LIVERECENSIONER SRF
POPULÄRA LIVERECENSIONER SRF
INTERVJUER SRF

Inför Sweden Rock 2022: Intervju med Orange Goblin

Rocknytts intervjuserie “Inför Sweden Rock 2022” fortsätter och festivalen närmar sig med stormsteg. Nästa band ut är Orange Goblin, som Rocknytts Andreas Östlund fick chansen att ställa några frågor till bandets sångare Ben Ward.

Stonerpionjärer med en fot i doom metal och en rejäl dos spacerock på det. Orange Goblin har under mer än 20 år och på nio album hållit fast vid det koncept som deras fans känner och älskar. Så är bandet också en stabil enhet vars samtliga fyra medlemmar varit med sedan starten 1995. Därtill ogillar Orange Goblin överproduktion och strävar efter att behålla råheten i sitt sound, som framgår av deras senaste album “The wolf bites back” (2018).

Har ni spelat på Sweden Rock tidigare, och vad har ni förförväntningar inför festivalen?

Annons:

Orange Goblin spelade där 2013 tycker jag och det var en fantastisk festival med en grym blandning av extrem metal och klassisk rock som gjorde att det alltid finns något för alla. Vi hade en fantastisk tid då och en hel del förändringar har skett i vårt läger sedan dess, men vi är säkra på att årets Sweden Rock kommer att bli lika bra som första gången, om inte bättre!

Några akter som ni själva kommer passa på att se när ni ändå är på plats?

Vi kommer inte ha så mycket tid på oss eftersom vi ska spela på Into The Grave Festival i Nederländerna nästa dag, men jag hoppas kunna fånga lite Opeth, The Hellacopters och Mercyful Fate. Tyvärr så spelar vi samtidigt som Saxon som är goda vänner till oss så jag är besviken över att inte kunna se dem.

Hur är det att spela på festival, i jämförelse med klubb eller arena?

Det är toppen! Uppenbarligen kan det finnas folk där som ser dig för första gången och med så många närvarande är det ett bra sätt att vinna nya fans. Jag älskar att spela klubbshower men de är vanligtvis redan fans av bandet så jag gillar utmaningen att vinna folk på festivaler och utnyttja de större scenerna fullt ut.

Förutom Sweden Rock, vad händer mer sommaren 2022?

Vi har ett mycket hektiskt år med festivaler. Vi har redan spelat 3 Desertfest-shower i London, New York och Berlin och efter Sweden Rock har vi även Into The Grave (NL), Black Deer Festival (UK), Uprising Festival (UK), Hellfest (FR), Rock Fest Barcelona (ES) ), Metaldays Festival (SL), Steelhouse (UK), PALP Festival (CH), Motocultor Fest (FR) och fler shower i Storbritannien så vi är ett upptaget band i år!

Bästa livebandet genom tiderna?

Min första erfarenhet av att se ett liveband på TV:n och sitta upp och lägga märke till var Queen på Live Aid 1985 så jag kommer att följa med Queen. Freddie Mercury var en fantastisk frontman och bandet var fantastiskt live. Men det är en svår fråga eftersom det finns så många fantastiska liveband, Iron Maiden, Metallica, Slayer, Black Sabbath, Judas Priest, AC/DC, Scorpions och Motorhead var alltid fantastiska när jag såg dem.

Någon festival som står på önskelistan, förutom SRF då?

Vi har haft mycket tur i vår karriär och spelat i stort sett alla de största festivalerna, särskilt i Europa, så nu är det som att vi går tillbaka och gör dem alla igen. Jag skulle vilja göra Wacken Open Air igen en dag.

Vad kännetecknar en bra festival?

En stor, vänlig entusiastisk publik och bra organisation. Speciellt ur bandets synvinkel. Det är bra att veta att Sweden Rock är väldigt välorganiserat och bandet kommer att tas om hand och vi är säkra på att publiken där kommer att välkomna oss!

Stort tack, vi syns på SRF!

Orange Goblin spelar på Silja Stage, Fredag 10 Juni, 19:00

Sweden Rock Festival äger rum i Norje, utanför Sölvesborg mellan den 8-11 juni. Klara band är Guns N’ Roses, Volbeat, In Flames, Nightwish, Mercyful Fate, Megadeth, Within Temptation, Accept, Saxon, Social Distortion, Dropkick Murphys, The Hellacopters, Opeth, Night Ranger, D-A-D, 10CC, Honeymoon Suite, Lee Aaron, Kingdom Come, Ten Years After, Saga, Praying Mantis, Walter Trout, Devin Townsend, Clawfinger, Hardcore Superstar, Raubtier, Amaranthe, Sonata Arctica, Kvelertak, Michael Monroe, Evergrey, Alestorm, Sodom, Nashville Pussy, Bombus, Witchcraft, Eluveitie, Orange Goblin, Freedom Call, Kadavar, Hällas, Victory, Rage, Ross The Boss, Eclipse, Satan Takes A Holiday, Bonafide, Grave, The Halo Effect, Belphegor, Nationalteaterns Rockorkester, Nestor, Eleine, VA Rocks, Månegarm, Narnia, Bomber, Magic Pie, Nile, Tiamat, Dirty Honey, Eric Gales och många fler.

TOPPLISTAN SRF-NYHETER
FESTIVALNYHETER
VECKANS MEST DELADE