VECKANS TOPPNYHETER
Inga inlägg hittades.
MEST DELAT I VECKAN
FLER ARTIKLAR
eclipse-press-2014-484

ECLIPSE: “Det bästa vi gjort trots att allt gick i en rasande snabb takt”

70 Shares

eclipse-press-2014-484
Eclipse släppte sitt nya album “Armageddonize” den tjugonde februari på italienska skivbolaget Frontiers Records.

Kritiken har enbart varit lysande runt om i världen och omfattande turnéer är planerade. Frågan är om de nu står inför sitt stora genombrott och om den nya vågen av svensk hårdrock ska omkullkasta resterande världen. Trots ett tragiskt dödsfall, sjukdomar och extrem tidspress så har Eclipse lyckats göra sin bästa skiva som visar att de utvecklas och förbättrar sig för varje skiva. 



Rocknytt fick en pratstund med den så alltid trevliga och mästerliga låtskrivaren och producenten Erik Mårtensson som ger sin syn på bland annat Eclipse egna sound, om hur en trummis blev bassist och om att ha gjort en emoplatta.

Vad har du haft för dig senaste tiden Erik?
-Har haft mycket med Ammunition och produktionsarbeten att göra innan vi började skriva på en ny Eclipse-platta. Inte långt efter att vi börjat skriva så dog pappa i september förra året och då sprack tidsschemat helt för min del då mycket tid gick till att styra upp saker i hans liv dels på grund av att han bodde i Dalarna och hade hus etc. Så det har varit mer än fullt upp under en längre tid nu.

Då slösar vi ingen tid utan börjar snacka om nya plattan som jag tycker är helt suverän. Jag skulle vilja hävda att den är en perfekt blandning av de två senaste skivorna där ni plockat med er det bästa till denna. Håller du med?
-Det är mycket möjligt för vi har försökt vara väldigt mycket Eclipse på denna platta istället för att låta som andra band. Det ska låta Eclipse och har vi under skrivandets gång insett att det låter mycket likt något annat så har vi helt enkelt strukit det.

För  ni börjar ju verkligen etablera ert eget sound.
-Så känns det för oss med -för vad ska du jämföra oss med?

Precis. Samtidigt lyckas ni med drösvis av melodier ändå att vara mer “hårdrock” än många andra band.
-Precis vårat mål: massor av melodier och hårdrock haha.

Både titeln och omslaget andas hårdrock och det mörka omslaget blir bra beskrivande för de lite mörkare melodierna på denna platta.
-Det blev väl så när mycket av det skrevs när pappa dog. Det var absolut ingen tanke bakom det, men det blev lite mer molligt. Melodispråket och texterna blev påverkade och det var ingen av oss som tänkte på att vi gjort en emoplatta haha.

Emo-platta?
-Ja. Magnus Henriksson sa det när vi var klara -Fan! Vi har gjort en emoplatta. Hahaha.

Om vi går tillbaka till “Bleed And Scream” så har den bidragit till ert största genombrott hittills. Hur tänkte ni inför denna platta? Hade ni större press på er nu än tidigare?
-Nej, vi har inte tänkt på det och vi har inte haft tid att tänka på det heller. Vi gör som vi alltid gjort: vi skriver och gillar vi resultatet så blir det helt enkelt med. Vi tänker inte på att vi ska bräcka vår senaste platta, men om man har en låt i liknande stil så jämför man och är den inte bättre eller tillförande av något nytt så åker den ut.
Under tiden vi gjorde “Bleed And Scream” så tyckte Magnus att “Are You Ready To Rock” var mycket bättre, men när skivan var klar tyckte han något annat och det var lite samma sak nu. Oftast är det Mange som är negativ medan jag säger -Mange det är lugnt, det ordnar sig! Hahaha
Den här skivan är i alla fall mer solid och låtkvalitén jämnare och högre. På “Bleed And Scream” tycker jag att hälften av låtarna är jävligt bra eller kanske två tredjedelar som håller hela vägen.

En sak som jag tycker är jävligt synd med nya skivan är det att den tar slut och man vill hela tiden höra mer och det måste ju ändå ses som ett bra tecken.
-Ja, det är bättre spridning på den här skivan och vi har lite nya grepp som i låtarna “Breakdown” och “One Life-My Life”. Vi har velat testa lite nya saker, dels för att göra oss själva lite mer aktuella och dels för att inte bli ett band som bara gör samma sak och kopierar sig själva.

