Spiritual Beggars 2 Foto Masa Noda 484

Michael Amott: ”Hundra procent av motivationen för Spiritual Beggars är kärleken till musiken”

209 Shares

Spiritual Beggars 2 Foto Masa Noda 484

Michael Amott är kanske mest känd för sina insatser i Arch Enemy och Carcass. Men två år innan Arch Enemy bildades startade han bandet Spiritual Beggars och lirade stonerrock. Nu släpper de nytt album och gör sin första Sverigespelning på många år.
– Det var 16 år sedan vi spelade i Sverige sist. Då kan man lika gärna bränna på en del, säger den välkände gitarristen.

Michael Amott är ganska nyligen hemkommen från en turné med Arch Enemy när jag når honom via telefon på hans hemort på västkusten, närmare bestämt i Halmstad. Men vilan blir inte långvarig för honom. Om bara tre veckor ska han nämligen ut på Europaturné med sitt andra band Spiritual Beggars. Stonerrock blandad med 70-tals rock är då vad som kommer att stå på agendan för honom den närmaste tiden.

– Om jag ska genredefiniera oss skulle jag vilja påstå att det är hårdrock vi lirar, säger Michael Amott. Man kan kalla det stonerrock eller bara klassisk hårdrock. Men för mig är det bara hårdrock. När vi startade Spiritual Beggars fanns det faktiskt inget som över huvud taget hette stonerrock. Det var när vi släppte vår tredje platta – vill jag minnas – som folk började kalla vår musik för stonerrock. Vi var helt enkelt lite för tidigt ute, säger han och skrattar belåtet.



Han började sin musikaliska karriär i det svenska death metal-bandet Carnage som bildades 1988. År 1990 rekryterades Michael Amott som gitarrist till det brittiska bandet Carcass, även där var det extremare musik som lirades. Han var medlem där i tre år innan han lämnade dem. 1994 startade han Spiritual Beggars.

– Det var en period i mitt liv då jag hade börjat fördjupa mig mer i hårdrocken, säger Amott. Och då hamnar man bland band som Uriah Heep, Led Zeppelin, Black Sabbath och mycket, mycket mer. Jag kom helt enkelt in i den genren alltmer och valde att starta Spiritual Beggars. Det blev en helt annan grej för mig att gå in i musikaliskt. Jag skulle vilja påstå att jag såg det som en musikalisk utmaning att starta Spiritual Beggars.

Ni är nu på väg med ert nionde studioalbum med titeln ”Sunrise To Sundown”. Kan du berätta lite om albumet?

– Det är alltid svårt att beskriva och prata om musik. Det är alltid lättast att lyssna. Jag vet att jag gör en intervju nu och att det är en del av mitt jobb. Men att prata om musik är nästan lika roligt som att prata om sex. Det är alltså roligare att göra det än att prata om det. Så är det med artistiska uttryck. Men det kommer att bli tung hårdrock på albumet. Om man känner till Spiritual Beggars så tror jag att man inte blir så värst förvånad när man hör skivan. Då vi har fortsatt på i samma stil som tidigare. Vad jag kan säga är att skivan är väldigt varierande, då den spretar åt lite olika håll. Det är något jag tycker är kul. Men vi är väldigt enhetliga. En kortfattad förklaring av skivan är att det blir ett 70-tals rockuttryck på något sätt.

Enligt Michael Amott kommer alltså fansen att känna igen sig. Men han nämner också att det i jämförelse med arbetet hos de tidigare skivorna har blivit några skillnader denna gång.

– Ett par grejer är att vår keyboardist Per Wiberg (ex-Opeth) har kommit in mer i låtskrivandet på denna platta. Jag har oftast skrivit jättemycket på de tidigare plattorna, och nu kommer han in lite mer. Vilket är jävligt kul. Och sen har vår trummis Ludwig Witt (Grand Magus) spelat en stor roll. Han har varit med och levererat två låtar till denna platta. Så denna gång har vi fått ett bredare spektrum av influenser till vårt sound.

Tillbaka till Sverige

I april återvänder Spiritual Beggars till Sverige för tre spelningar. Senast de hade en spelning i Sverige var den 4 april år 2000. Under 90-talet blev de hyllade i Sverige och blev nominerade till en Grammis för albumet ”Another Way To Shine” (1996). Men det har ändå blivit väldigt få spelningar för bandet på hemmaplan.

– Fast typ alla band har väl blivit nominerade till en Grammis, säger Michael Amott och lägger ifrån sig ett rejält skratt i andra änden av telefonen. Skämt åsido. Jag vet faktiskt inte varför vi har haft så få spelningar i Sverige. Men vi är väldigt glada över att vi ska ha tre spelningar nu i april. Vi har för det mesta spelat i övriga Europa och även en del i Japan. Jag kan inte riktigt förklara varför vi inte har spelat i Sverige på 16 år. Det är ingen som har bokat oss helt enkelt. Vi är dock väldigt peppade inför dessa tre spelningar som vi ska ha nu.

