LIVERECENSIONER SRF
POPULÄRA LIVERECENSIONER SRF
INTERVJUER SRF

Inför Sweden Rock 2022: Intervju med Praying Mantis

Årets upplaga av Sweden Rock Festival närmar sig med stormsteg och vi laddar upp med intervjuer med banden som spelar. Nästa band ut är Praying Mantis där Rocknytts Mattias Högström fått ställa några frågor till bandets gitarrist och grundare, Tino Troy.

Efter den klassiska debuten “Time tells no lies” (1981) hände det just inget mer för Praying Mantis. Men NWOBHM:s okrönta mästare inom melodisk rock återvände 1990 och har undan för undan blivit ett alltmer aktat namn bland AOR-entusiaster. Frågan är rentav om inte Praying Mantis bästa tid är nu, eller mer bestämt sedan John Cuijpers tog plats bakom micken 2013. Bandets tre senaste album “Legacy” (2015), “Gravity” (2018) och Katharsis (2022) har i varje fall fått översvallande positiv respons.

Hej och välkomna tillbaka till Sweden Rock Festival.

Hej och tack för att vi äntligen får komma tillbaka.

Det är tolv är sedan ni senast spelade här. Vad har ni för förväntningar på årets festival?

Det handlar nog mer om vad festivalen kan förvänta sig av oss. Vi har släppt tre album med en ny lineup sedan vårt förra framträdande på SRF och siktar på att verkligen göra ett bra intryck. Jag är faktiskt förvånad över att vi inte har kommit tillbaka tidigare då vi har en stark fanbas i Sverige. Jag kan garantera er att det inte är så att vi inte har försökt få komma tillbaka. Vi har mer eller mindre stått och sparkat på festivalens dörr de senaste 4-5 åren! Hur som helst så har Praying Mantis blivit ett par klasser bättre sedan 2010 så vi ser verkligen fram mot att möta våra svenska fans igen.

Festivalen blev ju som vi alla vet inställd 2020 och 2021. Vad har ni gjort under tiden?

Som du förmodligen har hört så spelade vi in och släppte vår nya skiva KATHARSIS så vi kommer att spela en del låtar från den.

Jag gissar att ni verkligen ser fram mot att spela på festivalen i år.

Ja efter två inställda år ser vi fram mot det enormt mycket. Med tanke på att vi hunnit få ut en ny skiva i år så blir det jättebra trots allt elände de senaste åren. Vi kommer väl förberedda och uppvärmda efter en liten miniturné i Spanien och Portugal nu i slutet av maj.

Vad har ni för planer för bandet inom den närmsta framtiden?

Vi har några spelningar i Europa och sedan en turné i Storbritannien inplanerad i höst. 2023 är det 50-årsjubileum sedan Praying Mantis föddes…. Wow!!! Vi håller på att bokar in spelningar för att fira detta jubileum och kommer att hålla på med detta så länge vi kan.

Vad kan publiken förvänta sig av er spelning? Mest nya låtar eller blir det en hel del gamla örhängen?

Haha! Jag svarade ju mer eller mindre på det här ovanför men vi kommer att fokusera på nyare låtar från den nuvarande lineupen. Givetvis kommer vi även, att som du säger, spela en del gamla örhängen också. Eftersom det är en festivalspelning har vi ont om tid så vi kan ju inte spela allt vi vill men vi kommer göra allt för att alla ska bli nöjda.

Vilken av era låtar tycker du är roligast att spela live och varför?

Wow…det är en svår fråga att besvara men jag skulle säga att ’Children Of The Earth’ alltid får fansen att sjunga med så högt de kan. Vi skulle kunna tillägna låten till Greta Thunberg då den handlar om något som verkligen är vad hon kämpar för. Den skrevs redan 1981 och var vårt sätt att säga vad vi tyckte om jordens tillstånd redan då. Kanske kan vi vinna över henne till att bli ett fan och så kan hon få “The Children Of The Earth” att börja gilla oss gamla rockdinosaurier.

Till sist. Varför skulle det vara dumt att missa er spelning?

För mig eller fansen?? Haha! För det första… På grund av allt jag nämnt i denna intervju. För det andra så kommer vi att gå runt och se till att träffa fansen och dela en öl eller fem med dem och det kan sluta hur som helst. Jag kan rekommendera att ni tittar på en intervju med Crank It Up vi gjorde på festivalen 2010. Den kommer med en “Parental Guidance” varning och de ser den på egen risk. Haha!

Tack för att du tog dig tid att svara på frågorna. Vi ses i Norje!

Tack. Vi ser verkligen fram mot festivalen. Vi ses där.

Praying Mantis spelar fredag den 10 juni kl. 21.00 på Rockklassiker Stage.

Sweden Rock Festival äger rum i Norje, utanför Sölvesborg mellan den 8-11 juni. Klara band är Guns N’ Roses, Volbeat, In Flames, Nightwish, Mercyful Fate, Megadeth, Within Temptation, Accept, Saxon, Social Distortion, Dropkick Murphys, The Hellacopters, Opeth, Night Ranger, D-A-D, 10CC, Honeymoon Suite, Lee Aaron, Kingdom Come, Ten Years After, Saga, Praying Mantis, Walter Trout, Devin Townsend, Clawfinger, Hardcore Superstar, Raubtier, Amaranthe, Sonata Arctica, Kvelertak, Michael Monroe, Evergrey, Alestorm, Sodom, Nashville Pussy, Bombus, Witchcraft, Eluveitie, Orange Goblin, Freedom Call, Kadavar, Hällas, Victory, Rage, Ross The Boss, Eclipse, Satan Takes A Holiday, Bonafide, Grave, The Halo Effect, Belphegor, Nationalteaterns Rockorkester, Nestor, Eleine, VA Rocks, Månegarm, Narnia, Bomber, Magic Pie, Nile, Tiamat, Dirty Honey, Eric Gales och många fler.

TOPPLISTAN SRF-NYHETER
FESTIVALNYHETER
VECKANS MEST DELADE