Så nytänket är ett medvetet val?
-Grundidéerna kommer som vanligt spontant. Vi utgår inte från att göra något helt annorlunda, men ibland dyker det upp något och man tycker -Fan, det här var riktigt coolt! Mycket av det blir det ingenting av, men ibland känner man att det skulle passa bra för Eclipse.

På skivan finns det ju låtar som går att jämföra med tidigare låtar ni gjort som t.ex. “Blood Enemies” och “Battlegrounds”.
-Just de går bägge i shuffle så det blir uppenbart

Men även “All Died Young” och “Ain’t Dead Yet”
-Ja det är åt samma håll och stil, men jag tycker vi gjorde “Blood Enemies” mer annorlunda t.ex. när vi stannar av vid refrängen. Lite episkt och mer Manowar än Gary Moore den här gången hahaha.

Nu kommer vi till produktionen Erik. Vad är största skillnaden denna gång?
– Ingen större faktiskt. Vi har bara spelat in och gjort vår grej och den blir lite annorlunda varje gång, men det beror väl främst på att jag ändras hela tiden som producent. Även om skivan är inspelad och mixad i en rasande takt så blev resultatet ändå bättre. Vi försökte inte göra några större förändringar i sound och produktion, men det är ju trots allt nya låtar och med ständigt skiftande ideal med mera så blir resultatet naturligt annorlunda.

Jag reagerade på att basen ligger längre fram i mixen än den gjort tidigare. Har det med att ni har ny bassist i gamla Eclipse-bekantingen Magnus Ulfstedt?
-Skivan var redan klar då Magnus blev officiellt med så det är precis som på “Bleed And Scream” jag som lagt basen.

Hur kommer det sig att ni väljer att skaffa en bassist nu?
-Det har alltid varit en instabil plats i Eclipse. Vi har jämt haft nya basister och vi kände att det var dags att hitta en jävligt bra basist men också någon som älskar den här musiken och vill hålla på med detta på samma premisser som vi. Med Magnus har vi funnit det nu trots att han normalt spelar trummor. Han har funnits i närheten länge, men ingen av oss har tänkt tanken  förrän Magnus Henriksson sa en dag -Tänk om Ulfen (som han kallas) skulle spela bas. Då kom vi att tänka på att han är en duktig gitarrist så på ett annat gig satte vi en bas i knät på honom och frågade om han kunde “Hometown Calling”. Det visade sig inte vara så svårt och då ska man tänka på att han aldrig spelat bas i något band tidigare. Dessutom är han den bäste basist vi någonsin haft. Han är skitbra trots att han inte är varm i kläderna riktigt än. Jag var tvungen att fråga om han kunde gå runt och spela samtidigt men det hade han redan testat hemma och det funkade hahaha.

 

Men ni är fortfarande bara fyra på bandfotot där keyboardisten Johan Berlin saknas. Vad är hans roll i bandet idag?

-Johan är fortfarande med i bandet, men kommer inte vara med på giggen. Han har ett eget framgångsrikt företag som innebär 150-200 resdagar per år och familj, så istället för att komma och gå tog vi detta beslut. Vi vill att de man ser på bild är de man också ser på scen.

 

Nu är det snart dags för lite turnerande för er. Vart bär det iväg?

-Stämmer. För första gången blir det en turné i Sverige, men vi ska även till England, Spanien, Italien, Norge, Finland med mera och det ska bli jäkligt kul.

 

Är det här skivan som äntligen tar er till Sweden Rock Festival?

-Ja säg det! Vi har faktiskt blivit tillfrågade tidigare, men har inte kunnat av olika anledningar. Vi får väl se vad som händer.

 

Första videon från skivan är “Stand On Your Feet”. Hur kommer det sig att ni valde den då denna skiva är bystad med hits?

-Den låten gjorde vi i början av sommaren så den är en av de första låtarna  som vi gjorde till plattan. Den skrevs i min pappas hus i Dalarna när han var bortrest och jag och Magnus Henriksson satt där på natten och insåg att detta lät riktigt bra. Vi tog med låten hem och alla vi spelade upp den för gillade den oavsett om de gillar pop eller hårdrock. Vi insåg att denna kan gillas av många. Det är en låt som håller många lyssningar och den gjordes inte för att vara en hit om du förstår vad jag menar.