Spiritual Beggars är ett band som har existerat i 22 år. Även om de inte har varit jätteaktiva under den perioden har de lyckats fått en skara fans. Däribland undertecknad skribent, som är 23 år, och hittade bandet för inte alltför längesedan.

– Det ska bli kul att möta publiken i Sverige och se vad det är för folk som diggar Spiritual Beggars i dag. För vi har ju ingen aning om vilka i Sverige som gillar oss år 2016. Det vore ju kul om det visar sig att vi har fått en hel del yngre fans de senaste åren – jag hoppas det – det vore kul. Hur som helst är vi peppade inför dessa Sverigespelningar.

Psykedeliska omslag

Den berömde konstnären Hans Arnold är kanske mest känd för sina illustrationer och arbetet med Abba. Men han har också arbetat med Spiritual Beggars under 90-talet.

– Han gjorde ett omslag till Abba på 70-talet. Det var till deras greatest hits-skiva. Under 90-talet var det han som gjorde omslaget till vår skiva ”Another Way To Shine” (1996). Hans-Arnold hade faktiskt inte gjort något omslag sedan Abba-omslaget. spiritual beggars another way to shine 484Så det var väldigt kul att han ville göra ett omslag till oss. Vi hade personlig kontakt med honom via telefon när vi utvecklade idén till skivomslaget. Han skickade sedan en sketch till oss via post. Den var givetvis skitbra. Sedan var det fritt fram för honom, och visst levererade han ett riktigt coolt omslag! Originalet hänger här hemma på min vägg.

Även till deras kommande album ”Sunrise To Sundown” har de fortsatt med den psykedeliska stilen till omslaget. Fast denna gång är det den rumänske konstnären Costin Chioreanu som skapat omslaget. Han har tidigare jobbat med många välkända rockband.

– Han är en väldigt duktig konstnär. Jag gillar hans stil. Han har tidigare gjort ett omslag till nyutgåvan av vår självbetitlade debutplatta som vi släppte 2013.spiritual beggars sunrise to sundown484 Vi blev mycket nöjda med hans resultat då. Så vi bestämde oss för att jobba med honom även denna gång. Jag gav honom albumtiteln, låttexterna och lite musik. Sedan lät jag honom köra i gång. Det är så jag brukar jobba. Konstnärer gör bäst ifrån sig när de får jobba fritt. Det blir lite stelt när man säger bestämt vad man vill ha. Det brukar oftast inte bli lika bra då. Det är min erfarenhet. Man ska låta dem ha fria händer. Om man inte skulle gilla det kan man ju alltid backa lite och testa på något annat.

Att få till snygga omslag är ju som förstått något ni går in för. Men med tanke på dagens teknik, och då syftar jag i synnerhet på streamingtjänster, har ju gjort att omslagen inte syns i samma utsträckning längre. Så anser du att det är lika viktigt att släppa ifrån sig ett snyggt omslag i dag som det var förr?

– I dag tror jag det inte är lika viktigt att ha ett snyggt skivomslag. Det är den tidpunkten vi lever i. Men jag får nog säga att vi i Spiritual Beggars gör allt ändå. Vi gör vår grej liksom. Vi har snygga skivomslag för vi tycker att det är viktigt att ha det. Vi tillhör ju den generationen där allt hänger ihop, det vill säga musiken, texten och artworken. Jag anser att allt ska ge ett helhetsintryck. Det ska finnas en genomgående estetik genom hela grejen.

Då och nu

När jag och Michael är inne på ämnet om streamingtjänster är det svårt att inte fortsätta samtalet om dagens teknik. Han tycker inte att det är något fel på streamingtjänster. Men förklarar att han inte bryr sig särskilt nämnvärt.

– Jag tänker inte så mycket på sådant. Det är väl för att jag egentligen inte är så intresserad av ämnet. Det är musik jag är intresserad av. Inte av format. Vinyl, cd, streaming. Det spelar ingen roll för mig. Bara musiken låter bra så spelar formatet ingen roll.

Dock berättar Michael Amott att det är stora skillnader i musikbranschen nu jämfört med hur det var när han började sin karriär.

