Nestor press bandphoto 2024

Nestor – Rebels With A Cause

Dags för rond två för Falköpings finest. Nästa vecka släpps andra albumet "Teenage Rebel", en sydamerikaturné har nyss genomförts samt spelningar med Europe i Sverige. I sommar och höst står spelningar med TOTO och Velveteen Queen på agendan, vi ser bandet på Sweden Rock Festival för andra gången och på egna festivalen NestorFest för tredje gången. Rocknytts Peter Johansson har pratat med frontmannen Tobbe Gustavsson.

Tidigare var Falköping förmodligen mest känt för sitt jordbruk och för sitt mejeri som är ett av Sveriges största. För tre år sedan blev det ändring på det när ”Kids In A Ghost Town” släpptes och följdes av ett intensivt turnérande, både i Sverige och i flera andra länder. Nestor slog igenom med dunder och brak och en internationell publik tog bandet från den lilla västgötska orten till sina hjärtan.

Nu är det dags för rond två för stadens söner. En sydamerikaturné har nyss genomförts samt spelningar med Europe i Sverige. I sommar och höst står spelningar med TOTO och Velveteen Queen på agendan, dessutom ser vi bandet på Sweden Rock Festival för andra gången och självklart på egna festivalen NestorFest som arrangeras för tredje året i rad. Som om inte det vore tillräckligt släpps andra albumet ”Teenage Rebel” i slutet av maj. Bandets frontman och huvudsakliga låtskrivare Tobias Gustavsson och Rocknytts Peter Johansson hade således en hel del att avhandla.

”Teenage Rebel” känns i mångt och mycket som en naturlig fortsättning på ”Kids In A Ghost Town”, men samtidigt är min upplevelse att den är ett litet strå vassare.

Fan vad kul! Det viktigaste är att man inte sviker sin publik och det tror jag inte att vi har gjort.

Det finns de som tycker att ni ibland snudd på plagierar och det finns de som snarare tycker att ni hyllar och inspireras. Personligen tycker jag igenkänningsfaktorn förhöjer lyssningsupplevelsen och jag drar gärna en parallell till The Night Flight Orchestra som arbetar på ett liknande sätt. De har ju lyckats fånga en känsla och en stämning i soundet precis som jag tycker ni också har gjort.

Det är alltid en tunn linje. Man behöver göra det på rätt sätt, att man har en liten ”tip off the hat” grej. Ett exempel är ”These Days” från vår förra skiva. Visst finns det likheter med ”Right Now” (Van Halen), men det borde samtidigt vara uppenbart att det är en hyllning då jag sjunger ”with Van Halen on cassette” i refrängen. Vi låtsas inte som att vi inte inspirerats, tvärtom. Det här är en hommage till våra ungdomshjältar. Jag tror att de flesta trots allt har förlikat sig med det och gillar det. På första plattan kanske referenspaletten var lite snävare, det var mycket KISS och Van Halen, Twisted Sister och Bon Jovi. På den här skivan har vi vandrat lite mer i hela åttiotalet, det är lite Chicago, Foreigner, Survivor, Journey. Det är lite fler influenser än det var på första plattan. Det är ju självklart inte bara upp till mig att bedöma utan de som lyssnar också.

”The Law Of Jante” inleder nya skivan och Jantelagen är ju en mentalitet som ofta betraktas som svensk. Min tolkning är att det i det här sammanhanget blir ett långfinger till de som har tvivlat på dig och Nestor under åren. Känner du igen dig i den tolkningen?

