VECKANS TOPPNYHETER
VECKANS MEST DELADE
FLER ARTIKLAR
frontierslogo484

FRONTIERS RECORDS i jakten på det ultimata melodiska rockalbumet

78 Shares

frontierslogo484
För snart tjugo år sedan, närmare bestämt 1996, startade Serafino Perugino Frontiers Records och det delvis på grund av en svensk. Håkan Häggblom sökte en distributör i Italien för sina släpp på West Coast Records. Då han blev nekad av samtliga andra distributörer som Serafino föreslog valde Serafino själv att sköta det. Efter två år som distributör fanns viljan och chansen att etablera ett eget skivbolag.

1998 släppte bolaget sin första skiva som var en dubbel live-CD med det klassiska brittiska bandet Ten. Sedan dess har detta italienska bolag växt till en av giganterna inom genren som bland annat släppt skivor med några av de mest anrika banden inom melodisk rock som t.ex. Journey, Whitesnake, Toto, House Of Lords, Pretty Maids, Yes, Stryper och Harem Scarem. Även nyare välkända band som Eclipse, Crazy Lixx, Vega, W.E.T och Work Of Art är knutna till Frontiers.


En sak som de är ganska ensamma om att göra är att marknadsföra och sammansätta flera projekt om året med artister från olika band med låtar skrivna av andra artister och låtskrivare. Några sådana exempel på projekt är Revolution Saints, Find Me, Rated X, Magnus Karlsson’s Freefall och Moonland, varav de flesta oftast är övervakade och förfinade av husproducenten tillika italienaren Alessandro Del Vecchio.

Från slutet av 1997, innan de släppte första skivan, anställdes Mario de Riso som idag är Head of Label Management / Legal Affairs och Rocknytt har fått sig en pratstund med en av förgrundsfigurerna i Frontiers Records där dagens musikbransch, det ultimata projektet och Frontiers Records Festival som går av stapeln för andra året i rad den 11-12 april diskuterats.

Mario Serafino Kip Winger484

Grattis till att vara det ledande skivbolaget för melodisk rock i världen. Varför tror du att detta italienska skivbolag har blivit så viktigt inom genren?
– Tack för dina vänliga ord – mycket uppskattat. Jag tror faktiskt inte att vi är så viktiga,  men för sjutton, vi jobbar så hårt så det är mer än smickrande och superuppskattat att få denna feedback från folk och fans. Verkligen! Jag tror svaret på din fråga antagligen är att ha så många “stora” band knutna till bolaget. Jag menar, listan inkluderar Journey, Toto, Whitesnake, Foreigner, Glenn Hughes, Asia, Ted Nugent, Extreme, Uriah Heep, Chicago, Jeff Lynne, Mr. Big och så många fler. Det här är musiken vi alltid älskat och musiken vi älskar att arbeta med. Jag tror fansen fortfarande älskar musiken dessa stora band gör nuförtiden.

Ni har varit aktiva i flera år nu. När ni startade, kunde ni  kunde ni föreställa er att skriva kontrakt med de band ni har kontrakterade idag?
– Inte riktigt. Vi brukade ha några planscher på banden vi för närvarande arbetar med och säga: “vore kul arbeta med det eller det bandet…”. Det verkade nästan omöjligt då vi för sexton år sedan, efter bara några år i branchen kunde arbeta med människor som Jimi Jamison, John Elefante eller David Glen Eisley… Nu har vi gått vidare och byggt huset sten för sten. Det är riktigt solitt och vi planerar att bygga vidare och vidare på det. Det finns inga planer att sluta. Snarare motsatsen faktiskt!

Finns det fortfarande ett drömband/återföreningar som du hoppas blir verklig i framtiden? Vilken i så fall?
– Visst. Det finns definitivt drömband. Foreigner var antagligen det senaste “en dröm blir sann”-bandet för bolaget. För framtiden skulle jag kunna säga att AC/DC och Van Halen är bland toppdrömmarna vi har. Två magiska återföreningarna för mig skulle antagligen vara Genesis i den klassiska line-upen med Peter Gabriel och Rainbow i “Rising”-line-upen (även om jag inte skulle klaga för mycket om jag kunde få åtminstone den för “Difficult to Cure” tillbaka) och när vi ändå är inne på saken – jag skulle verkligen inte klaga över att få återse Deep Purple, Mark III i aktion.