– Det är helt annorlunda nu jämfört med då. Tidigare fanns det en hel bransch omkring musiken. Till exempel fanns det bolag som investerade långsiktigt i banden. Det finns inte i dag. Förskotten var även större och man fick också mer stöd under turnén. Förut var det även så att man turnerade för att stimulera skivförsäljningen av ett nytt album. Nu är det i stället helt omvänt. Nu är det nästan så att man spelar in en skiva för att kunna turnera. För att det är där vi tjänar våra pengar i dag, i alla fall merparten. Fast det spelar ingen roll, det är ju bra för ett band som Arch Enemy som turnerar hela tiden. Dock är det annorlunda för Spiritual Beggars som varken släpper ett album eller turnera särskilt ofta. Vi jobbar ju på en helt annan nivå med det bandet. Vi har Spiritual Beggars för att vi vill ha kul, för att vi tycker om att spela med varandra. Så hundra procent av motivationen för Spiritual Beggars är kärleken till musiken som vi gör.

Han stannar upp, tänker efter och tillägger:

– Men jag gillar branschen mer som den är nu. Det är väl för att jag har gjort alla misstag man kan göra och trampat på alla minor som finns. Nu äger jag ju också allting själv. Inspelningarna, förlagsrättigheterna, merchandise och turnéerna. Så vi har mycket mer kontroll nu än tidigare. Förut lyssnade man mer på bolaget och gjorde så som de ville. För de investerade ju pengar i en och då var man tvungen att lyssna på dem.

Du åker snart på turné med Spiritual Beggars. Hur påverkar det arbetet med Arch Enemy, då både du och Sharlee D’ Angelo även driver det bandet?

– Jag kom precis hem från några spelningar med Arch Enemy i USA och Mexiko. Vi släppte ju albumet ”War Eternal” 2014 och följde upp den med en världturné på 300 konserter. Så vi har jobbat väldigt hårt med Arch Enemy den senaste tiden. Så vi börjar lugna ner oss lite med Arch Enemy för tillfället. Fast å andra sidan ska vi göra en liten sväng till med bandet. Till exempel ska vi spela på Wacken i augusti. Sedan ska vi börja skriva på ett nytt album. Men det är ingen brådska med det.

De kommande spelningarna i Malmö, Stockholm och Göteborg

”Sunrise To Sundown” blir som tidigare förklarat Spiritual Beggars nionde studioalbum. Så de har en ganska stor katalog av låtar att välja mellan när de gör sina tre Sverigespelningar i april.

– Alla albumen har haft en stor betydelse för oss. Det är svårt att välja ut ett specifikt album eller låt som jag tycker är extra bra. Dock ska vi snart ta fram en setlista till Sverigespelningarna och börja repa på den. Så då börjar vi välja ut lite bland vårt låtmaterial. Det kommer att bli en blandning av våra personliga favoriter och låtar som vi alltid vet går hem hos publiken. Jag tror det förmodligen kommer att bli ett tvärsnitt över hela vår karriär.

Deras nuvarande vokalist Apollo Papathanasio (ex- Firewind, ex-Evil Masquerade) började i bandet 2010. Tidigare sångare har varit Christian Sjöstrand och Janne Christoffersson (Grand Magus).

srm beggars

– Detta blir vår tredje platta med Apollo Papathanasio. Han har lagt sång på skivorna ”Return To Zero” (2010), ”Earth Blues” (2013) och nu vår kommande ”Sunrise To Sundown”. Räkna med att vi kanske kommer att ta upp en hel del låtar från dem på våra Sverigespelningar. Det blir roligast för oss.

– Men samtidigt kommer vi att spela en hel del äldre material., tillägger han. Även om det är skitsvårt att välja setlista så tror jag det kommer att bli bra. Sedan improviserar vi alltid när vi är på scenen. Det brukar bli en del jammande och en låt som är fem minuter på skiva kan svälla upp och bli tio minuter. Oftast brukar det bli ganska långa gig när vi spelar. Ibland nästan två timmar. När vi väl är uppe på scenen så vill vi inte sluta spela, säger Amott med ett skratt.

Michael Amott och jag tackar varandra för ett trevligt samtal. Men innan vi avslutar så inflikar han:

– När man väl är uppe på scenen och är headliner tycker jag att man ska spela så mycket man kan utan att det blir tjatigt. Nu är det så mycket som 16 år sedan vi spelade i Sverige sist. Då kan man lika gärna bränna på en del. Det ska bli riktigt kul.

Biljetter till Spiritual Beggars tre Sverigespelningar i april kan köpas via www.biljettforum.se

 

209 Shares

Relaterade artiklar

VIDEOPREMIÄR

VECKANS TOPPNYHETER

VECKANS TOPPVIDEOS

ALLA NYHETER


Ron Dahlgren

Ron Dahlgren

CHEFREDAKTÖR

Nina Dahlgren

ANNONSANSVARIG

Mange Byström

WEBB/SOCIALA MEDIER

Tipsa oss om nyheter

Rocknytt Topp 20 Pirate Rock

GÅ TILL OMRÖSTNINGEN

Rocknytt Logga 2019

Följ oss på Facebook!