheten?

-Det finns en drös med band som använder sig av percussion. Det är inte jättevanligt, i varje fall inte i Sverige. Som jag tidigare nämnde så kände vi att vi behövde ha en extra trumslagare för att få till tyngden och ge en extra krydda live. Vi vill försöka förmedla liveanpassade versioner av låtarna från plattan. Och då behöver vi ha med percussion. Och trummor kan man ju aldrig ha för mycket av.

 

Dessutom delar du och Sebastian på sången. Hur funkar det och vad är fördelarna?

-Det blir helt enkelt mer kraftfullt och dynamiskt där det behövs. Vi har också t.ex. lättare att hålla intensiteten uppe live. Ibland undrar jag faktiskt varför inte fler band tar in t.ex. en till sångare när det kanske inte riktigt håller live.

 

Jag känner mer metal än hardcore i KTKs musik, aggressiv och melodisk form som inte spretar utan istället sammanfogas till något helgjutet. Hur tänker ni själva om er musik och hur ser framtida utvecklingen ut rent soundmässigt?

-Eftersom att vi är sju personer i bandet så varierar influenserna rätt häftigt. Det vi alla var överens om från dag ett med KTK var att vi ville göra någonting massivt som förhoppningsvis känns längs hela ryggraden. Som du nämner känns låtarna mer lutande åt metalhållet enligt oss också. Att slutresultatet av låtarna blev mer metal än hardcore var väl ingenting vi planerade direkt, utan låtarna tog den formen automatiskt. Och ledord som “massivt” och “tyngd” rimmar också bättre med metal än hardcore. Vi tar influenser från olika genrer helt enkelt. Soundmässigt kommer vi att fortsätta i det spåret vi nu har kört på men att kanske experimentera ännu mer med percussions.

Jag måste självklart fråga hur ni resonerade er till bandnamnet? Jag tycker det är kraftfullt och mycket passande till musiken. Vem fick idén?

-Jag och Micke (gitarr) satt en kväll i replokalen och började spåna. Vi la fram det vi kom på och det slutade med KILL THE KONG, vilket kändes slagkraftigt och massivt, som också ganska exakt beskriver den ursprungliga idén om vilken typ av musik vi ville spela och utan att begränsa oss till en subgenre. Resten av grabbarna gick med på det. Vi föredrar att kalla vår musik kort och gott “metal”.

 

Hur ser närmaste tiden ut för KTK och resten av 2016? Spelningar? Och med tanke på effektiviteten borde en ny platta vara på gång snart :)?

-Just nu ligger fokus på att komma ut och spela så mycket som möjligt samt att skriva klart två stycken singlar som vi planerar att spela in i augusti.

[media-credit id=2 align=”alignnone” width=”500″]Kill The Kong 3 Foto Stefan Borg och Kent Mathisen 500[/media-credit]

 

Ni har lika kläder live och på många promofoton. Ni verkar mån om det visuella och vilken effekt vill ni uppnå med detta?

-Vi vill få till en lagkänsla. Hur tungt och peppande är det inte med sju stycken sprittsprångande galna snubbar som är unisont klädda på scen liksom? Det är ingenting som säger att vi kommer att ha just dessa kläder på oss jämt. Just nu ser vi ut så. Det är en hårfin linje, om man tar i för hårt kan det lätt kännas lite tramsigt med scenkläder. Vi håller utkik efter nya idéer hela tiden.

 

Många musiker har kommit från Västerås men jag vet i alla fall inte många aktiva band från området. Hur är scenen i Västerås?

-Cirka 10-15 år sedan hade vi en ganska aktiv metalscen i Västerås där de flesta av oss kommer ifrån med en massa spelställen. Men av någon anledning svalnade den gradvis. KILL THE KONG hoppas naturligtvis på att kunna göra en förändring på den fronten och sparka igång scenen för lite tyngre musik igen. Våra polare i Beyond All Recognition släpper ny platta strax. Och sen har vi polarna i The Drake Equation också. Det är två Västeråsband också värda att hålla koll på. Annars verkar metal-scenen i Sverige blomstra och vi håller kontakt med en massa band.

 

Avslutningsvis, hur ska ni göra för att erövra världen nu?

-Skriva svinbra låtar och ge järnet och leverera live. Kong leder vägen, vi tar rygg på besten.

Tack för att du tagit dig tid och grattis till en mycket stark debut.

HEMSIDA: www.killthekong.com

221 Shares

Relaterade artiklar

RELATERADE ARTIKLAR
VECKANS TOPPVIDEOS
ALLA NYHETER
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
Ron Dahlgren

Ron Dahlgren

CHEFREDAKTÖR

Nina Dahlgren

Nina Dahlgren

ANNONSANSVARIG

Mange Byström

WEBB/SOCIALA MEDIER

Tipsa oss om nyheter

Rocknytt Logga 2019 heavy metal

Följ oss på Facebook!

X