Foto: Seventh Crystal, Facebook

Seventh Crystal – livet i underlandet

Svenska Seventh Crystal har de senaste två åren hunnit skaffa sig en internationell publik. ”Wonderland”, bandets andra fullängdare, släpptes för en vecka sedan. Peter Johansson gatecrashade releasepartyt som hölls på restaurang 2112 i Göteborg och hann också med att ställa några frågor.

Strax norr om Göteborg ligger en liten kommun som har fostrat såväl fotbollsspelarna Kim Källström och Torbjörn Nilsson, hockeyspelaren Daniel Alfredsson, skådisarna Morgan Alling, Sissela Kyle och Petra Mede samt stjärnkocken Marcus Samuelsson. Musikaliskt behöver Partille, den lilla staden utmed Säveån, inte heller skämmas för sig då såväl Timo Räisänen som LOK, Arvingarna och Björn Olsson (Union Carbide Productions, The Soundtrack Of Our Lives) har sitt ursprung där. Den här listan av celebriteter får förmodligen snart utökas med Seventh Crystal. Det moderna melodiösa rockbandet har de senaste två åren hunnit skaffa sig en internationell publik och följer nu upp det av både kritiker och fans mycket uppskattade debutalbumet ”Delirium” (2021) med sin andra giv ”Wonderland”, en skiva som enligt bandet har en starkare och tydligare identitet än debuten.

Hej och välkomna tillbaka till Rocknytt. Ni släppte precis er andra platta ”Wonderland” som firades med en livestream i fredags och en akustisk spelning på restaurang 2112 i Göteborg i lördags. Hur upplever ni responsen på det nya materialet såhär långt?

Emil: Väldigt positivt. Det känns som att folk gillar det och det har fått en lite mer naturlig spridning den här gången. Folk delar det online. Recensionerna har varit bra, det har varit lite blandad respons, men det känns gött att det skaver lite också. Man kan ju inte pleasa alla.

Ja, jag blir personligen oftast mer nyfiken om kritiken är lite blandad…

Anton: Vi känner att den här skivan har en starkare identitet jämfört med förra plattan. Ju starkare identitet något har, desto mer naturligt är det att det får blandade recensioner. En tydligare identitet är ju något som vissa tycker om och andra inte. I slutändan handlar det ju om vad våra fans och de som upptäcker oss tycker mer än en, ursäkta uttrycket, expertpanel.

I flera recensioner jag läst hyllas ”Wonderland” med positiva omdömen, höga betyg och beskrivningar om att det är en positiv utveckling som har skett sedan debutskivan ”Delirium”. Hur är er inställning till kritik? Går ni igång om ni får en dålig recension, eller bryr ni er inte så mycket?

Emil: Lite blandat. Det beror lite på om en recension är välgrundad eller tagen för mycket ur luften, om den är för personlig eller så. Samtidigt, nja, någonstans släpper vi musiken för att vi är nöjda och känner att det här är bra. Vi skulle aldrig släppa något som är piss. Är vi nöjda så räcker det oftast för oss.

Olof: När vi får en dålig recension så kan jag gilla det, för då är det något som sticker lite och det kan vara bra.

Anton: Nu när skivan bara är några dagar gammal blir det som ens nyfödda bebis. Jag kan bli svinsur när jag läser en recension och någon tycker att något är dåligt, men det
rinner av mig ganska fort. Jag reagerar men jag vet ju vad jag tycker när jag lyssnar på
plattan, det påverkar inte min egen åsikt. Och min egen åsikt är ju att det är för jävla bra!

Emil: Alla är trettio pluss, hade man varit arton och fått en dålig recension hade man kanske tagit det mer personligt och blivit lite ledsen. Vi kan köpa det, på samma sätt som att man själv inte köper viss sorts musik.

Seventh Crystal – livet i underlandet 1
Seventh Crystal Releaseparty 2112

Det var meningen att ni skulle supportat Treat på Valand i lördags, en spelning som flyttats till i höst. Hur ser resten av 2023 ut när det gäller spelningar?

Emil: Vi ska till Pub Anchor (Stockholm) 27/4, sedan har vi inte så mycket mer förutom Indoor Summer i Hamburg i början av september.

Anton: Det har varit ett gäng spelningar som inte har annonserats eftersom de antingen
ställts in eller har flyttats fram. Dessa kommer att tillkännages lite längre fram i år. Det är
fortfarande en konstig scen efter corona. Ställen är fortfarande fullbokade. Sista året med corona ställdes inget in utan allt sköts istället upp, så det är fortfarande en slempropp av band som har väntat. Så i och med att vi är en relativt oetablerad akt får vi stå i kön, precis som alla andra. Det fanns en mer tydlig optimism innan corona som nu har försvunnit lite på grund av vad jag gissar är ekonomiska förutsättningar. Arrangörer och bokare är lite mer restriktiva till att ta risker nu kontra innan.

Emil: Vi hoppas ju såklart på att snart få komma ut och lira, men det får komma när det kommer. Vi är inte oroliga att inte få gig.

Olof: Vi är ju säkra på vår musik och hur vi framför den live.

