Glöm inte att rösta på Rocknytt Topp 20 - Avslutas Lördagen den 24/4 kl 18.00
Rösta på Rocknytt Topp 20 här »
VECKANS TOPPNYHETER
MEST DELAT I VECKAN
FLER ARTIKLAR
behemoth band logo 2012

“Nergal” från Behemoth – ”The Satanist är black metal-versionen av David Bowies senaste album”

46 Shares

behemoth-band-logo-2012
Black metal är inte enbart en del av undergroundscenen längre – det är polska Behemoth ett levande bevis på. Rocknytts Sofia Bergström träffade Behemoths frontman Adam ”Nergal” Darski innan bandets spelning på Tyrol i Stockholm den 25:e februari för att bland annat diskutera framgångarna med det senaste albumet ”The Satanist”. Vad tror Nergal ligger bakom alla hyllande recensioner, topplaceringar på försäljningslistor världen över och slutsålda konserter?

 

Sist vi sågs var i augusti förra året på Getaway rock festival i Gävle då jag intervjuade dig om ”The Satanist”, Behemoths senaste platta som då inte hade hunnit släppas. Jag minns att du sa att du förväntade dig att ”The Satanist” skulle skapa rubriker i ditt hemland Polen. Blev responsen som du hade tänkt dig?

Jag vet inte. Men med tanke på rättegångarna (2007 anklagades Adam Darski för hädelse efter att ha rivit sönder en Bibel på scenen, red. anm.) så har effekten varit den motsatta. Domen fälldes till min fördel och jag friades från åtalen. Kanske var det ett gott omen. Uppenbarligen bryr jag mig inte ett dugg om mottagandet av albumet. ”The Satanist” är vad jag ville skapa. Det är coolt om folk gillar den, men det är också coolt om folk inte gillar den.



 

Hur känns det att rättegångstvisten, som har pågått i cirka sex år, äntligen har upplösts?

Jag är lättad och väldigt glad. Men domen handlar inte enbart om mig. Jag representerar människor som ställs inför samma problem eller kommer att hamna i liknande situationer. intervju-nergalFrån och med nu finns det en så kallad Nergal-klausul; när liknande saker inträffar kommer man att jämföra med mig och mitt fall. Eftersom jag inte fälldes kommer det att bli svårt att fälla andra artister och personer som lever ut sin frihet – precis som jag gjorde. Domen öppnar många möjligheter helt enkelt.

 

”The Satanist” hamnade på plats nummer 34 på den amerikanska Billboardlistan och blev även den mest sålda skivan i Polen. Förväntade du dig dessa framgångar?

 

Jag förväntade mig absolut inte att den skulle göra bättre ifrån sig än ”Evangelion”, som hamnade på plats 56 om jag minns rätt. I USA ska en platta egentligen inte sälja om man inte turnerar där borta. Tänk dig hur mycket mer ”The Satanist” skulle ha sålt om vi faktiskt hade turnerat där. Så det gör mig extra glad.

{youtube}SnTL1L8a6YI{/youtube}

Uppenbarligen är Behemoth inte längre en undergroundakt. Varför tror du att samhället  har börjat uppskatta er musik?

 

Jag har inte en jävla aning. I slutändan uppskattar folk musiker som är genuina och ärliga – oavsett om det är black metal eller countrymusik. Om de upptäcker ett album som verkar vara ärligt så köper de det. Och ingen kan förneka ärligheten i Behemoths budskap, vilket känns fantastiskt. Det känns verkligen frigörande att äntligen kunna skapa musik som kommer långt inifrån och som folk verkar vilja se live. Jag älskar det. Behemoth är ett fenomen när jag tänker efter. Och varje dag är jag tacksam över att jag gör det jag gör. Jag är väldigt, väldigt tacksam.

 

Precis som du nämnde är ”The Satanist” slutresultatet av bandets ärlighet. Jag har läst ett flertal intervjuer där du beskriver den senaste plattan som ett ”I don’t give a fuck”-album. Vad gav dig modet att inte bry dig ett skit om andra och tillåta dig själv att vara ärlig?

