VECKANS TOPPNYHETER
VECKANS MEST DELADE
FLER ARTIKLAR
dynazty-renatus-2014-480

LÅT FÖR LÅT: Dynazty – Renatus

0 Shares

dynazty-renatus-2014-480

Dynazty släpper i slutet av denna vecka sitt nya album “Renatus” på Spinefarm records som är ett bra bevis på att hårdrocken fortsätter att utvecklas i vårt land. För att vi ska förstå vad som komma skall så har bandet varit högst generösa med att beskriva varje låt på plattan. Så vill du veta vad “Gong Bass Theory” är så föreslår jag att du fortsätter läsa förklaringen som gavs till Rocknytts Mårten Cederberg.

CROSS THE LINE
Nils: Det här är en låt som genomgick många förvandlingar innan den blev klar. Låten kändes tidigt som en potentiell öppningslåt för hela plattan och jag minns särskilt hur lyrisk Georg blev när han hörde den för första gången, haha. Texten handlar om att ta ett obevekligt kliv framåt och att inse att det inte är den riktning du väljer att gå i som är det viktiga utan klivet i sig.
Love: En låt där alla delar har bytts ut eftersom förutom verserna som varit med från början. Jag och Nils provade minst tio olika refränger innan det kändes hundra. Och precis när allt var klart tyckte jag inte det gamla riffet passade så det var till att göra ett nytt. En av mina favvolåtar. Egentligen ett under att vi inte skrotade denna låt då det kändes som om den aldrig skulle bli klar. Men jag är glad att vi inte gav upp på den!
Georg: Yeah!!! Arrangemanget i denna låt är enligt mig ett typexempel på perfektion.


STARLIGHT
Nils: Jag minns att jag gled förbi Mickes lya där han och Love satt med bärs i handen och verkade osedvanligt nöjda. Dom spelade upp en låt som dom jobbat med hela dagen som jag tyckte lät kanon direkt. När jag sen satte mig ner hemma för att testa lite melodier och text så gick det nästan lite för lätt. Så grundskissen blev klar jävligt fort. Texten handlar som sagt om människor som har våld som sin enda ledstjärna i livet. Citatet i början av låten står ingen mindre än Hannibal Lector för.
Micke: Den här låten kändes super redan i första utkastet, utan melodi. Efter att vi analyserat sönder riffet tills det satt så drack vi x antal öl och kände oss nöjda
Love: En låt där i princip allt satt allt eftersom det skapades, kändes som en potentiell singel direkt. Sen är det ju så att det tog 3 månader från första utkast tills allting var finslipat! Kan vara en av de låtarna vi analyserat varje microsekund hårdast på någonsin!
Georg: En av grundpelarna i utvecklingen av min ”gong bass theory” (att spela dubbelkagge med en pedal). Trots att den är hyfsat rak tog denna låt längst tid för mig att få till på trummor. Det är ett konstant mangel av sextondelar i paradiddelform som min fot fick slita ganska hårt med innan det var dags att gå in i studion.

DAWN OF YOUR CREATION
Nils: Den första låt som skrevs till plattan! Vi testade denna på en turné vi gjorde tillsammans med Sabaton och Raubtier och den mottogs väl av publiken. Det gav oss mersmak! Texten handlar om att inse att det aldrig är försent att vända ett destruktivt leverne. Titeln anspelar på att du alltid befinner dej i gryningen av din egen skapelse.. Blabla, haha.
Love: Första låten som blev klar till Renatus och även den låt som i tidigt demostadie banade väg för vårt nya sound. Det tog ett jävla tag att skriva den just kanske med tanke på det. Vi körde den på Sabatonturnén i slutet på 2012 och folk verkade få feeling av den. Då den började skrivas drygt ett år innan vi gick in i studion för att spela in den så känns det inte längre som en “ny” låt!
Georg: Låten som för mig innebar att vi gick in i en ny era. Jag tycker fortfarande den är lika bra som när den precis var skriven. Den har allt – twin guitar-solo, grymma melodier, tyngd, snabbhet, brutala chops… En favvo.

THE NORTHERN END
Nils: En av mina personliga favoriter! Det fanns från början ett orkestralt tema till den här låten som inspirerade hela melodibygget och lyriken. Det passade inte in alls i låten och därför togs det bort, men det satte i alla fall igång en vibb. Texten handlar i enkla drag om att mot sin vilja vara borta och på ett eller annat sätt ta sig hem.
Micke: Helt klart har vi tänkt storslaget med den här låten. Tog en jävla tid att få ihop kompet. Vi gjorde det lite för komplext från början tror jag. Temaslingan som går i början var egentligen en testsynth som tog över mer och mer med tiden. Till slut blev det även refrängmelodin!
Love: En låt där “delete – gör om från början”-knepet användes en hel del. Den byggdes upp långsamt men blev riktigt fet! Lite av en mastodontlåt kanske man skulle kunna beskriva den som.
Georg: En mäktig låt som bryter av lite stilmässigt. Jämfört med övriga låtar på skivan är denna trummässigt verkligen smooth sailing så jag hoppas vi kan lägga den nånstans i mitten av vårt liveset så hjärtat får en chans att lugna ner sig.