Anton: Vi släppte ju en platta mitt under pandemin så vi är hur redo som helst att komma ut och spela. Det är en ny situation nu. Innan pandemin visste man att om man är från Göteborg så har du vissa bestämda scener och vissa personer du alltid kommer i kontakt med. Nu är det lite mer outforskat så man försöker hitta nya riktningar. För oss gällande akustiska spelningar kan ju handla om att få komma ut och spela på ställen vi normalt sätt inte skulle spelat på. Finns det inte scener för banden så får banden hitta egna scener och egna lösningar. Vi är övertygade om att vi har folk som vill se oss, det ser vi inte minst på våra sociala medier dagligen.

Om ni skulle försöka sammanfatta hur nya skivan ”Wonderland” skiljer sig mot ert debutalbum ”Delirium” med några väl valda ord…

Emil: Framförallt identitet. Efter de här åren av att ha skrivit och repat tillsammans har vi gjort något som känns som oss. Nu kommer det låta väldigt mycket som oss och inte något annat.

Anton: Jag skulle vilja vara lite djärv och säga att den här plattan låter Seventh Crystal,
det gjorde inte den förra på samma sätt. På denna plattan blev vi ett band som gjorde musiken tillsammans. Kristian kallas av någon anledning ofta för envåldshärskare i artiklar och intervjuer. Det stämmer inte. Så sluta skriv det, haha! Han är en fantastisk låtskrivare men så långt ifrån en envåldshärskare man kan komma. Han vill att alla skall färga musiken med sin egen stil och sina egna influenser.

Emil: Vårt fokus på låtar och att bygga starka melodier har alltid funnits, men är ännu tydligare på ”Wonderland”.

Ni satsar stort på videos, vilket har visat sig vara framgångsrikt. Som exempel kan nämnas att er video för ”Higher Ground” nådde över 100 000 visningar på mindre än en vecka efter att den släpptes. Hur viktigt tycker ni det är med videos idag?

Emil: Youtube och sociala medier är jätteviktigt att synas i för att förstärka produkten. Kärnan är självklart att göra bra musik, men det blir ytterligare ett medel till att förstärka och förmedla. Redan nu diskuterar vi hur vi ska paketera nästa platta. Det är ett enormt arbete bakom våra videos.

Anton: Eftersom vi inte har kunnat spela på flera år så blir det än viktigare att kunna visa upp det via videos. I vanliga fall kanske inte performance videos är det man tycker är viktigast, men det har ju inte funnits någon scen för oss att stå på så då har vi fått skapa en med hjälp av Patric Ullaeus och Max Fredrik Fjeldmose Zachrisson.

På tal om Patric Ullaeus så är han ju en av våra mest flitigt anlitade musikvideoregissörer för hårdrock och metal. Hur kom ni i kontakt med honom och var han ett självklart val?

Anton: Vi skulle ha jobbat med en annan firma men då kom corona. Som hårdrockare uppvuxen i Partille så har man sett Patrics verk med In Flames och andra stora band så han var ett självklart val. Det var en ren chansning att maila honom. Vi är ju jävla nobodys så det hamnar väl direkt i skräpkorgen tänkte vi, men han svarade direkt och har hjälpt oss otroligt mycket och varit en riktig stjärna. Vi har haft jättetur med båda våra videoregissörer. Patric är fantastisk och har en erfarenhet få andra kan mäta sig med, men vi har även Max nere i Schweiz som är en jäkla stjärna. Om Patric är Zlatan så är Max Mbappé. Patric har en jäkla erfarenhet och Max är otroligt duktig,

När ni gått av scenen, vad hoppas ni publiken får med sig efter en spelning med Seventh Crystal?

Emil: Anledningen till att vi fortfarande trevar efter den där tonårsdrömmen är för att man vill återuppleva det man upplevde som ung. Just att väcka den typen av inspiration som man såg hos andra artister, samhörighet och en slags tillflykt. Kan man uppnå känslan hos publiken att nu har jag lämnat den riktiga världen och är på den här platsen ett tag och har det jävligt gött, så har vi lyckats. Samhörighet, tillflykt och inspiration.

Slutligen, vad vill ni rekommendera till Rocknytts läsare, förutom att lyssna på ”Wonderland” såklart!

Emil och Olof: ”Last Of Us”, en serie på HBO. Den slår starkt efter pandemin.

Olof: Läs innan du går och lägger dig, det är fanimig gött. Jag har inte gjort det på säkert tio år, men nu har jag börjat göra det.

Seventh Crystal är:
Kristian Fyhr – Sång
Johan Älvsång – Keyboard, kör
Emil Dornerus – Gitarr, kör
Gustav Linde – Gitarr, kör
Olof Gadd – Bas, kör
Anton Roos – Trummor, percussion

Seventh Crystal – livet i underlandet 2
Seventh Crystal Wonderland

Seventh Crystal är aktuella med sitt andra album “Wonderland” som släpptes via Frontiers Records 10/3!

FÖLJ ROCKNYTT 2023 – Den bästa spellistan på Spotify för dig som vill upptäcka ny musik. Här får du det senaste inom Rock, Hårdrock, AOR och Metal. Spellistan har över 4000 följare och uppdateras flera gånger i veckan!

VECKANS TOPPNYHETER
VECKANS TOPPVIDEOS
Rocknytt

Tipsa oss om nyheter



ROCKNYTT_LOGGA_2022

SÖK PÅ ROCKNYTT

Mange Byström

Mange Byström

WEBB/SOCIALA MEDIER