LIVERECENSIONER SRF
POPULÄRA LIVERECENSIONER SRF
INTERVJUER SRF

Inför Sweden Rock 2022: Intervju med Månegarm

Årets upplaga av Sweden Rock Festival närmar sig med stormsteg och vi laddar upp med intervjuer med banden som spelar. Nästa band på tur är svenska Månegarm där Rocknytts Effie Trikili fått ställa några frågor till bandets sångare och basist Erik Grawsiö.

Månegarm, som bildades 1995, hör till pionjärerna inom avdelningen folk metal med texter på modersmålet, i deras fall svenska. Deras tidiga katalog, som kanske kulminerade på “Vredens tid” (2005), är genreklassiker som hyllas även av black metal-fans. Efter en period av medlemsbyten och musikaliska experiment som inte alla fans uppskattat har Månegarm nu åter en stabil sättning och nionde albumet “Fornaldarsagor” (2019) har befäst deras ställning som svenska viking metal-titaner.

Välkomna till årets upplaga av Sweden Rock Festival. Hur känns det att spela på Sveriges största rockfestival?
– Tjena! Det känns helt fantastiskt!. Jag har själv varit besökare många gånger och nog har man drömt om att någon gång få stå på en av dessa scener. Att nu äntligen få göra det känns kanon!

Annons:

Ni släppte er tionde skiva “Yngligaättens Öde” ganska nyligen och ni har fått fina recensioner på den. Vad hade ni för förväntningar på skivsläppet?
– Det har i stort sett bara varit toppen-recensioner. Sweden Rock Magazine var faktiskt snålast med 6/10 haha men annars har det varit mest 8/10 och uppåt. Men man ska försöka att inte lägga så himla stor vikt vid recensioner, det är en subjektiv bedömning trots allt och alla tycker olika om musik ju. Det som en person/recensent lovordar kanske en annan tycker suger totalt…Men visst är det kul med bra recensioner, det tycker jag självklart! En skiva är ju något man oftast arbetat väldigt hårt med under en längre period och att då få bra feedback på sitt arbete känns alltid skönt.

Vi har rockat i 27 år nu och släppt 11 plattor (om man inkluderar en EP från 2006) och våra förväntningar och ambitioner med nya skivsläpp är alltid att göra bra, välskriven, välproducerad musik som skapar ett intresse hos lyssnaren. Jag är väldigt nöjd med denna skiva och tycker att vi lyckats med den vision vi hade.

Ni skulle ha spelat på festivalen redan 2020 men som bekant blev det inga festivaler varken 2020 eller 2021. Vad har ni gjort under den tiden?
– Vi har skrivit låtar och spelat in plattan. När allt stängde ned så har det varit oerhört skönt, nästintill överlevnad, att ha denna platta att hålla på med. Vi har ju haft oceaner med tid, mycket mer än vid tidigare skivor, och det har gjort att vi verkligen har kunnat vara noggranna. Men det finns en gräns för noggrannheten också…till slut så måste man bara vara nöjd med det man fått till och sluta putsa på prylarna för annars sitter man och jobbar sönder materialet.

Har ni några speciella minnen från Sweden Rock att dela med er av?
– Jag har som sagt varit där många år som besökare. Mitt första år var -98 tror jag och jag åkte ner med min gode vän Johan ”Stene” Bladlund. Vi drog ner i hans lilla röda Ford Ka som vi även sov i….trångt och mysigt var det. En av kvällarna vandrade vi runt bland tälten, fulla och glada, och började surra med ett gäng norrlänningar. En av snubbarna fråga oss ”vill ni ha bål grabbar?” och höll fram en 5-liters dunk med hembränt där 4 jordgubbar simmade runt på ytan. Uppfostrade som vi var så drack vi naturligtvis….fy fan, där snackar vi bål alltså hahaha!!