Vad var avsikten och målen att uppnå när ni bildade detta bolag jämfört med vad ni siktar på idag?
– Det är svårt att svara på. Serafino startade Forniters som ett andra jobb. Jag kom in i bilden i slutet av 1997 då ett arbetskontrakt med Neapels euro-infocenter vid handelskammaren upphörde. Så jag sa till mig själv att jag kunde göra något för att hjälpa Serafino och han verkade tycka om att ha mig omkring sig. Allt började där. Troligtvis i början var allt som räknades att överleva och kunna försörja sig på vår passion. Den drömmer gick lyckligtvis i uppfyllelse. Jag är inte säker att i dessa dagar,  med den dåliga situationen inom industrin, att det är möjligt att tänka sig eller drömma att Frontiers skulle bli ett stort bolag av ett slag. Men vem vet. Jag har sett så många saker hända under dessa nästan tjugo åren i branchen så vem är jag att uttala mig?

I början trodde jag Frontiers var mer om kvantitet- än kvalitetutgivning. Numera är det nästan bara kvalitetsutgivningar. Vad är största skillnaden mellan nu och då?
– Det har aldrig varit någon speciell skillnad. Vi har alltid kämpat väldigt hårt för att förbättra kvalitén på varje utgivning. Nu har nog den främsta skillnaden att göra med att vi arbetar med uteslutande mer etablerade akter och då vi arbetar med nyare band och projekt kräver vi att få ha en viss kontroll över A&R besluen. Jag tror det är detta som står för den största skillnaden. Alla band som accepterar att ha våra öron involverade i produktionen, medan de antagligen får acceptera att kompromissa med sin kreativitet, har i slutändan fler chanser till ett bättre resultat i stället. Med över arton års erfarenhet av att läsa recensioner av journalister för våra skivor och titta på säljkurvorna känner vi att vi har en skaplig bild av vad som kan fungera och vad som har mindre chanser att lyckas därute.

Varje månad ger ni ut åtminstone tre album som spänner från metal till AOR. Är det inte svårt att hålla kvalitén uppe med den utgivningsmängden?
– Jo, det är extremt svårt. Man måste handskas med många komplikationer och personligheter, men oavsett så får vi det att hända. Det gör förhoppningsvis fansen glada med det faktum att de alltid kan förvänta sig ny bra musik från vårt bolag varje månad (vi har aldrig missat en enda utgivningsmånad sedan 1998!).

Beskriv för mig den största skillnaden mellan att ge ett metal- eller AOR-album. Jag tänker på promotion, turnéer, försäljning och dylikt.
– Det finns inga större skillnader om jag ska vara ärlig. Det finns vissa magasin som lutar mer åt metal och andra där AOR står mer i rampljuset. Det här vet vi, så vi försöker ha exponeringen för akterna med tanke på magasinet och stilen. Det brukade vara mindre intresse för AOR-akterna på turnésidan men jag tycker att detta har ändrats lite på senare år.

Jag kommer ihåg att jag sett omnämnt att ni är ute efter att göra det ultimata albumet med melodisk rock. Anser ni att ni redan gjort det eller kommer det aldrig att göras?
– Vi har definitivt inte gjort det än och vi har många idéer i tankelådan!

Är det därför ni har alla dessa “projekt” och nya konstellationer på ert bolag?
– Det är för att vi är kreativa! Inget annat bolag där ute är det – åtminstone inte lika mycket som vi. Det låter oss också ha bästa möjliga kontrol på A&R sidan. Du nämnde att ge ut kvalitetsprodukter i en tidigare fråga. Det kan uppnås om du ingående följer de kreativa elementen i inspelningsprocessen. I samtliga fall letar vi alltid efter nya talanger och nya band (se till exempel på State of Salazar, Adrenaline Rush, Eclipse, Work of Art och många andra band som vi lanserat från grunden). Fler nya fräscha talanger kommer alltid vara välkomna här på Frontiers.

En tid nu har det verkat som Alessandro Del Vechio har varit er “hus”-producent och ansvarig för en hel del skrivkrediteringar och produktioner. Kommer han att vara en stor del av Frontiers framtid och om ja, på vilket sätt?
– Alessandro är en kille som visade oss och fansen sin förmåga att arbeta med alla och leverera en kanon-produkt. Han producerar för närvarande ett halvdussin album för bolaget, med eller utan att blanda in hans låtskrivartalang. Artisterna gillar att arbeta med honom, så om alla är nöjda finns inga skäl att ändra på ett team som fungerar bra. Med det sagt arbetar vi naturligtvis med flertalet andra extremt kapabla och talangfulla producenter och låtskrivare, så jag tycker vi bara försöker få det bästa där vi kan och det är vår exakta avsikt att utveckla nya och intressanta talanger inom alla områden (band, låtskrivning, produktion).  Vi är bara glada om någon, tack vare våra ansträngningar bli mer och mer trovärdig inom dagens musikscen.