INCARNATION
Nils: En annan låt som blev klar relativt fort. Det är en vanlig klyscha men i all ärlighet tog inte refräng melodin mer än fem minuter att skriva. Texten handlar om att förvandla ”ord till verkstad” och hur dagens politiska landskap försummar viktiga idealfrågor till förmån för egna agendor.
Love: Till skillnad från vad Nils säger om refrängmelodin så kan jag säga att det säkert tog minst 100 timmar att skriva kompet och alla arrangemang på denna låt. “More is more” stämmer nog ganska bra för de flesta låtar på denna skiva, men kanske lite extra just på den här. Det akustiska introt skrevs från början på piano vilket gav mig rejält med gråa hår när jag skulle till att plocka ut det på gitarr.
Georg: När Love visade mig demon av denna låt blev jag chockad över rytmiken i riffet, det är ingen lek… Väldigt aggressivt kompande kombinerat med vackra melodier.

RUN AMOK
Nils: Tanken var att få till en sorts “upp till kamp, ta till vapen och plundra”-feeling i refrängen. Jonas Kjellgren som spelade in och mixade plattan tyckte att melodierna i verserna lät ”ryska” så frågan om vi lyckades kvarstår, haha.
Micke: Jag kommer ihåg att versen var det sista som kom in bilden. Riktigt svårt att hitta något med rätt feeling. Men det blev kanon till slut! Skönt driv.. En av mina favoriter helt klart.
Love: Grovskissen gjordes snabbt över några öl, refrängen kom till kort därpå men sen körde det fast vid versen. Det kan vara riktigt knivigt när man har ett riff samt en refräng man gillar och sen försöka passa in en bra vers som knyter samman de båda.

UNHOLY DETERRENT 
Nils: En av mina favoriter prestationsmässigt. Mycket extremsång vilket jag givetvis diggar, hehe. Jag jobbade mycket på att få till en rytm till sångmelodierna i verserna som om vartannat både jobbade mot och med rytmerna i instrumentsektionen. Texten handlar om utvecklandet av atombomben och konsekvenserna användandet skulle få på världen.
Love: Enligt mig en av de råare/hårdare låtarna på skivan. Jobbig låt att spela på gura. Tanken med denna var att ha mestadels fokus på rytmik vilket jag tror framgår ganska väl! Varningssirenen man hör innan solopartiet är en sampling av “hesa-Fredrik” – Sveriges krigslarm som man hör varje första måndag var tredje månad här i Sverige.
Georg: Kanske den rytmiskt mest brutala låten, vilket också gör den extremt kul att spela! I mittenpartiet går jag tillbaka lite till de gamla ”Bring the thunder” rötterna med rideklockespelet, fast x10 ungefär.

SUNRISE IN HELL
Nils: Denna var också en av dom allra första låtarna som skrevs till plattan. Textmässigt handlar den om hur vårt västerländska leverne kommer att leda till att denna planet snart är obeboelig. Och hur motviljan från mäktiga människor att erkänna detta problem hindrar medvetande och förändring.
Love: Låt nr 2 som skrevs till skivan. Kanske en av få Dynazty-traditioner som följt med även på denna platta – den obligatoriska shuffeln! En låt som började byggas kring “maskinljudsloopen” som ligger på “Raise your hands” från förra skivan. Därav exakt samma tempo! Däremot finns det inte många likheter mellan dessa två låtar då sistnämnda är mer av en partydänga medans Sunrise in hHell har en betydligt mörkare feeling.

SALVATION
Nils: Melodin i början hamnade i mitt huvud när jag körde bil en dag. Jag var tvungen att stanna bilen i vägkanten och spela in melodin på min telefon innan jag glömde bort den, haha. Texten handlar om att försonas med livets slut.
Love: Längsta låten vi någonsin gjort! Vi började bygga upp låten kring den lite folkmusikaktiga slingan Nils hade kommit på. Sen körde vi bara vidare.
Georg: Ett långt epos som får mig att känna äventyrliga vibbar. Haha.. Låtens struktur öppnar upp för mycket utfyllnad av långa fills, vilket är helt okej för mig.

A DIVINE COMEDY
Nils: Den sista låten som skrevs till plattan och en som vi inte riktigt visste hur den skulle bli innan vi spelade in den.
Micke: Ett av de coolaste riffen på plattan tycker jag. Lite annorlunda feeling i den här låten, om man jämför med resten av plattan, vilket är kul. Också kul att Peter Tägtgren lånade ut sin röst på första versen!
Love: En låt som var timmar ifrån att inte komma med på skivan. Jag och Micke hade gjort riffet typ ett halvår tidigare och det låg och dammade på hyllan fram tills några veckor innan vi skulle in i studion. Peter Tägtgren sjunger första versen, vilket är kanon.

{youtube}2hjJJGsehfg{/youtube}

RELATERADE ARTIKLAR
SENASTE NYHETERNA
VECKANS TOPPVIDEOS
ALLA NYHETER
Rocknytt
Ron Dahlgren

Ron Dahlgren

CHEFREDAKTÖR

Nina Dahlgren

Nina Dahlgren

ANNONSANSVARIG

Mange Byström

Mange Byström

WEBB/SOCIALA MEDIER

Tipsa oss om nyheter