Det stämmer till viss del. Jantelagsmentaliteten är ju egentligen en dansk grej från början som har spridits över skandinavien. Låten är ju ett långfinger till alla som säger ”tro inte att du är något”. Jag har aldrig upplevt att jag är mindre värd än någon som är jävligt bra på att sjunga till exempel. Låt alla få flyga lite fritt. Det är okej om man är stolt över sina barn. Jantelagen är som ett gift som har smugit sig in i en svensk småstadsmentalitet. Det är inte så länge sedan jag gjorde upp med det, kanske tio år sedan, och om någon säger tro inte att du är något så säger jag det tror jag visst. Är det någon som ska begränsa mig så är det jag själv och inte du. Det är ett långfinger till de som försökt boxa in en. Du vet typ, klipp dig och skaffa ett jobb, tro inte att det går att leva på musik. Du är inte speciell på något sätt, det finns alltid någon som är större. Är man stolt över något så ska man försöka behålla den känslan.

Med det sagt så upplever vi till 99 procent bara ren kärlek från alla, men det finns alltid de som ska påpeka ”Ja, ni är ju inte Europe direkt” *skratt* Varför behövs en sådan kommentar? Det fattar vi väl, Europe är ju hjältar! Den biten är jag klar med. När jag växte upp så var det mycket så när vi spelade i Falköping. Vi hade stora ambitioner redan då och hade pyro på scen. Då fanns det alltid andra band som skulle berätta för oss att vi var lökiga och att vi minsann borde lära oss spela istället. Det är helt puts väck nu när vi är tillbaka. Det är jättefint och kanske är det så att jantelagen inte längre har ett lika stort grepp. Det kanske är mer okej idag att vara lite udda och sticka ut.
Nestor - Rebels With A Cause 1

Lyssnarna får genom låtarna göra avstamp i olika åldrar. I titelspåret ”Teenage Rebel” finns textstrofen ”I’m 16 and nothing’s gonna hold me down”. I ”Last to know” lyder texten: ”My life plays back like a movie scene, how i miss those days when we were seventeen”, och i ”21” – ”21 cause i’ve got a feeling this journey has only begun” – Jag antar att det är högst medvetet?

Ja, spot on. Jag var länge tveksam till att göra en skiva till. Det var så många som tyckte om ”Kids In A Ghost Town” och det är lite bound to crash att göra en skiva till. Jag läste på något tåg om ”The Peter Pan syndrome”, alltså att vägra växa upp och ta ansvar. Då tänkte jag att vi ur ett positivt perspektiv kunde göra en skiva med det temat. Vi är ju fullt fungerande ansvarstagande familjefäder med bra jobb och relationer. Det börjar när man är sexton, i Teenage Rebel sjunger jag först I’m 16 and nothing’s gonna hold me down, och jag lekte lite med tanken på att sjunga I’m 50 and nothing’s gonna hold me down *skratt* Sedan landade jag i att det är bättre att hålla det i någons sorts high school miljö. Det handlar ju om frigörelse, tonåringar. På förra skivan försökte vi beskriva sista dagen på sommarlovet och att imorgon blir det något annat där det kommer ställas högre krav. Nu är vi istället mitt i det där: hur länge kan jag få mina föräldrar att acceptera att jag är i replokalen fem-sex timmar om dagen istället för att göra läxor eller titta på utbildningar?

Skivans avslutande låt ”Daughter” känns till skillnad mot övriga spår lite mer som en samtidsskildring om en fars kärlek och support till sin dotter.

Ja, jag har ingen master plan, men jag ville skriva en låt till min dotter. Jag skrev en låt till min son för några år sedan och hon har frågat när jag ska skriva något till henne sedan dess. Det är en utmaning att skriva om hur det var att växa upp. Det är alltid lite distanserande. Man minns saker och kan ändra lite i de minnena som kanske är mer passande till en låt. Att skriva en låt till sin dotter i dagens könsklimat och där man som farsa inser att man kanske skulle varit lite annorlunda för att kunna kratta manegen lite för sin dotter, om du förstår vad jag menar. Jag kanske borde ha gjort mer? Hon ska inte ha sämre förutsättningar än min son, bara för att hon är tjej. Det tog jättelång tid att skriva låten. Jag tänkte också att vi nu har gjort två skivor ur ett retroperspektiv, så ”Daughter” kanske eventuellt är startskottet inför skiva tre, lite mer nutid.