Kommer vi att få uppleva några nya spännande namn inom Frontierssfären inom den närmaste framtiden?
– Jag tror det – vänta och se. Vi ska till att signa ett av mina absoluta favoritband som inte gett ut en enda skiva på ungefär 15 år. Det här är verkligen en dröm som går i uppfyllelse för mig, inga namn ännu naturligtvis så försök inte ens fråga!

Finns det några andra stora planer för Frontiers som du kan hinta lite om? Kryssningar?
– Kryssningar blir ett nej för stunden. Det är redan extremt svårt att hantera den festival vi gör där kostnaderna helt klart är mer hanterbara. Kryssningar är inget jag tror att folk – här i södra Europa i alla fall, är beredda för (i synnerhet för kostnaden det inkluderar på grund av den generella ekonomiska krisen). Däremot planerar vi att göra mer och mer på livesidan och jag tror att festivalkonceptet kommer att bli större och kommer definitivt utökas framöver.

Du måste ha känt dig väldigt stolt över att få några av dina idéer och drömmar att gå i uppfyllelse på skiva. Vilket är det bästa albumet och det stoltaste ögonblicket så här långt?
– Å, svår fråga. På rak arm, låt mig göra en lista över några stycken….

1. Då vi avslutade skivaffären med Now&Then Records under första delen av 1998. Det var väldigt viktigt eftersom det tillät oss från början att ha tillgång till en katalog av utgett material att arbeta med.

2. När vi fick dealen med Jimi Jamisons Empires. Detta var en stor utgivning för oss vid den tidpunkten och tillät oss att ta ett stort steg framåt beträffande vår profil.

3. Då vi signade Journey inför utgivningen av “Red 13”. Medan utgivning i sig inte inbringade någon större summa påbörjade den ett enormt viktigt förhållande vilket hjälpte bolagets tillväxt.

4. När vi gav ut det första Toto-albumet “Falling in Between” 2006. Det var ett annat stort steg framåt och vi lärde oss mycket i marknadsföringskampanjer för det albumet då vi för första gången sträckte oss i stora drag över hela Europa.

5. Då vi på raken gav ut albumen “Forevermore med Whitesnake, “Eclipse” med Journey, “Fly From Here” med Yes, “Into the Wild” med Uriah Heep och “Mirror Ball” med Def Leppard. Jag hade knappt tid att sova, men framgången vi hade var överväldigande.

6. Att ha två album (Jeff Lynne och ELO) på brittiska Topp 10 under samma vecka var också fantastiskt….

Förra året startade du Frontiers Festival med en otrolig lineup av mestadels Frontiers-band. Hur kom du på den idén?
– En morgon under hösten 2013 kom Serafino till kontoret och sa till oss: “grabbar, i natt hade jag en dröm om att vi skulle göra en bolagsfestival i Milano.” Jag sa mer eller mindre åt honom: “gå och lägg dig igen så du kan drömma igen och glömma allt om det här.” Dock tog Elio upp idén och hittade den rätte killen (Primo Bonali) som hjälpte oss att bygga upp konceptet från grunden och fann det rätta platsen, organiserade transporter, backline, team och hotell. Det var ett djävulskt jobb som vi inte hade den minsta erfarenhet av, men – ja, för att återgå till din tidigare fråga- det här var ett annat stolt ögonblick eftersom det lyckades så väl att fansen bett oss göra om det. Jag kan bara säga att vi är glada att tillmötesgå dem. Jag blev till slut övertygad.

frontiers-festival2015

Det verkar som om ni blev nöjda med första festivalen med tanke på att ni gör den för andra gången i april. Vad kan vi förvänta oss?
– Ni kan förvänta er två underbara dagar med rock’n’roll, sju shower per dag, vackert ställe och ljud, (förhoppningsvis) inga förseningar, goda vibbar, att alla ler, mängder av billiga cds och annan memorabilia till salu och en stor del likasinnade rockers!