När det var dags att välja singel så hade vi inte lagt sång på låten än, men det var den vi hade kommit längst med i inspelningarna så den fick bli vårt val.

{youtube}r453Xtjn6bA{/youtube}

 

Skivbolaget var inte med i valet av singel?

-Nej vi valde helt själva. Vi har haft totalt musikalisk frihet om låtar och dess ordning t.ex vilket vi även hade på “Bleed And Scream”.

 

I tisdags släpptes video nummer två, “I Don’t Wanna Say I´m Sorry”, där ni fokuserar på humor. Det är en av de roligaste hårdrocksvideor jag sett på år och dagar. Hur kom ni på den idén?

-Jag tror framförallt att det beror på hur tråkiga jag tycker dagens videor är. Man orkar knappt titta i 45 sekunder innan man stänger av. Allt ska se så tufft ut och de blir så likartade. Vi är lite osäkra om hur den kommer att mottagas av alla hårdrockare, men vi hade i alla fall väldigt roligt när vi gjorde den.

{youtube}nQLbd0JyDEo{/youtube}

 

Nu vill jag fråga dig Mårten, har du något tips på en andra singel?

-Det skulle bli “One Life-My Life” som är en favoritlåt med en av de bästa refränger jag hört.

-Intressant för det var en av låtarna som kom med sist och var ratad länge. Vi hade en annan låt i “All Die Young”-stil med dubbla kaggar, men mer metal. Den var inte så mycket mer än ett jäkligt tufft riff, det fanns ingen låt i den så vi strök den och fick kolla i “kanske mappen” och där låg “One Life – My Life” som vi arrangerade om lite tills den blev bra.

 

Balladen “Live Like I’m Dying” är också ämne som singelsläpp och apropå dina ballader så är de utöver det vanliga. Du får släppa en “Erik Mårtenssons samlade powerballader” eller liknande.

-Jag har alltid tyckt eller i alla fall utgått från att jag inte kan skriva ballader och det kanske främst beror på att de ofta känns tråkiga, tråkiga, tråkiga och tråkiga men jag får ofta höra folk som tycker om dem.

 

Bonuslåten är en akustisk version på “The Storm”

-Ja den gjordes väldigt snabbt i studion med ena handen på ryggen och det är en “one man show” där jag spelar allt. Jag slår med trumstockar på gitarrfodralet, hamrar på tamburinen, vänder gitarren upp och ner och slamrar för att få fram baskaggeljudet.

 

Hur nöjd är du med nya skivan?

-Jag är helnöjd och vill inte ändra något. Dagen efter skivan var klar lyssnade jag igenom den och tänkte nej, ingen ändring! Så jag skickade den vidare direkt. Hade vi haft mer tid så kanske vi hade haft mer låtar att välja mellan men det hade bara gjort skivan annorlunda, inte bättre. Vi är väldigt nöjda med konvolutet och titeln på skivan också, vilket förstärker känslan av att allt är ett snäpp bättre på denna skivan. Titeln andas hårdrock från förr och nu samtidigt och ingen har använt ordet förut. Namnet Eclipse är inte unikt men “Armageddonize” är det.

 

Hur kom ni på titeln?

-Vi ville ha med -ize-grejen men vi kom inte på något bra tills Magnus Ulfstedt skickade tips på “Armageddon” vilket kändes trist och precis som filmen tänkte jag. Sedan kläcktes idén med ett integrerat -ize och då fick vi en ahakänsla. Det lyste till i Robbans ögon medan Magnus Henriksson tycket det var klockrent.

 

Omslaget?

-Vi har tagit dödskallen som för övrigt Sweden Rock “lånade” av oss, haha, och gjort en mer grafisk version som vi vill framhäva mer än loggan som nu bara är med på stickern. Själva grunden är svart och ser ut som en väl använd vinylskiva. Det blev jäkligt snyggt.

eclipse-armageddonize484

 

Idag är det sällan man får info om vem som skriver låtar, vilket är synd. Det är svårt att ta reda på om du är delaktig med låtar på andra skivor idag, vilket du var flitig med förr. Hur är det idag?