Du bor i Spanien och resten av bandet på olika platser i Sverige. Det måste innebära en hel del logistik, trots moderniteter som videomöten, chatt och mail. Hur går ni tillväga när ni skriver, spelar in och repar?

När vi gjorde ”Kids…” var det pandemi och då var det mycket att vi fick skicka filer mellan varandra. Den här gången gjorde jag och Jonny demos, han skrev riff och jag proddade. När vi kände att vi började närma oss så satt jag själv i två månader och arrade låtar så det blev en bra form på dem. Därefter spelade vi in alla trummor hos Bengan Andersson i Nordic sound lab i Skara. När det var klart började övriga medlemmar komma ner i olika omgångar. Mäla (Martin) var nere tre helger, Jonny har varit här åtta eller nio helger. Mackan var nere en hel vecka och lade bas och körer på samtliga låtar. Allt är gjort i min studio förutom trummorna. Det är ju inte den bästa Greta Thunberg lösningen att flyga hit och dit såklart, men det var det enda sättet vi kunde få ihop det på. Det var viktigt att alla skulle få sätta sin prägel på låtarna.

När vi repar så kör vi fem dagars produktionsrep på Stadsteatern i Falköping. Vi börjar tio på morgonen och kör till åtta på kvällen och går igenom allt. Via Nestor Next, då alla är på plats utom jag, så kör de tre timmar rep varje lördag. Alla har också repfiler för att ha något att förhålla sig till. Vi har inte samma utrymme som många andra band i att testa oss runt. Det är samtidigt Nestors styrka att vi kan göra såhär. Det har med ålder och erfarenhet att göra. Ingen har något tålamod med att någon skulle komma till ett rep och inte kunna låtarna, utan det är ett egenansvar att när vi väl kör då sitter låtarna, men självklart behöver vi repa ihop oss precis som alla andra band. Nästa vecka åker vi till Brasilien och när vi kommer hem har vi fyra dagar innan vi ska ut med Europe. Efter det har vi fyra dagar innan Sweden Rock och innan Nestor Fest har vi fyra dagar. Det blir ganska intensivt, men jag tycker det funkar bra. Självklart hade jag föredragit att ha en replokal som man kunde gå ner till, men då får jag flytta hit *skratt*

Nestor - Rebels With A Cause 2

På tal om Nestor Next: Ni har satt Falköping på kartan genom era skivor och Nestor Fest och med talangjakten Nestor Next gör ni verkligen en kulturgärning! Är det en drivkraft för er att hitta projekt där ni kan ge något tillbaka?

Ja, det känns superviktigt. Vi växte upp i ett musikklimat där det var fullt med talangjakter som Rock-SM, GP-rocken med fler. Det fanns tävlingar i hela Sverige. Det viktigaste var inte att vinna utan att få möjligheten att få spela och träffa andra band, musiker och branschfolk. Vi vill ge det här till nya aspirerande band. När vi letade efter ställen att spela på hemma i Skaraborg så föddes idén, vi gör det själva och då gjorde vi det via Nestor Fest. Jag har ju alltid gillat att bygga och driva bolag, men de andra tycker också det är kul. Vi är i startgroparna i att dra igång ett eget managementbolag och kanske på sikt en egen liten label. Förhoppningen med Nestor Next är ju att vi ska kunna hitta ett band att ta med på turné till Tyskland i höst och hjälpa dem med karriären. Det hade varit kul om Nestors universum inte bara handlar om Nestor, utan också om andra band. Så var det back in the day med Bon Jovi som hjälpte Skid Row och KISS som hjälpt fram andra för att ta några exempel. Vi vet vad som krävs. Jag har ju erfarenhet av många år i branchen som artist och låtskrivare så jag tänker att vi definitivt kan hjälpa andra band.