För de som var där förra året, kommer det bli några förändringar eller förbättringar att se fram emot detta år?
– Vi har tagit till oss de synpunkter för förbättringar av organisationen. Det mest intressanta förbättringen som publiken kommer lägga märke till är en ridå som kommer att sänkas ner mellan akterna (så att scenen kan iordningsställas bättre) och det kommer att finnas två officiella presentatörer (av vilken en är en superhet kvinna men jag vill inte berätta för mycket). Mario festival484Plus, vi kommer att ha några trevliga och exlusiva överraskningar i merchandiseområdet. Kom och titta!

Varför bör ingen missa detta års Frontiers Festival?
– Jag anser att vi har arbetat väldigt hårt för att kunna erbjuda en ansenlig och intressant lineup. Att se så många bra band live (och håll i minnet att sju akter kommer från Nordamerika) är inte så lätt i dessa dagar. Det finns heller inte så många alternativ – åtminstone i södra Europa, så bestäm er och låt oss ha lite kul. När och hur kommer du att kunna njuta under två dagar av akter som Harem Scarem, Joe Lynn Turner, House of Lords, Lynch Mob, Pride of Lions, FM och många andra?

Musikbranschen har ändrats dramatiskt under de senaste åren. Hur har detta påverkat ert bolag?
– Förändringarna i musikbranschen har påverkat Frontiers lika mycket som övriga bolag. Vi får leva med det och det faktum att vi är ett litet butiksföretag vilket hjälper oss hålla oss flytande i dessa svåra tider.

Vad är dina tankar om branschens situation idag?
– Branschsituation har allt sedan första dagen jag började detta jobb har alltid varit ett stort “drama”. Alla klagade och berättade om folk som förlorade sina jobb och pengar. Vi har alltid trott på det vi gör och därför gått framåt genom förståelsen av att så länge folk vill höra ny musik och bli underhållna finns det plats i branschen och för Frontiers. Från dag ett var vårt mål att skapa oss en försörjning och inte nödvändigtvis att bli mångmiljardärer. Om det händer skulle jag absolut bli glad men mitt liv står inte och faller med det. Jag är glad för min familj, vänner och tack vare att jag kan arbeta i en kreativ miljö med det jag gillar bäst, vilket är musik. Vi får se vad framtiden har att ge men återigen, jag tror att folk alltid kommer att leta efter ny musik och nya sätt att bli underhållna på och oavsett de “nya trenderna” inom branschen är vi här för att stanna.

I dessa tuffare tider för bolag och artister, vad gör ni för att minimera de negativa effekterna?
– Åter igen, branschen är som den är. Frontiers är ett litet bolag så det hjälper. Vi har även expanderat och sträckt oss in på den amerikanska marknaden, musikutgivning direkt till konsumentförsäljning och naturligvis festivalen. Vi måste hitta nya och kreativa sätt att kompensera för förlusterna som kommer av nedgången av den fysiska marknaden (något som den digitala just nu inte är i stånd att kompensera för) och dessa nya vägar hjälper verkligen.

Vad anser du är den största anledningen till Frontiers succé när många andra bolag verkar kämpa för sin överlevnad?
– Det vete sjutton. Du sa att vi gjorde kvalitetsmusik? Det är nog för att överleva antar jag. Å! Jag glömde – arbeta hårt! Arbetsmoral är absolut nödvändigt och jag tror det är en annan anledning till att vi lyckats segla så säkert de senaste tjugo åren eller så.

Var och vad är Frontiers Recrords om fem år?
– Jag vet inte, men jag hoppas, för att gå tillbaka till mitt tidigare svar, att jag äntligen kan bli miljardär på att sälja miljoner skivor världen över med några nya och heta rockband och slutligen pensionera mig – vid 48 års ålder, och bo i en Nyzeeländsk villa mellan havet och skogen.

Tack för att du tog dig tid att prata med mig. Jag är tacksam för att Frontiers existerar och jag önskar er all lycka i framtiden och ser fram emot fler bra utgivningar.
– Tack för frågorna och jag önskar träffa er alla på festivalen. Tack för att ni läser detta och för att ni hållit er till Frontiers genom åren.

 

RELATERADE ARTIKLAR
SENASTE NYHETERNA
VECKANS TOPPVIDEOS
ALLA NYHETER
Rocknytt
Ron Dahlgren

Ron Dahlgren

CHEFREDAKTÖR

Nina Dahlgren

Nina Dahlgren

ANNONSANSVARIG

Mange Byström

Mange Byström

WEBB/SOCIALA MEDIER

Tipsa oss om nyheter