Om ni får välja helt fritt utan att ta hänsyn till ekonomiska aspekter, vem eller vilka skulle ni vilja samarbeta med och varför?
– Jag drar det till en absolut omöjlighet och väljer en rockhjälte som inte är i livet längre; Dio. Tänk att få spela in sång med honom, det vore ju en dröm. Han hade en så fantastiskt bra röst, en styrka och klang som jag inte hört hos någon annan sångare. Att få sjunka ner i en soffa i studion och lyssna på Dios sångpålägg….ja det skulle varit något det 🙂

Har tänker ni kring er setlist? Har ni några favoritlåtar att spela live?
– Att sätta ihop en setlist är inte helt enkelt och det blir svårare och svårare har jag märkt ju fler skivor vi släpper…till slut finns det så många låtar man vill lira men det är ju omöjligt att trycka in alla om vi tex har 40-50 minuters speltid. Vi har några favoritlåtar men inget är ristat i sten. En låt, Hemfärd, är den låten som vi spelat absolut mest, vi brukar alltid avsluta med den. Det är en lång låt som innehåller mycket Månegarm så att säga. Även om det har gått halvbra tidigare i setet så brukar vi alltid lyckas knyta ihop giget på ett bra sätt med den låten. Och är det några personer som ramlar in till giget lite sent och bara hinner se vår sista låt så är det en bra låt att se/lyssna till. Den representerar oss väl 🙂

Om tid finnes, vilka band missar ni inte på festivalen?
– Jag hade tänkt kolla på Guns n’ Roses men för någon dag sedan fick jag reda på att vi spelar samtidigt ….Det var ju lite trist men jag väljer att se på det så här; Vi stänger Sweden Rock 2022 tillsammans med mina barndomsidoler Guns n’ Roses; det kan ju fan inte bli bättre!!! 🙂

Har noll koll på när olika band spelar men om man bortser från den lilla detaljen så skulle jag vilja se Dropkick Murphys, the Hellacopters och Nationalteatern!! Och Nashville Pussy, dom såg jag typ -99 på Roskilde, så jävla stenhårt!! 🙂

Avslutningsvis, undrar jag hur ser era planer för resten av året ut?
– Vi har några fina gig bokade i Tyskland, Norge, Frankrike men sommarens stora händelse är vår egen festival – Månegarm Open Air 26-27 augusti i vår hemstad Norrtälje. Första året var 2019 och blev en succé med besökare från över 30 länder! Det är en liten festival, ca 1000 besökare och första året blev utsålt så vi kunde inte vara gladare. Nu kör vi igen efter två års pandemi uppehåll och line-up’en är kanon med bl.a. Moonsorrow, Grand Magus, Einherjer! 🙂

Tack för er tid och svar! Vi ses i Blekinge i juni!
Tack själv 🙂
// Erik – Månegarm

Månegarm spelar lördag den 11 juni kl. 23.00 på Rockklassiker Stage.

Sweden Rock Festival äger rum i Norje, utanför Sölvesborg mellan den 8-11 juni. Klara band är Guns N’ Roses, Volbeat, In Flames, Nightwish, Mercyful Fate, Megadeth, Within Temptation, Accept, Saxon, Social Distortion, Dropkick Murphys, The Hellacopters, Opeth, Night Ranger, D-A-D, 10CC, Honeymoon Suite, Lee Aaron, Kingdom Come, Ten Years After, Saga, Praying Mantis, Walter Trout, Devin Townsend, Clawfinger, Hardcore Superstar, Raubtier, Amaranthe, Sonata Arctica, Kvelertak, Michael Monroe, Evergrey, Alestorm, Sodom, Nashville Pussy, Bombus, Witchcraft, Eluveitie, Orange Goblin, Freedom Call, Kadavar, Hällas, Victory, Rage, Ross The Boss, Eclipse, Satan Takes A Holiday, Bonafide, Grave, The Halo Effect, Belphegor, Nationalteaterns Rockorkester, Nestor, Eleine, VA Rocks, Månegarm, Narnia, Bomber, Magic Pie, Nile, Tiamat, Dirty Honey, Eric Gales och många fler.

Effie Trikili

Effie Trikili

Skribent/Fotograf