I Sverige har ny musik de senaste 20 åren, grovt räknat, mest uppmärksammats och slagit igenom via TV program som Melodifestivalen, Idol, Så mycket bättre, Talang etc. Vad tänker du om det?

Jag har inget emot det. Det som är sorgligt dock är att det finns väldigt lite tanke bakom. Förr om åren hade ju Bon Jovi till exempel en trealbumdeal. Om första plattan inte fäster så får du flera chanser och vi utbildar dig under tiden. Det har helt försvunnit i dagens idol och mellovärld. Jag jobbar en del med en tjej som varit med i mello just nu, hon kanske till och med blir vår första signing. Jag har pratat med henne om att om vi ska jobba tillsammans så behöver hon tacka nej till Fångarna på fortet och kockprogram och annat. Vi ska inte låta folk boxa in dig i det skrået. Om du är med i idol och åker ut så har du bränt din karriär. Även om du kommer tillbaks och är Stevie Wonder deluxe så är det ändå kört. Det finns undantag som till exempel Benjamin Ingrosso och sådär, men Nestor Next är tänkt att vara en grogrund för band som inte nödvändigtvis är superkommersiella. Vi hade hoppats på att hitta nästa Rush liksom. Det tycker jag har försvunnit i TV, det finns inget sådant utrymme. Nestor Next skulle kunna vara en scen för de banden.

Skulle Nestor kunna tänka sig att ställa upp i mello?

Nej, vi fick frågan strax innan ”Kids In A Ghost Town” släpptes och vi var alla överens om att det inte var rätt väg att gå. Mello är ett bra forum, men vi har byggt upp något nu utan det. Om folk gillar vad vi gör så kommer de hitta oss ändå utan det programmet.

När ni släppte ”Kids In A Ghost Town” så sade du att visionen var att göra den där plattan ni inte kunde göra som ett gäng unga gröngölingar. Om du som vuxen medelålders man kunde åka tillbaka till 1989, vilket råd skulle du då ge ditt sextonåriga jag?

Jag skulle säga till mig själv: coola ner dig. Sluta håll på och lär dig något istället. Ta det lugnt. Mitt sextonåriga jag skulle förmodligen blivit vansinnig och bett mitt äldre jag att dra åt helvete och frågat om jag kunde sjunga höga E, *skratt* Jag hade fått välja mina ord lite annorlunda. För att återknyta till jantelagen så hade jag inte insikten då i att förstå att jag redan då hatade det där att man skulle boxas in och sättas på plats. Mitt sätt att hantera det var att skrika att jag var bäst i hela världen och be folk hålla käften, typ.

Avslutningsvis, vill du rekommendera något till Rocknytts läsare?

Jag har en gammal polare som heter Lars Säfsund som har ett band som heter Work Of Art. Han har släppt en skiva under namnet Rydholm/Säfsund. Sjukt tråkig titel, men det är riktigt jäkla bitig, slick västkust. Vi pratar TOTO möter Tower of Power och Chicago. ”Kaleidoscope” heter skivan. Är man musiknörd som jag och lyssnar på allt möjligt så får man prova på något helt annorlunda här. Det är jävligt kompetent. Sedan om det är superbra eller inte kan man diskutera, men det är många övningstimmar bakom den skivan.

Nya skivan ”Teenage Rebel” släpps 31 maj. Närmast ser vi Nestor som support till Europe på utvalda spelningar i Sverige och i sommar spelar man på Sweden Rock Festival och Nestor Fest.

Nestor - Rebels With A Cause 3
Tobias & Peter
VECKANS TOPPNYHETER
VECKANS TOPPVIDEOS
Rocknytt

Tipsa oss om nyheter



ROCKNYTT_LOGGA_2022

SÖK PÅ ROCKNYTT

Mange Byström

Mange Byström

WEBB/SOCIALA MEDIER