-Jag har inte alls den tiden att skriva låtar åt andra och det är mycket jobb för ingenting. Men det är ju kul om det är till något man verkligen brinner för och senast nu så har jag skrivit tre låtar till Revolution Saints-plattan där de dessutom gör en cover på Eclipse-låten “How To Mend A Broken Heart” vilket är coolt.

 

Har du mer fokus på Eclipse nu när du inte skriver låtar till andra lika mycket?

-Under tiden vi gjorde “Armageddonize” så producerade jag samtidigt tre-fyra plattor så jag har otroligt mycket att göra, men det kommer bli mer fokus på Eclipse i framtiden.

 

Så det är mer produktioner än låtskrivarjobb nu för tiden?

-Jag kör bara produktioner nu och jag har beläggning hela tiden. Det blir bara mer och mer vilket är jäkligt kul.

 

Hur mycket betyder Eclipse för dig Erik?

-Det är ju mitt och vårt band och vi lirar musiken som ligger mig närmast om hjärtat. Bandet är anledningen till att jag överhuvudtaget spelar och håller på med musik. Att jag får göra musiken jag själv vill har varit drivkraften sedan starten. Sedan kan det vara kul att skriva och producera åt andra band också så klart, men Eclipse är roligast.

 

Hur tycker du att du utvecklats som sångare?

-Det går framåt, men just på den här skivan tycker jag att jag var i ganska dålig form. Det var först på slutet av inspelningen som jag började hämta mig. Det fanns aldrig tid att hinna tillfriskna helt, men trots det låter resultatet på skivan bra. Trycket i sången finns där men det var väldigt jobbigt. I övrigt är jag mer trygg med min röst idag. Varje sångare har ångest för sin röst och jag startade inte som sångare och valde heller inte att bli det. Med många gig och inspelningar så har min röst fått egen karaktär och jag har lärt mig att vara mig själv istället för att försöka låta som någon annan. Något som jag vet är att det tar tid att vänja sig vid sin egen röst, men jag låter som jag låter så det är bara att köra sin grej fullt ut. Jag är dessutom väldigt snabb på att lägga sången och väljer att inte fila på den onödigt mycket.

 

Vem av er tar mest tid på sig i studion då?

-Ingen alls. Vi är faktiskt snabba allihop, men så är samtliga fantastiska musiker också.

 

Repar ni mycket tillsammans eller är det mest fildelning som gäller som i många andra band nuförtiden?

-Självklart repar vi inför spelningar, men när vi skriver låtar och gör en platta så gör jag och Magnus Henriksson en förproduktion som är komplett och färdigarrangerad. Innan det är dags att spela in så får de andra i bandet så klart chansen att göra sin egen grej av det. Varför vi gör på detta sätt är att vi vill veta att låten kommer att funka innan vi spelar in den. Skulle det bli att den senare inte kommer med så är det mycket ineffektivt och ogjort arbete.

 

Ni släppte ju två skivor innan er första “riktiga” platta “Are You Ready To Rock”

– Ja det är bara Magnus Henriksson, jag och loggan som är likheter. Annars var det inget att ha.

 

Fast min åsikt är att det finns några låtar som skulle kunna funka vid en eventuell nyinspelning. Det är inget ni har funderat på?

-Absolut inte. Allt det där gör vi så mycket bättre idag. Dessutom tar det mer tid att rota i något gammalt än att bara göra nytt och det skulle kännas som att koka soppa på en spik. De som äger dessa skivor får vara nöjda med dem som de är. Vi kommer aldrig göra om dem trots att det finns vissa delar som är helt okej. Jag och en kompis mixade skivan utan att ha sett ett mixerbord innan och vi hittade ingen som kunde sjunga på skivan så jag blev mot min vilja tvungen att sjunga.

 

Jag avrundar med att säga tack för att du tagit dig tid och lycka till med ert mästerverk och turnerandet i vår.

-Tack själv.

70 Shares
RELATERADE ARTIKLAR
VECKANS TOPPVIDEOS
ALLA NYHETER
Rocknytt
Ron Dahlgren

Ron Dahlgren

CHEFREDAKTÖR

Nina Dahlgren

Nina Dahlgren

ANNONSANSVARIG

Mange Byström

Mange Byström

WEBB/SOCIALA MEDIER

Tipsa oss om nyheter