 

Jag tror att det är mina livserfarenheter (Adam Darski fick diagnosen leukemi under 2010, red. anm.). Det fick mig att tänka: ”Fan, tänk om morgondagen är min sista dag på jorden. Då ska jag bannemig mjölka ur allt vad jag har och inte kompromissa om något.” Jag var betydligt mer reserverad förut, före jag fick cancer det vill säga. Cancern är den största förändringen jag någonsin gått igenom. Så den här gången, när jag började skriva material, så kändes det helt naturligt att göra exakt som jag ville.

 

Albumet har blivit extremt kritikerrosat i musiktidningar världen över. Hur känns det att både fans och kritiker uppskattar all möda som du har lagt ned?

 

Det är ett tecken på succé – definitivt. Det här är det första albumet som jag verkligen inte bryr mig om folk gillar eller inte. Missförstå mig inte; jag vill inte framstå som arrogant. Men eftersom att jag är skaparen bakom detta verk är det jag, och enbart jag, som behöver känna sig fullbordad och nöjd med slutresultatet. Sedan har jag ingen kontroll över vad som sker. Jag gör min skit. Blir jag nöjd för jag det vidare till andra och sen är det upp till dem att avgöra om de gillar det eller inte. Jag vill inte kontrollera människors musiksmak. Jag är den sista personen på planeten som skulle försöka spekulera i vad folk gillar och vill ha och sedan utgå från det. Att få axeln klappad och bli omtyckt är inte anledningen till att jag blev musiker. Jag valde denna yrkesbana för att jag har ett extremt behov av att frigöra mig själv på ett radikalt sätt. Och nu verkar det uppskattas. Under de föregående skivsläppen tycktes folk vara mer skeptiska till mitt material.

 

Jag läste en intervju med bandets basist Orion (SF Media, red. anm.) där han sade att ni lyssnade mer på varandra den här gången under själva skrivprocessen, till skillnad från tidigare. Hade de resterande bandmedlemmarna en större inverkan på materialet den här gången?

 

Jag försökte att vara så demokratisk som möjligt, vilket är svårt eftersom jag är väldigt egocentrisk.  Jag var betydligt mer flexibel den här gången och jag tillät de andra att vara mer involverade i skrivprocessen. Dessutom vill jag att de andra i bandet ska göra fler intervjuer hädanefter. Jag vill att de ska säga vad de tycker och tänker.

{youtube}yosDDDAmE2g{/youtube}

Angående materialet på ”The Satanist”. Personligen tycker jag att det är ett mångfacetterat album med influenser från många olika musikgenres; inte bara blastbeats rakt igenom som vissa andra blackmetal-band. Exempelvis kan man höra klassiska hårdrocksriff i ”Messe noir”, en medryckande refränghook i ”Ora Pro Nobis Lucifer” och death metal-influenser i ”Amen”. Kan du nämna några tydliga influenser som påverkade ditt låtskrivande?

 

Jag har lyssnat mycket på David Bowies senaste album ”The Next day”. Faktum är att jag tycker att ”The Satanist” är black metal-versionen av den plattan. Den är väldigt organisk, så när det var dags att börja skriva nytt material försökte jag få det att låta lika realistiskt som David Bowie-plattan, men på mitt eget sätt förstås. Det är inte som att jag lyssnar på ett band, till exempel Mayhem, och sedan kopierar och klistrar in. Jag arbetar inte så.

 

Sofia Bergström

“Proppens” liverecension av spelningen på Tyrol finns att läsa här!

46 Shares
Ron Dahlgren

Ron Dahlgren

Chefredaktör och grundare av Rocknytt
RELATERADE ARTIKLAR
VECKANS TOPPVIDEOS
ALLA NYHETER
Rocknytt
Ron Dahlgren

Ron Dahlgren

CHEFREDAKTÖR

Nina Dahlgren

Nina Dahlgren

ANNONSANSVARIG

Mange Byström

Mange Byström

WEBB/SOCIALA MEDIER

Tipsa oss om nyheter